printlogo


کد خبر: 198533تاریخ: 1397/6/22 00:00
استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «وطن امروز»: عملکرد ضعیف وزیر راه بازار سکه و ارز را ملتهب کرد
آخوندی گرانی مسکن را گردن شهرداری انداخت!
تعداد امضاهای استیضاح آخوندی افزایش یافت

اسدالله خسروی: وزیر راه در شرایطی که باید پاسخگوی وضعیت نابسامان بازار مسکن باشد و برنامه‌های کارشناسی برای جلوگیری از سوداگری در بازار ارائه کند، شهرداری و تراکم‌فروشی را علت گرانی مسکن عنوان می‌کند.  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود 5/4 میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد تهران زندگی می‌کنند، گفت فروش تراکم‌ در تهران در منطقه‌هایی مانند ۱، ۲، ۴ و ۵ باعث افزایش قیمت مسکن شده است. عباس آخوندی در حاشیه چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: فروش تراکم‌ در تهران در منطقه‌هایی مانند ۱، ۲، ۴ و ۵ نه‌تنها به ارتقای کیفیت زندگی کمکی نکرده، بلکه باعث توسعه گسترده سوداگری و افزایش قیمت مسکن نیز در این کلانشهر شده و زندگی را برای افرادی با بضاعت کمتر در اطراف تهران سخت‌تر کرده است. وی با تأکید بر اینکه سیاست اصلی رویکرد بازآفرینی بر ارتقای کیفیت محلات متمرکز شده است، گفت: در حال حاضر تمام محلات ناکارآمد استان تهران شناسایی و تبدیل به ۶۳ محله شده است.  در این باره بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه تهران و کارشناس حوزه بازار مسکن درباره بی‌توجهی دولت به مقوله ساخت مسکن به «وطن‌امروز» گفت: مسؤولان بویژه وزرای راه‌وشهرسازی همیشه در زمان رکود مسکن سناریوی وجود واحدهای مسکونی به اندازه کافی را راه می‌اندازند و می‌گویند مسکن اضافه داریم و نیازی به تولید نیست، این در حالی است که چنین رویکردی به هیچ عنوان صحیح نیست، چرا که ما اکنون در کشور نیازمند بیش از 4 میلیون واحد مسکونی هستیم. وی به مزایای تولید مسکن با توجه به تقاضای فراوان به این کالا در کشور اشاره کرد و گفت: توجه به تولید مسکن نه فقط باعث جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی و نیز مهاجرت معکوس می‌شود، بلکه مانع رشد قیمت‌ها هم خواهد شد. ستاریان اضافه کرد: با رونق بازار معاملات مسکن و رها شدن فنر قیمت‌ها، تقاضا به نحو چشمگیری افزایش یافته و در این زمان دولت به جای پاسخگویی دنبال مقصر می‌گردد و این افزایش قیمت را ناشی از نحوه عملکرد بنگاه‌ها و شهرداری‌ها و افزایش نقدینگی می‌داند. وی با بیان اینکه ما بشدت در تولید مسکن کسری داریم، گفت: در دولت روحانی متاسفانه هیچ اقدام عملی برای ساخت‌وساز انجام نشد و اینکه بخش عمده نقدینگی موجود در بازار به سمت سفته‌بازی و خرید طلا، ارز و سکه رفته، ناشی از بی‌تحرکی بازار مسکن و بی‌توجهی به تولید در این بخش است. استاد دانشگاه تهران مشکل کمبود و گرانی مسکن را به‌خاطر فقر دانش دولت و مجلس در ساماندهی و سازماندهی این بخش عنوان کرد و گفت: صنعت ساختمان نیمی از اقتصاد کشور را درگیر می‌کند و 63 درصد مردم با این صنعت سر و کار دارند، همچنین نیمی از کل نقدینگی موجود کشور در اختیار این صنعت مهم است اما در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هیچ اراده‌ای برای کار کارشناسی شده و برنامه‌ریزی دقیق جهت شناسایی مشکلات و حل آنها وجود ندارد. وی با بیان اینکه وزارت راه‌وشهرسازی به جای پاسخگویی به رکود، کمبود عرضه و بی‌توجهی به ساخت‌وساز صورت مسأله را پاک می‌کند، گفت: تا بخش خصوصی فعال نشود و بخش ساخت‌وساز مورد توجه جدی قرار نگیرد، نمی‌توان گفت اقتصاد مسکن جایگاه خود را پیدا کرده است.
استیضاح وزیر راه
مدیریت ضعیف وزیر راه موجب شده چهارمین استیضاح عباس آخوندی در مجلس کلید بخورد. نمایندگان مجلس وضعیت بد بازار مسکن و انفعال وزارتخانه را علت اصلی استیضاح عنوان کرده‌اند و با وجود اینکه آخوندی 3 بار در استیضاح‌ها موفق عمل کرده اما استیضاح‌کنندگان اعتقاد دارند این بار شانس با آخوندی یار نیست و تعداد منتقدان وی در پارلمان افزایش یافته است به طوری که تعداد امضاهای استیضاح به 50 عدد رسیده و قرار است این طرح بعد از تعطیلات مجلس به هیات رئیسه ارائه شود.
بازار مسکن در رکود
تحولات اخیر در بخش مسکن نشان می‌دهد رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته موجب کاهش قدرت مردم و رکود معاملات در شهریورماه شد و این امر باعث شده متقاضیان خرید مسکن در انتظار کاهش قیمت‌ها باشند. گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در مردادماه نشان می‌دهد در ادامه روند رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، این نرخ مردادماه به بالاترین میزان خود طی ۵ سال گذشته رسیده و رشد 62 درصد را نسبت به ماه مشابه سال قبل به ثبت رسانده است. اگر چه نایب‌رئیس اتحادیه املاک معتقد است نباید مسکن را با نرخ ارز و سکه مقایسه کرد و نباید هر روز منتظر افزایش قیمت آن بود اما بر اساس تجربیات قبلی هر زمان که نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته قیمت مسکن نیز رو به رشد بوده است. سازندگان و فروشندگان مسکن بر این باورند که قیمت تمام‌شده مسکن با رشد نرخ ارز هر روز افزایش می‌یابد و نمی‌توان انتظار داشت قیمت نهایی مسکن کاهش یابد. از سوی دیگر روند رکودی در بخش مسکن که یک ماه است آغاز شده اگر ادامه یابد، هر چند می‌تواند از رشد قیمت مسکن جلوگیری کند و تا حدودی به نفع متقاضیان باشد اما این رکود می‌تواند موجب کاهش اشتغال در این بخش که اشتغالزاترین بخش اقتصادی است شود. برخی مشاوران املاک نیز در گفت‌وگو با فارس می‌گویند این روزها فروشنده مسکن بندرت پیدا می‌شود و اغلب فروشندگان منتظر هستند ببینند وضعیت بازار مسکن چه خواهد شد. طبق گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه سال 1397 به 12 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2/11 و 2/33 درصد کاهش نشان می‌دهد.


Page Generated in 0/0186 sec