printlogo


کد خبر: 198489تاریخ: 1397/6/21 00:00
رئیس سازمان مالیاتی در پاسخ به «وطن‌امروز» درباره اجرا نشدن قانون مالیات خانه‌های خالی:
وزارت راه گفت نمی‌توانیم
خریداران کمتر از 25 سکه از مالیات معاف می‌شوند و خریداران عمده سکه تا 35 درصد مالیات خواهند داد

گروه اقتصادی: بیش از 2 سال از تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌گذرد، تنها سدی که اکنون بر سر راه اجرای این قانون وجود دارد نبود سامانه‌ای برای شناسایی این خانه‌هاست که وظیفه ایجاد آن بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی بود.
این وزارتخانه با وقت‌کشی تاکنون هیچ اقدام عملی در این باره انجام نداده است و حالا رئیس سازمان امور مالیاتی خبر از ناتوانی این وزارتخانه در رابطه با ایجاد یک سامانه ساده شناسایی خانه‌های خالی می‌دهد. رئیس سازمان امور مالیاتی به صراحت اعلام کرد که وزارتخانه راه‌وشهرسازی خبر از ناتوانی خود برای اعمال این قانون داده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در سال 96 درآمدهای مالیاتی 99 هزار میلیارد تومان بوده که 97 درصد آن محقق شده، گفت: سهم مالیات 15درصد و سهم عوارض 20 درصد رشد داشته است.
سیدکامل تقوی‌نژاد در آخرین نشست رسانه‌ای خود در پاسخ به سوال «وطن امروز» مبنی بر سرانجام موضوع مالیات از خانه‌های خالی، گفت: طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی متولی این موضوع بود که اعلام کرده است این کار از عهده آنها بر‌نمی‌آید، به همین دلیل شهرداری‌ها متولی این کار می‌شوند. وی گفت: در سال جاری به دنبال کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ درصد به ۲۰‌درصد هستیم که مجلس و نهاد ریاست‌جمهوری نیز موافقت کلی خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند. معاون وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه اطلاعات مربوط به 50 خریدار اول سکه از بانک مرکزی دریافت شده است، گفت: بر اساس پیشنهاد ما به شورای هماهنگی اقتصاد، خریداران تا 25 سکه معاف از مالیات هستند و خریداران بیش از یکهزار سکه باید تا 35 درصد مالیات بپردازند. وی افزود: درباره واردکنندگان خودرو عملیات ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم اجرا می‌شود. بر این اساس تنها برای یک واردکننده 830 میلیارد تومان برگ تشخیص مالیات صادر شده است.
تقوی‌نژاد ادامه داد: واردکنندگان خودرو اجازه دارند اظهارنامه خود را در تیرماه 98 ارائه کنند و وصول مالیات آنها به سال 99 موکول می‌شد اما تصمیم گرفتیم از ظرفیت ماده 163 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنیم. به این ترتیب با مکاتبه انجام شده به دنبال اخذ مالیات علی‌الحساب هستیم. تقوی‌نژاد با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 22 هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی برگ تشخیص صادر شده است، گفت: تمرکز روی مالیات‌ستانی از صاحبان اصلی کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف در دستور کار قرار گرفته است. وی با اشاره به اطلاعات اندک تجاری کارت‌های بازرگانی گفت: از همین محل در یکی از استان‌های کشور 3 هزار میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است. رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه از ابتدای وصول مالیات ارزش افزوده 262 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ شده است، گفت: از این رقم 89 هزار میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌‎ها واریز شده است.
وی افزود: 70 درصد شهرداری‌های کشور 80 درصد از درآمدهای خود را از محل مالیات و عوارض تامین می‌کنند. همچنین 14 هزار و 400 میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و از ابتدای سال جاری تاکنون 2200 میلیارد تومان از محل عوارض به طرح تحول سلامت تخصیص یافته است. معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت: در 5 ماه ابتدای سال جاری 36 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات اخذ شده است که 8500 میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‌ها واریز شده است و این نشان می‌دهد عملکرد سازمان نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه چه قشری موظف به استفاده از دستگاه‌های پُز نیست، گفت: پایانه‌های پرداخت یک ابزار دقیق برای شناسایی مالیات است، ما در سازمان مالیاتی به دنبال اجرای طرح انبوه مکانیزه فروش هستیم و تاکنون 450 هزار نفر در پی فراخوان‌های انجام شده در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. رئیس سازمان مالیاتی  با بیان اینکه سازمان مالیاتی مجوز بررسی تراکنش‌های بالای 5 میلیارد تومان را دارد، گفت: بر همین اساس به 6005 تراکنش مشکوک رسیدگی و 12 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی شناسایی شده است، همچنین 70 میلیون رکورد تراکنش مشکوک مالی در اختیار قرار گرفته تا توسط سازمان مالیاتی بررسی شود. وی با بیان اینکه یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی در دسترس سازمان قرار گرفته، گفت: 12 دستگاه کلیدی مانند گمرک و سازمان ثبت به عنوان ثبت اسناد و احوال برای دریافت اطلاعات تعریف شده‌اند. رئیس سازمان مالیاتی افزود: تاکنون اطلاعات تسهیلات همه بانک‌ها در اختیار قرار گرفته است اما فقط یک بانک و یک موسسه اطلاعات سپرده‌های خود را در اختیار بانک مرکزی نگذاشته‌اند. وی با بیان اینکه این اطلاعات در ماه جاری به طور کامل توسط بانک مرکزی دریافت و بعد از تجمیع به سازمان مالیاتی ارسال خواهد شد، گفت: اطلاعات مربوط به سپرده‌ها برای مالیات سال 96 مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی گفت: قبول دارم برخی اقشار مانند طلافروشان و صرافان مالیات کمی می‌دهند. اسفند 96 اداره خاصی برای مالیات صرافان تشکیل شد که در اداره کل مودیان بزرگ تهران است که 35‌درصد مالیات کشور را وصول می‌کند. برخی اقشار مالیات ارزش افزوده را می‌گیرند و به ما نمی‌دهند.


Page Generated in 0/0066 sec