printlogo


کد خبر: 198470تاریخ: 1397/6/20 00:00
هشدار رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نسبت به گران شدن هزینه‌های ارزی:
صنعت ریلی دارد از دست می‌رود

افزایش قیمت بلیت قطار برای اقشار مردم قابل قبول نیست، بنابراین باید در شرایط اقتصادی فعلی، حمایت‌های دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد. به گزارش فارس، محمد رجبی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در میزگرد تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حمل‌ونقل ریلی مسافری اظهار داشت: ضرورت دارد از ناوگان ریلی حمایت شود؛ امروز میانگین عمر ناوگان در بخش مسافری ریلی به 29 سال رسیده است.
رجبی افزایش هزینه ناوگان ریلی پس از نوسان ارزی را از چالش‌ها برشمرد و گفت:‌ در برنامه‌های توسعه 5 ساله، نگاه ویژه‌ای به بخش ریلی شده اما این توسعه در دولت‌ها بیشتر متوجه زیرساخت‌ها شده است و در بخش ناوگان توجه چندانی وجود ندارد. رجبی ادامه داد: حدود 11 شرکت ریلی شامل 8 شرکت سفیرریل، رجا و فدک در حال حاضر هزینه‌های نگهداری ناوگان را از محل منابع خود انجام می‌دهند که این منابع فقط از محل تعرفه بلیت است. وی با بیان اینکه وابستگی ارزی در بخش ناوگان ریلی زیاد است، بیان کرد: در برخی قطعات که در داخل تولید نمی‌شود، وابستگی ارزی داریم، از سوی دیگر در برخی قطعات تولید داخل هم بابت مواد اولیه یا قطعات کوچک‌تر، وابستگی ارزی وجود دارد.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اضافه کرد:‌ در 2 سال گذشته برخی قطعات ترمز قطارها از کشور آلمان وارد شد؛ امروز به سمت سرعت 160 کیلومتر در ساعت حرکت کرده‌ایم و باید از نظر ایمنی همه استانداردها رعایت شود. رجبی افزود:‌ پس از نوسانات ارزی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته‌ایم به ما کمک کند تا شرکت‌های ریلی مسافری بیش از این دچار مشکل نشوند. وی اظهار داشت:‌ سهم ارزبری واگن‌های قدیمی 15 تا 25 درصد، خودکشش‌ها 45 درصد و واگن‌های های‌تک بیش از 45 درصد است و البته در واگن‌های نو از نظر قطعات مصرفی و تعمیرات، وابستگی ارزی وجود دارد. رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت:‌ در حال حاضر وابستگی ارزی ناوگان ریلی مسافری در بخش آلات ناقله، پایین‌شاسی، ترمز، چرخ‌ها، موتور و گیربکس (در خودکشش‌ها) است؛ تعمیرات گیربکس خودکشش‌ها با احتساب هزینه رفت و برگشت به آلمان حدود 110 تا 150 هزار یورو است. وی با بیان اینکه در حوزه کیفیت سوخت هم مشکل داریم، اضافه کرد: متاسفانه گازوئیل در کشور ما استاندارد لازم را ندارد، میزان گوگرد در گازوئیل بالاست و همین امر موجب می‌شود هزینه تعمیراتی موتور و سیلندر ما افزایش یابد. رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه نوسانات ارزی بر فیلتر، واشر و حتی روغن تولید داخل هم اثر گذاشته است، گفت: متاسفانه شرکت‌های تولیدی لباس هم در مناقصه لباس فرم رئیس قطار شرکت نکردند و اعلام کردند قیمت نخ و پارچه 2 برابر شده است و برای آنها صرفه ندارد. رجبی ادامه داد: ما پیش از این ارز مبادله‌ای به قیمت دلار 3 هزار تومانی می‌گرفتیم، حتی امروز دلار 4200 تومانی هم برای ما گران است و باید برای نگه داشتن این صنعت فکری شود. وی ادامه داد: تا امروز از قطعات موجود در انبارها استفاده می‌کردیم اما از این پس باید وزارت صنعت به داد ما برسد و مباحث مربوط به تامین ارز ما با  دلار 4200 تومانی انجام شود. وی تاکید کرد: برای سر پا نگه داشتن ناوگان مسافری ریلی و افزایش استقبال عمومی از حمل‌ونقل عمومی ریلی ضرورت دارد، ارز با قیمت 4200 تومان به ناوگان ریلی اختصاص یابد.
رجبی با بیان اینکه در ازای هر کیلومتر- صندلی 6 سنت ارزبری در ناوگان ریلی وجود دارد،‌‌ اضافه کرد: مشتری‌های قطار قشر متوسط جامعه، کارگران، دانشجویان و کارمندان هستند و افزایش قیمت بلیت برای اقشار مردم قابل قبول نیست، زیرا امکان تامین آن را ندارند، بنابراین باید حمایت‌های دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد. رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: قیمت تمام شده سیر هر واحد واگن حومه‌ای با احتساب ارز 4200 تومانی در هر کیلومتر 250 تومان و در 20 کیلومتر 5 هزار تومان است که ما امروز قیمت 600 تا 1000 تومان از هر مسافر دریافت می‌کنیم. رجبی با بیان اینکه قیمت واگن‌های مسافری افزایش بسزایی یافته است، گفت: البته شرکت رجا پیش از این قراردادی با واگن‌پارس داشت که در 3 ماه آینده در قالب 2 بسته 8 تایی، واگن با قیمت قبلی از واگن‌پارس تحویل
رجا می‌شود.
 


Page Generated in 0/0069 sec