printlogo


کد خبر: 198545تاریخ: 1397/6/22 00:00
بازاریابی فدراسیون فوتبال آشفته، مبهم و غیرشفاف

حرف‌های ضدونقیض و وضعیت آشفته در بازاریابی فدراسیون فوتبال ادامه دارد. در حالی که سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال هفته گذشته از امضای قرارداد با برند آلمانی آل‌اشپورت به عنوان تامین‌کننده جدید پوشاک تیم‌ملی خبر داده بود، حالا فدراسیون در اطلاعیه‌ای اعلام کرده هنوز هیچ چیز نهایی نشده و تا آن موقع از ذخیره لباس‌های قدیمی استفاده خواهد شد. فدراسیون اعلام کرده فرآیند مناقصه هنوز به اتمام نرسیده است. در حالی که از همان ابتدا باید مزایده برگزار می‌شد و نه مناقصه‌.
از بوردا تا لی‌نینگ
این در حالی است که بعد از اعلام این خبر، نماینده شرکت چینی لی‌نینگ در ایران از اینکه مسؤولان فدراسیون به صورت غیرشفاف و براساس روابط قدیمی اقدام به عقد قرارداد اسپانسرینگ با آل‌اشپورت کرده‌اند، ابراز تعجب کرد. او به «ورزش سه» گفت این برند چینی 3 سال پیش پیشنهاد یک قرارداد اسپانسرینگ 4 ساله به فدراسیون داده که طی آن شرکت لی‌نینگ حاضر بود ۴ سال تمام پوشاک تیم‌های پایه، زنان و بزرگسالان را رایگان تامین کند و علاوه بر آن ۳۰۰ هزار دلار پول هم به فدراسیون به عنوان اسپانسرینگ نقدی بدهد: «اینقدر فرصت سوزی کردند و زمان را از دست دادند که شرایط همکاری فراهم نشود». همین حرف را 6 سال پیش نماینده برند «بوردا» که در آن زمان اسپانسر لباس تیم‌هایی مثل ولوورهمپتون و تیم‌ملی تونس بود نیز زد. او در آن موقع گفته بود بوردا در سال ۲۰۱۱ پیشنهاد قرارداد اسپانسرینگ 3 ساله برای تامین پوشاک لباس و پرداخت سالانه ۳۰۰ هزار دلار نقد تا جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل را داده بود اما مسؤولان وقت فدراسیون به بهانه‌های مختلف وقت زیادی را تلف کردند و در نهایت هم با آل‌اشپورت قرارداد بستند که در آن زمان هم تنها حاضر شد لباس را رایگان تامین کند.
حمایت از تولید داخل
ممبینی تنها درباره یکی از «فواید» این قرارداد بیشتر نگفت که آن هم البته سراسر مبهم است. او گفت یکی از شاخصه‌های مورد نظر در این توافق که از قرار معلوم یک ساله است، توجه به حمایت از کالای تولید داخل کشور بوده که بر همین اساس شرکت آل‌اشپورت امکان تولید بخش گسترده‌ای از محصولات در داخل کشور را خواهد داشت که بر این اساس حمایت لازم از تولید داخل نیز مورد توجه فدراسیون فوتبال قرار دارد. ممبینی حتی گفت بخش اول سفارش فدراسیون فوتبال طبق برنامه تحویل شده و ملی‌پوشان دور جدید تمرینات خود را با لباس‌های آل‌اشپورت آغاز می‌کنند. اما وقتی اولین جلسات تمرینی در روزهای اخیر برگزار شد و بازیکنان با همان لباس‌های تمرینی آدیداس تمرینات‌شان را زیر نظر کارلوس کی‌روش انجام دادند، معلوم شد ماجرا
آنطور نیست که سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون می‌گوید. به عبارت دیگر بازیکنان تیم‌ملی ایران با پوشاک برندی دارند تمرین می‌کنند که رسما‌ گفته است هیچ تمایلی ندارد با فدراسیون فوتبال ایران به همکاری ادامه دهد یا به عبارت بهتر، حاضر نیست دیگر به فدراسیون جنس بفروشد! گفته می‌شود بازیکنان و کادر فنی نسبت به پوشیدن لباس‌های آل‌اشپورت معترضند و حاضر نیستند لباس‌های این برند را بپوشند. کادر فنی کارلوس کی‌روش قبل از جام‌جهانی ۲۰۱۴ نیز بارها از کیفیت لباس‌های این برند انتقاد کرده بود. همه این اتفاقات در نهایت منجر به صدور اطلاعیه‌ای از طرف فدراسیون فوتبال شد که فقط به ابهامات افزود و نشان داد چقدر وضعیت بازاریابی فدراسیون آشفته و چقدر مدیریت در این فدراسیون ناآگاه است. فدراسیون در این اطلاعیه اعلام کرده است: «از آنجایی که فرآیند مناقصه البسه تیم‌ملی هنوز به اتمام نرسیده و از سوی دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر اقلامی که در این بخش در دسترس فدراسیون فوتبال است، به اندازه کافی در محل ذخیره البسه موجود است، تصمیم فدراسیون بر این شده است از تمام اقلامی که در حال حاضر در اختیار فدراسیون قرار دارد و از سرمایه موجود، در زمان و مکان مناسب استفاده شود. بدیهی است تا زمان مشخص شدن اسپانسر تیم‌ملی در زمینه البسه و تصمیم‌‌‌گیری نهایی در این‌باره و به دلیل دفاع و حفاظت از منابع فنی و مالی تیم‌ملی فوتبال کشورمان، از محل ذخیره البسه موجود استفاده خواهد شد». صرف‌نظر از همه ابهامات حول قرارداد با آل‌اشپورت، نکته قابل توجه درباره اطلاعیه فدراسیون استفاده از عبارت «مناقصه» است. فدراسیون فوتبال در حالی از نهایی نشدن «فرآیند مناقصه» حرف می‌زند که در اصل باید مزایده برگزار می‌کرد.


Page Generated in 0/0065 sec