printlogo


کد خبر: 198493تاریخ: 1397/6/21 00:00
اخبار

بخشنامه جدید ارزی در راه است
معاون ارزی بانک مرکزی از جلسه این بانک با وزارت صنعت درباره شیوه‌های رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خبر داد و گفت اصلاحیه این بخشنامه ابلاغ می‌شود. به گزارش مهر، غلامرضا پناهی درباره دستورالعمل اخیر بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان گفت: هیچ فردی موافق با پیمان‌سپاری ارزی نیست اما رفع تعهد ارزی از سوی صادرکنندگان باید انجام شود و لازم است در جایی این موضوع کاملا شفاف شود، بر همین اساس تغییراتی روی دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و شیوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان اعمال شده که بخشنامه آن صادر می‌شود. وی افزود: ظرف ۶ ماه همه افراد باید مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با بازار آزاد را به دولت پرداخت کنند و این فرجه زمانی به این دلیل در نظر گرفته شده که آنها بتوانند به لحاظ تامین نقدینگی برنامه‌ریزی‌های لازم را بکنند. وی با بیان اینکه تنها ۳ درصد ارز مورد نیاز کشور از بازار آزاد تامین می‌شود، گفت: مشکلی برای تامین ارز کالاهای اساسی نداریم. در همین حال گمرک اعلام کرد وزارت صنعت متولی صدور همه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صدور و ورود کالاست. از سوی دیگر غلامحسین فارغی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران از بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی برای صادرات انتقاد کرد و گفت: زیرساخت‌های فعلی امکان اجرای این بخشنامه را از تجار گرفته است. وی اضافه کرد: تعهدات ارزی ایجادشده بویژه برای محصولات کشاورزی، عملی غیراجرایی است. وقتی پایه‌های قیمت برای صادرات مربوط به مدت‌ها پیش است چطور می‌توان به قیمت جدید، ارز حاصل از صادرات را بازگرداند. وی  تاکید کرد: گاهی کشور هدف، خرید ریالی می‌کند، صادرکننده چطور باید دلار برگرداند؟
فساد مواد غذایی مانده در گمرک
همچنین کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی اظهار داشت: دریافت مابه‌التفاوت از نرخ ارز مشکلات بزرگی برای وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان ایجاد کرده و اکنون حجم زیادی از مواد بسته‌بندی در گمرک مانده است که فضای نامطلوبی برای صنایع غذایی به حساب می‌آید. وی افزود: دولت برای خرید این کالاها دلار 4200 تومانی اختصاص داده بود و باقی‌ماندن آنها در گمرک و هدررفت‌شان در واقع از بین رفتن منابع ملی کشور است. زرگران تصریح کرد: برخی از کالاها باید مابه‌التفاوت دهند که در گروه آنها واردکنندگانی قرار دارند که قانونا نباید این رقم را پرداخت کنند. در این‌باره 500 پرونده شکایت در دیوان عدالت اداری ثبت شده است در حالی که منابع ملی کشور در گمرکات در حال فاسد شدن است. وی با بیان اینکه در بخش کالاهای اساسی ذخایر کشور مناسب نیست، گفت: ذخایر این کالاها 10 تا 40 درصد نیز کاهش یافته است که دلایل آن همان کاهش واردات است. از سوی دیگر مهدی معصومی‌اصفهانی، دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اکنون پس از 75 روز از آغاز دور جدید تحریم‌ها، کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان بخش دام و طیور وارد کشور نشده و تا 3 ماه آینده با ادامه روند فعلی در تولید افت شدیدی خواهیم داشت در حالی که سازمان حمایت اعلام کرده نباید قیمت‌ها بیش از 10 درصد افزایش یابد که با این شرایط نمی‌توان تولید را ادامه داد.


دلار 14 هزار تومانی تثبیت شد
سرانجام دیروز بازار ارز پس از یک هفته حرکت سینوسی و نوسان هزار تومانی در هر روز در کانال 14 هزار تومان جا خشک کرد. پایان هفته گذشته قیمت هر دلار ایالات‌متحده آمریکا تا بیش از 15 هزار تومان رسید اما در شروع هفته یعنی 17 شهریور قیمت دلار به یک باره تا مرز 13 هزار تومان کاهش یافت، این نوسان تا 20 شهریور ادامه داشت اما حالا 2‌روز است قیمت دلار روی کانال 14 هزار تومان مانده است. آنطور که مشهود است دلار قیمت خود را پیدا کرده است، بر اساس این پایه قیمت برای دلار، قیمت یورو را باید بین 15500 تا 16 هزار تومان برآورد کرد. بازار سکه هم مانند ارز 2 روزی است به یک ثبات قیمت رسیده است و تمام‌سکه بهار آزادی با تمثال امام‌خمینی به 4 میلیون و 450 هزار تومان رسیده است. تمام این موضوعات در حالی است که در سامانه نیما قیمت یورو 9100 تومان گزارش شده است و دلار 7800 تومان است و بازرگانان با این قیمت اقدام به واردات می‌کنند.


Page Generated in 0/0076 sec