printlogo


کد خبر: 198478تاریخ: 1397/6/21 00:00
حملات سریالی به سفارتخانه‌های ایران در اروپا ادامه دارد، این‌بار تعرض افراد ناشناس به سفارت ایران در فنلاند
بسته جدید اروپایی!

گروه سیاسی: پلیس فنلاند از بازداشت ۴ مهاجم ناشناس در جریان برگزاری یک تجمع مقابل سفارت ایران در هلسینکی خبر داد. بنا به گفته پلیس، مهاجمان عصر روز دوشنبه پس از تعرض به سفارت ایران و آتش زدن پرچم کشورمان، به سمت پهپاد نیروهای امنیتی که در حال فیلمبرداری از این حادثه بود نیز سنگ پرتاب کردند.
به گزارش «وطن امروز»، این حادثه البته نخستین تعرض به سفارتخانه‌های ایران در اروپا نیست. در چند سال اخیر چندین مورد حمله به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، هلند، دانمارک و همچنین دفتر حقوقی ایران در لاهه اتفاق افتاده، این در حالی است که اقدامات رقیق و کم‌اثر وزارت امور خارجه تاکنون نتوانسته مانع ادامه اینگونه حملات سریالی به سفارتخانه‌های ایران شود. به نظر می‌رسد گره خوردن ادامه برجام به تصمیمات اتحادیه اروپایی جهت خرید نفت از ایران یا گشایش‌های بانکی مانع از آن شده است تا دستگاه دیپلماسیِ برجام‌محور کشورمان واکنشی قاطع و بازدارنده در قضیه حمله به سفارتخانه‌ها داشته باشد. از سوی دیگر حملات پی‌درپی به سفارتخانه‌های ایران در اروپا، از دستگاه دیپلماسی ایران، چهره‌ای ضعیف و شکننده در دنیا ساخته که قادر به حراست از خاک خود در دیگر کشورها نیست. درباره حمله روز دوشنبه به سفارت ایران در فنلاند، پلیس این کشور اعلام کرد در این تجمع که 150 نفر از کردهای مقیم این کشور در آن حضور داشتند، کسی زخمی نشد. بنا بر این گزارش، 3 نفر از مهاجمان به خاطر تشویق به خشونت و ربودن پرچم ایران از ساختمان سفارت و آتش زدن آن و یک نفر نیز به علت مقاومت در مقابل نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این تعرض ظاهرا در واکنش به حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های حزب دموکرات کردستان انجام شده است. این حمله پس از آن انجام شد که تروریست‌های وابسته به این گروهک با حمله به پایگاه‌های مرزی، تعدادی از مرزبانان کشورمان را به شهادت رساندند. حمله به سفارت ایران در فنلاند حدود 2 ماه پس از تعرض به سفارت ایران در هلند انجام شد. همین تیرماه گذشته بود که منافقین مقابل چشم پلیس دیپلماتیک در سفارت ایران در هلند را قفل کردند! روز چهارشنبه 6 تیرماه منافقین مقابل ساختمان سفارت ایران در هلند تجمع کردند. در حالی که مقر پلیس دیپلماتیک کنار سفارت ایران قرار دارد اما پلیس هیچ اقدامی برای متفرق کردن منافقین انجام نداد. در نهایت منافقین مقابل چشم پلیس، در سفارت ایران را با قفل بستند! با این حال پلیس که وظیفه حراست از اماکن دیپلماتیک را برعهده داشته است، حتی به این اقدام منافقین معترض نیز نشد. در نهایت چند ساعت پس از قفل شدن در سفارت توسط منافقین، برخی عوامل سفارت با تلاش فراوان قفل در را باز کردند تا عبور و مرور به سفارت انجام شود. منابع مطلع می‌گویند رفتار پلیس در مقابل اقدامات خلاف قانون منافقین نشان داد اقدام منافقین در قفل کردن سفارت ایران با هماهنگی قبلی انجام شده و پلیس در جریان این اتفاق بوده است.
حمله به سفارت ایران در لندن با قمه و چماق!
عجیب‌ترین مورد از حمله به سفارتخانه‌های ایران در اروپا، اسفندماه گذشته رخ داد و طی آن عناصر فرقه‌ای وابسته به سیدصادق شیرازی، پس از آنکه تعرض‌شان به اماکن دیپلماتیک با کنترل مرسوم پلیس انگلیس همراه نشد، به حریم سفارت ایران تجاوز کردند و وارد فضای سفارت ایران در لندن شدند. این افراد که تصاویر سیدصادق شیرازی و سیدحسین شیرازی را در دست داشتند، عضو گروهکی با عنوان هیات «خدام المهدی» بودند که در حومه لندن فعالیت دارند. این گروهک به بهانه اعتراض به دستگیری سیدحسین شیرازی فرزند سیدصادق شیرازی، پس از آنکه با قمه و چماق وارد حریم سفارت ایران شدند، با سرنگون کردن پرچم مقدس کشورمان، پرچم گروهک خود را بر بام سفارت نصب کردند. پیش از این نیز حملاتی به سفارت ایران در لندن شده بود که بزرگ‌ترین آنها به 10 شهریور 59 بازمی‌گردد؛ رویدادی که در جریان آن پس از گروگانگیری 6 روزه دیپلمات‌های ایران در لندن، در روز 15 اردیبهشت و با کشته شدن 5 نفر و دستگیری یک نفر از اشغالگران و آزادی 26 گروگان به پایان رسید. در جریان این حادثه عباس لواسانی وابسته مطبوعاتی سفارت ایران نیز به دست گروگانگیران کشته شد.
حمله به سفارت ایران در کپنهاگ
سال 95 هم سفارتخانه‌های ایران در اروپا از حمله و تعرض معاندان در امان نبود. اسفندماه 95، 6 نفر به ساختمان سفارت ایران در پایتخت دانمارک حمله کردند و به همین دلیل سفیر دانمارک در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. در این حادثه، 6  تن از عناصر معاند در اقدامی مشکوک سفارت کشورمان در کپنهاگ را مورد تعرض قرار دادند که در پی آن مدیرکل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه، سفیر دانمارک در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد و با ابلاغ مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران علیه این اقدام خلاف موازین پذیرفته شده بین‌المللی و مقررات و قوانین داخلی دانمارک و عملکرد ضعیف آن دولت در تامین امنیت و آرامش سفارت و پرسنل آن، خواستار برخورد قاطع، مسؤولانه و جدی دولت دانمارک با عوامل تعرض و اعلام نتیجه آن شد. دی‌ماه 95 نیز سفارت ایران در بلژیک مورد هجوم قرار گرفت. تعرض به اماکن ایرانی در اروپا البته محدود به حملات معاندان به سفارتخانه‌ها نشده و دفتر حقوقی ایران در لاهه هم از این تعرض در امان نماند. اردیبهشت امسال دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری کشورمان در لاهه که همه اسناد طبقه‌بندی شده محرمانه، با رویکرد حقوقی ایران در قبال اقدامات خصمانه آمریکا و غرب علیه ایران در آنجا نگهداری و پیگیری می‌شد، مورد هجوم و دستبرد افراد ناشناس قرار گرفت و به سرقت رفت. در جریان این سرقت علاوه بر اسناد طبقه‌بندی شده، همه وجوه نقدی که رقم قابل توجهی بود و در گاوصندوق این مرکز نگهداری می‌شد نیز، به سرقت رفته است!
 

انگلیس سال 90 در قبال حمله به سفارتخانه‌اش در تهران چه کرد؟
واکنش نه‌چندان جدی دولت ایران به ماجرای حمله به سفارتخانه‌های ایران هیچ شباهتی به آنچه مقامات دولت انگلیس سال 90 در اعتراض به ورود دانشجویان به سفارت این کشور در تهران از خود نشان داده بودند، نداشت. مقامات انگلیسی در آن مقطع با استفاده از موقعیت پیش آمده، عملا یک «جنگ دیپلماتیک» را علیه کشورمان رقم زدند که اشاره به گوشه‌ای از آن ماجرا خالی از لطف نخواهد بود. نخست‌وزیر و وزیر خارجه وقت انگلیس، رئیس‌جمهور و وزیر وقت خارجه آمریکا، مقامات بیشتر کشورهای اروپایی و همچنین دبیرکل وقت سازمان ملل از جمله مقاماتی بودند که طی نخستین ساعات پس از ورود دانشجویان به سفارت انگلیس در تهران در سال 90، این موضوع را بشدت محکوم کردند.  دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلیس در واکنش به این حمله، آن را رسوایی بزرگ خواند و اعلام کرد تهران در قبال این حمله، خسارت سنگینی را خواهد پرداخت. شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای غربی و روسیه این حمله را محکوم کردند؛ نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، این اتفاق را افتضاح خواند و خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران شد؛ هیلاری کلینتون، وزیر وقت خارجه آمریکا نیز این اتفاق را بی‌حرمتی به جامعه جهانی خواند. پس از دیپلمات‌ها، عده‌ای از دانشجویان ایرانی در انگلیس نیز اخراج شدند و دولت انگلیس از تحریم نفتی ایران حمایت کرد. ویلیام هیگ، وزیر وقت خارجه انگلیس نیز در این باره تاکید کرد بریتانیا دولت ایران را به دلیل «ناتوانی» در اتخاذ تمهیدات کافی برای حفاظت از سفارت این کشور در تهران مسؤول می‌داند. البته واکنش‌ها در این باره به موضع‌گیری‌ها محدود نماند و دولت بریتانیا دستور تعطیلی سفارت ایران در بریتانیا را صادر و تمام دیپلمات‌های ایرانی را موظف کرد خاک بریتانیا را سریعاً ترک کنند. ویلیام هیگ در این باره گفت: دولت‌های فرانسه و آلمان هم بزودی در واکنش به حمله به سفارت بریتانیا، اقدامات دیپلماتیک جدی انجام خواهند داد و ما بعد از تأمین امنیت کارکنان‌مان در سفارت بریتانیا در تهران، به دنبال اقدامات سختگیرانه‌تری در واکنش به رفتار شنیع و شرم‌آور ایرانی‌ها خواهیم بود.


Page Generated in 0/0066 sec