printlogo


کد خبر: 198466تاریخ: 1397/6/20 00:00
40 هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو امروز پیش‌فروش می‌شود
عجیب‌ترین پیش‌فروش خودرو در دنیا
متقاضیان برای خرید خودرو پول می‌دهند اما نمی‌دانند خودرویی که می‌خرند چیست!

گروه اقتصادی: عجیب‌ترین پیش‌فروش خودرو در دنیا از امروز کلید می‌خورد و خریداران محصولات ایران‌خودرو پول برای خرید خودرویی که نمی‌دانند چیست واریز می‌کنند! به گزارش «وطن‌امروز»، بعد از ثبت‌نام و پیش‌فروش محصولات سایپا و استقبال بی‌سابقه از آن، ایران‌خودرویی‌ها تصمیم عجیبی گرفته‌اند و آن اینکه ثبت‌نام به نام محصولات ایران‌خودرو و نه خودرویی خاص انجام می‌شود و مشتریان فقط زمانی که نوبت‌شان شود و در زمان ارسال دعوتنامه می‌توانند از محصولات باقیمانده (که امکان دارد آن خودروی مد نظر مشتری نباشد) انتخاب کنند. اتفاق دیگری که در پیش‌فروش خودرو افتاده این است که ایران‌خودرو هیچ خودرویی را در سال 97 تحویل نمی‌دهد و اولین تحویل خودرو آبان 98 (14 ماه بعد) است. با توجه به اینکه قیمت خودروی پیش‌فروش همان نرخ روز خودرو است، شاید خیال مدیران ایران‌خودرو از بابت افزایش قیمت خودرو تا 14 ماه دیگر راحت است. قطعاً این نوع پیش‌فروش، بازار خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد و سیگنال مثبتی به بازار نخواهد داد. نکته جالب ثبت‌نام ایران‌خودرو ممانعت از ثبت‌نام افرادی است که محصولات سایپا را پیش‌خرید کرده‌اند.
نکات متن اطلاعیه ایران‌خودرو
اطلاعیه شرکت ایران‌خودرو نشان می‌دهد با وجود اینکه مدیرعامل شرکت از آغاز ثبت‌نام از هفته آینده خبر داده، ثبت‌نام از امروز آغاز می‌شود. در این اطلاعیه آمده است: بدین‌وسیله به اطلاع کلیه نمایندگان محترم می‌رساند، شرایط پیش‌فروش مشارکت در تولید شهریورماه 97 از روز سه‌شنبه 20/06/1397 لغایت 31/06/1397 یا تا زمان تکمیل ظرفیت و به شرح جدول پیوست ارائه می‌گردد.
شرایط ویژه بخشنامه
در این بخشنامه و در زمان ارسال دعوتنامه، خودروهای قابل عرضه به مشتریان مشخص و اعلام خواهد شد. یعنی مشتریان باید طبق جدول فقط پول واریز کنند و تاریخ تحویل را مشخص کنند اما نمی‌دانند که چه خودرویی گیرشان می‌آید! در این بخشنامه پس از فرارسیدن موعد تحویل خودرو، در صورت اعلام شرکت ایران‌خودرو و تمایل مشتری امکان تغییر شرایط ثبت‌نام (تمدید موعد تحویل) با همان شرایط وجود خواهد داشت. امکان ثبت‌نام در این بخشنامه صرفا برای مشتریان حقیقی فراهم بوده و ثبت‌نام برای مشتری دوم نمایندگی و مشتریان حقوقی مجاز نیست. طبق بخشنامه ایران خودرو قیمت نهایی خودرو در این شرایط، در زمان تحویل تعیین خواهد شد. ثبت‌نام صرفا به صورت اینترنتی و از طریق سایت esale.ikco.ir امکانپذیر خواهد بود.
 جزئیات سود و زیان ثبت‌نام
ایران‌خودرو اعلام کرده مشتریان باید 20 تا 25 میلیون تومان واریز کنند، مثلا کسی که دوست دارد آبان 98 خودرو را تحویل بگیرد می‌تواند رقم واریز 20 میلیونی یا 25 میلیونی را انتخاب کند. ایران‌خودرو مشخص نکرده بر اساس چه معیاری باید رقم واریزی انتخاب شود. یعنی اگر کسی 25میلیون تومان واریز کند آیا به کسی که 20 میلیون واریز کرده ارجحیت دارد و محصولات بهتری می‌تواند انتخاب کند یا خیر. این ابهامات نشان می‌دهد ایران‌خودرویی‌ها وقت چندانی برای حاضر کردن بخشنامه نداشته‌اند. به هر حال در جزئیات این بخشنامه شرایط سود و نحوه محاسبه سود هم آمده است.
1- سود مشارکت در این بخشنامه مطابق جداول پیوست و به صورت سالانه حداکثر تا تاریخ مشخص شده در دعوتنامه محاسبه خواهد شد و لذا هرگونه تبدیل و محاسبات دیگر نیز بر اساس سود مشارکت اعلامی در گویا بر اساس خودرو محاسبه خواهد شد.
2- سود انصراف مطابق جدول پیوست، به صورت سالانه و حداکثر تا زمان انقضای دعوتنامه محاسبه خواهد شد و چنانچه انصراف قرارداد تا قبل از ارسال دعوتنامه باشد، سود آن بر مبنای مبلغ واریزی پیش‌پرداخت، محاسبه می‌شود.
3- در صورت تاخیر در تحویل خودرو از جانب شرکت، سود تاخیر به ازای مبالغ پرداختی مشتری (صرفا به شرط تکمیل وجه قرارداد مطابق بخشنامه) یک درصد ماهانه (12 درصد سالانه) پرداخت می‌شود.
4- در صورتی که بر حسب ضرورت و الزامات قانونی، آپشن یا تجهیزات خاصی روی خودرو نصب یا حذف شود یا تغییری در برخی از قطعات خودرو ایجاد شود، دعوتنامه بر اساس خودروی تغییر یافته صادر خواهد شد.
5- در شرایط پیش‌فروش عمومی محصولات مبلغ مابه‌التفاوت نهایی، بر اساس قیمت مصوب شرکت در زمان تحویل و پس از محاسبه سود مشارکت و هزینه‌های قانونی از طریق دعوتنامه به اطلاع مشتریان محترم خواهد رسید.
6- ارائه کد ملی، کد پستی، آدرس دقیق، منطقه شهرداری محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه در زمان ثبت‌نام الزامی است.
7- در صورت ارائه یا درج آدرس پستی اشتباه توسط مشتری، به هیچ عنوان امکان تغییر آدرس وجود ندارد و کلیه تبعات ناشی از صدور پلاک با کد شهر مغایر یا مفقود شدن مدارک خودرو، به عهده مشتری خواهد بود.
8- نمایندگان محترم هنگام ثبت‌نام از مشتریان حتما موارد عنوان شده در بخشنامه 2968 و 4028، مدارک مورد نیاز جهت احراز سکونت را مد نظر قرار داده و بر اساس آن اقدام کنند.
9- ارائه متن و شرایط پیش‌فروش جدول پیوست‌مندرج در بخشنامه، به مشتریان الزامی است و بدیهی است ثبت‌نام مشتریان تنها بر اساس شرایط قید شده قابل پذیرش است.
10- شرکت ایران‌خودرو مجاز است در صورت تکمیل ظرفیت، نسبت به قطع ثبت‌نام اقدام کند.
11- کلیه خودروهای قابل ارائه از طریق این بخشنامه، از بیمه شخص ثالث برابر آخرین سقف قانونی ابلاغ شده در زمان تحویل خودرو برخوردار خواهند بود.
12- نظر به اینکه هرگونه اعلام و ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی (خرید، فروش، مالیات و...) در خصوص اشخاص حقیقی و حقوقی نیاز به اطلاعات کد اقتصادی، شناسه ملی و کد ملی دارد، لذا ثبت کد اقتصادی و شناسه ملی نمایندگی‌های مجاز، مشتریان حقوقی و شرکت‌های لیزینگ در زمان ثبت‌نام، در سیستم فروش الزامی است.
 


Page Generated in 0/0286 sec