همزمان با آغاز ماه محرم، نشست خبری «هفتمین سوگوارههای عاشورایی عکس و پوستر هیأت» با حضور مسعود نجابتی، دبیر علمی و عضو هیأت داوران هفتمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت و رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر، در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.
به گزارش «وطنامروز»، نجابتی در ابتدای این نشست با اشاره به اهداف این سوگوارهها گفت: سوگوارههای عاشورایی عکس و پوستر هیأت، قرار است بین هنرمندان و هیأتها ارتباط و تعاملی برقرار کند و زمینه را برای شناسایی، سازماندهی و رشد استعدادهای نهفته در هیأتها فراهم کند. در ۶ دوره گذشته سوگوارهها، بیش از ۴۰ هزار اثر از ۲۵۰۰ هنرمند هیأتی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است. وی در ادامه با اشاره به ضرورت اکران عمومی آثار جشنوارهها گفت: برخی آثار هنری را صرفاً در گالریها میبینیم و کمتر مقابل دیدگان مردم قرار میگیرند اما پوسترهای عاشورایی در اماکن عمومی اکران میشوند. عضو هیأت داوران هفتمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت درباره روند داوری آثار گفت: از سال گذشته، برای نخستینبار به کمک شورای سیاستگذاری جشنواره ارزیابی دقیقتر آثار را مدنظر قرار دادیم و قضاوت را تخصصی کردیم، یعنی عناصر تشکیلدهنده یک اثر گرافیکی نظیر تایپوگرافی، تصویرسازی، ایده، رنگ و... را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان نمونه، قبلاً کارهای گرافیکی به سوگواره ارسال میشد و به دلیل اجرای ضعیف یک ایده عالی، کار رد میشد اما اکنون ارزیابی دقیقتر انجام میشود و ممکن است مورد تقدیر هم قرار گیرد. وی درباره چگونگی قضاوت آثار اینچنینی اظهار داشت: قضاوت آثار کاملاً به نظر داور بستگی دارد و نمرهبندی انجام نمیشود. در بحث قضاوت داوران با نگاه تخصصی کارها را میبینند و چهرههایی همچون دکتر پویان، احمدرضا دالوند، هادی معزی و آقاقلیزاده جزو داوران هستند. رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر درباره کارگاههای آموزشی تأکید کرد که این کارگاهها از نظر ساختاری مستقل از نهادهای دولتی و حکومتی برگزار میشود و استقبال مخاطبان به حدی بود که در سومین روز ثبتنام، ظرفیت ما پر شد؛ با وجود اینکه فیلترهای مختلفی را در نظر گرفته بودیم. چنین دورهای برای بانوان هنرمند هیأتی کمتر شکل میگرفت، با عنایت اساتید یک دوره فوقالعاده که عصاره و تجمیع که کارگاه قبلی بود طی 3 روز برای بانوان هنرمند برگزار شد. آبفروش در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران گفت: همچنان غصه تبلیغات حاشیه بزرگراه تهران- قم را میخوریم؛ بزرگراهی که زائران کشورهای مختلف اسلامی، از فرودگاه امام تا شهر قم را از طریق این مسیر طی میکنند و نخستین نشانههای فرهنگی کشورمان را در این بزرگراه میبینند که صرفاً به تبلیغ پفک و ژله و تخمه آفتابگردان و... اختصاص یافته و حتی نشانهای از پیشرفت تکنولوژی هم در این بیلبوردها نیست، چه برسد به موضوعات فرهنگی یا مذهبی! کاری که از دست ما بر میآید این است که فایلهای طرحها و آثار برگزیده را به صورت رایگان باکیفیت بالا روی سایت قرار دادهایم تا امکان استفاده عموم از آن فراهم باشد.