گروه اقتصادی: تعدادی از نمایندگیهای مجاز سایپا و ایرانخودرو که به صورت عمده خودرو دارند، این خودروها را به وسیله عوامل خود در گوشه و کنار به قیمت آزاد میفروشند. به گزارش «وطن امروز»، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو با بیان این مطلب در «رادیو گفتوگو» اظهار داشت: از آنجا که این نمایندگیها خودروها را به صورت کارتکس خرید میکنند و خودروها به نام ایشان پلاک نمیشود، در نتیجه هیچ ردپایی از خود باقی نمیگذارند. موتمنی تصریح کرد: عوامل این نمایندگیها در اطراف تهران دفتر دارند و خودروهای تحویلی را به قیمت آزاد میفروشند. وی ادامه داد: هر کدام از این نمایندگیها یک کانال تلگرامی با 60-50 عضو دارند. آنها در این کانالها قیمت خودروهای مختلف را به صورت کذایی منتشر میکنند و باعث ایجاد التهاب میشوند. موتمنی بر این باور است که مصرفکننده واقعی و نمایشگاهدار هرگز پراید 42 میلیون تومانی نخریده است و نمایشگاهداران پراید بالای 30 میلیون تومان نمیخرند. وی با انتقاد از اظهارنظر حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به دنبال این اظهارنظر که مردم خودرو نخرند، قیمت پراید 111 تا 24 میلیون و 700 هزار تومان افزایش پیدا کرد. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو در ادامه با اشاره به اینکه شبکه توزیع ایرانخودرو در دست 6-5 نمایندگی بزرگ است، خاطرنشان کرد: این نمایندگیها میدانند قرار است در آینده تولید و عرضه کدام خودروها به دلیل کمبود قطعه در بازار کم شود، بنابراین با خرید عمده اینگونه خودروها، آنها را به دلیل کاهش عرضه با قیمت بالا در بازار میفروشند. موتمنی با اشاره به ابلاغیه مردادماه ایرانخودرو مبنیبر فروش ویژه به نمایندگیهای دارای توان مالی بالا، یادآور شد: این نمایندگیها با خرید سبدی و عمده 50 تا 100 میلیارد تومانی و سود مشارکت 20 درصدی، خودروها را با قیمت مصوب از خودروساز میخرند اما با قیمت آزاد و غیرمصوب میفروشند و با این کار، بازار را به هم میزنند. وی تصریح کرد: تا زمانی که شبکه توزیع خودرو در دست تعدادی نمایندگی محدود است ایشان میتوانند بازار را در دست بگیرند و برای قیمتها تعیین تکلیف کنند. وی در پاسخ به اینکه مگر نمایندگیها دارای پروانه کسب از اتحادیه نبوده و زیر نظر آن فعالیت نمیکنند، پس چرا کنترل نمیشوند؟ گفت: اتحادیه آنها را رصد کرده و اطلاعات را در اختیار نهادهای نظارتی گذاشتهایم و خواستهایم ورود کنند. موتمنی راهحل این مشکل را غیرقابل انتقال کردن سند خودرو از یک تا 2 سال، جمع کردن بساط کارتکسفروشی و کنترل نمایندگیهایی که شبکه توزیع را انحصاری کردهاند برشمرد. وی اضافه کرد: برای کنترل فروش خودرو و تنظیم شبکه توزیع و رصد نمایندگیها باید خودروها پلاک شده تحویل مشتری شود تا نمایندگیها نتوانند خودروها را با هر قیمت که میخواهند در بازار بفروشند.