printlogo


کد خبر: 198556تاریخ: 1397/6/22 00:00
کاربران فضای مجازی با اقدامات ابتکاری به استقبال ماه محرم رفتند
آرایش عاشورایی فضای مجازی
تشکیل کمپین‌های گوناگون از نذر فرهنگی و اجتماعی تا جمع‌آوری کمک برای نیازمندان

علی تهرانی‌فرد: این روزها همزمان با آغاز ماه محرم در کنار سیاهپوش شدن جامعه برای عرض ارادت به سالار شهیدان، فضای مجازی هم رنگ و بوی دیگری گرفته و کاربران شبکه‌های گوناگون اجتماعی با اقدامات ابتکاری به میدان فعالیت در این فضا آمده‌اند و همه‌جانبه در حال فعالیت هستند.
اگر در روزهای گذشته صفحات و کانال‌های اجتماعی را مشاهده کرده باشید، شما هم فیلم‌ها، تصاویر و متن‌هایی را مشاهده کرده‌اید؛ محصولاتی ابتکاری و خودجوش که دست به دست در فضای مجازی در حال انتقال است و باعث شده این فضا این روزها رنگ و بوی دیگری بگیرد.
مداحی مأمور پلیس
یکی از فیلم‌های جالبی که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته است، مربوط به مداحی یک مامور راهنمایی و رانندگی با لباس فرم پلیس در میان عزاداران است که مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. از سوی دیگر بحث نذرهای اجتماعی هم بار دیگر داغ شده است. از جمع‌آوری کمک برای نیازمندان، بیماران و زندانیان نیازمند گرفته تا نذر برای کارهای جهادی و فعالیت‌های ساخت و ساز در مناطق محروم، همگی با فرارسیدن ماه محرم در فضای مجازی با شدت بیشتری دنبال می‌شود.
تصاویر عاشورایی
یکی از بخش‌های ثابت فعالیت کاربران در فضای مجازی را عکس‌ها و تصاویر مناسبتی تشکیل می‌دهد؛ یکی عکس‌های هیأت‌های عزاداری را در این فضا نشر داده و دیگری اشعاری از نحوه شهادت یاران امام حسین (ع) و آن روزهای پرحادثه را منتشر کرده است.
اطلاع‌رسانی آنلاین مراسم‌ها
این در حالی است که هیات‌های عزاداری امام حسین (ع) هم از قافله فضای مجازی عقب نمانده‌اند و امسال بر خلاف سال گذشته به صورت گسترده‌تر در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌های هیات خود و مراسم عزاداری‌شان را بویژه در 10 شب اول ماه محرم برای مخاطبان و کابران دیگر به اشتراک می‌گذارند. برخی‌ هم از ظرفیت‌های پخش مستقیم شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کرده و مراسم عزاداری و سخنرانی‌های خود را به صورت زنده پخش می‌کنند. بسیاری از هیأت‌های عزاداری با این روش به دنبال این هستند تا بتوانند اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشند.
نیازمند جهاد رسانه‌ای هستیم
در همین باره محمد اعتمادی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه معتقد است با وجود اینکه این روزها شاهد فضا‌سازی خوبی از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی با محوریت مباحث عاشورایی و محرم هستیم اما همچنان نیازمند فعالیت بیشتری در این حوزه هستیم و این تازه آغاز راه است.
این جامعه‌شناس به «وطن‌امروز» می‌گوید: انجام اقدامات ابتکاری در کنار فعالیت مستمر می‌تواند زمینه را برای یک جهاد رسانه‌ای در حوزه فضای مجازی و مباحث مهمی همچون محرم و عاشورا فراهم کند. به باور اعتمادی اگر از این فضا غفلت کنیم شبکه‌های بیگانه و معاند با رویکرد و اهداف خاص خود وارد می‌شوند و فضا را بیشتر از گذشته در اختیار می‌گیرند و آنطور که می‌خواهند از محرم و قیام امام حسین(ع) برای خود تفسیر می‌کنند و در نتیجه کاربران باید در این حوزه فعال‌تر از گذشته حضور داشته باشند. به هر روی، باید توجه داشت فضای مجازی از ظرفیت بسیار گسترده‌ای برخوردار است به صورتی‌که در حال حاضر تمام افراد جامعه به نوعی با اخبار و مطالبی که در این فضا منتشر می‌شود، سروکار دارند، به همین دلیل می‌توان از ظرفیت این فضا در راستای آگاهی‌بخشی درباره حقیقت واقعه عاشورا و درس‌های این روزهای حماسی استفاده کرد.


Page Generated in 0/0108 sec