printlogo


کد خبر: 198566تاریخ: 1397/6/22 00:00
اخبار

اتحادیه اروپایی برای نخستین‌بار در تاریخ خود علیه یک عضو اقدام مشترک می‌کند
بحران راست‌گرایی افراطی اروپا را احاطه کرده است
گروه بین‌الملل: دولت راست‌گرای «ویکتور اوربان» در مجارستان تمام معادلات را در شرق و مرکز اروپا به هم ریخته است. زمانی که وی به تحریم‌‌های آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه روسیه عمل نکرد کسی پیش‌بینی نمی‌کرد بحران بستن مرزها یا عدم تخصیص بسته‌‌های مواد غذایی به پناهجویان به یکی از مشکلات اصلی این اتحادیه مبدل شود. اوربان روز گذشته و پیش از جلسه اتحادیه اروپایی برای استفاده از بند 7 منشور اتحادیه اروپایی در جمع مردم این کشور گفت: مجارستان هرگز از ورود و حضور مهاجران استقبال نخواهد کرد و به آنها اجازه ورود یا ماندن در مجارستان را نمی‌دهد.
ماده 7 پیمان اروپا
یورونیوز در این‌باره می‌نویسد: ماده ۷ پیمان‌نامه اروپا به پارلمان اجازه می‌دهد درباره یک کشور عضو که مفاد اساسنامه تشکیل اتحادیه را نقض کرده، تصمیم بگیرد. این تصمیم صرفا سیاسی است و ارزش حقوقی ندارد. در این میان یک کمیته ویژه از نمایندگان اروپا مسؤول بررسی رویکرد دولت مجارستان به مسأله مهاجرت شده است. این کمیته بویژه در حال پیگیری یک قانون جدید این کشور مبنی بر جرم‌انگاری فعالیت وکلا و کنشگران به نفع پناهجویان است. رویکرد دولت مجارستان به رسانه‌ها، دادگاه‌ها و دانشگاهیان نیز از جمله مواردی است که این کمیته زیر ذره‌بین قرار داده است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان قصد دارد شخصا با حضور در برابر نمایندگان اروپا مدارک 100 صفحه‌ای خود علیه دعاوی پارلمان را رو کند. او و نمایندگان حزب متبوعش بر این باورند که بسیاری از اتهامات مطرح شده بویژه در پیوند با مشکل «حاکمیت قانون» مدت‌ها پیش برطرف شده است.
ضدمهاجران چرا در اروپا پیروز می‌شوند؟
پیروزی ویکتور اوربان به عنوان نخست‌وزیر مجارستان سال گذشته میلادی در حالی رخ داد که مجارستان نخستین سقوط جریان‌‌های چپ در مقابل گروه‌‌های راست‌گرا را در مرکز و شرق اورپا تجربه کرد. این در حالی است که پس از مجارستان، اکنون ایتالیا و سوئد هم شاهد روند سیاسی مشابهی هستند. گروه‌‌های سیاسی در اتحادیه اروپایی بر این باورند عدم محقق شدن وعده‌‌های دولت‌‌های رفاه و ادامه جامعه طبقاتی در میان کشورهای اروپایی یکی از عواملی است که گروه‌‌های راست‌گرا پیروز می‌شوند. مشکلات اقتصادی در کنار نابرابری‌‌های اجتماعی و شعار‌‌های ضدمهاجرت مثلثی است که منجر به پیروزی راست‌گرایان شده است. بسیاری از مردم کشورهای اروپایی بر این باورند که عمده مشکلات آنها ناشی از خارجی‌‌هایی است که شرایط زندگی آنان، کار آنان و دیگر دستاوردهای‌شان را با حمایت‌‌های دولتی از آنها گرفته‌‌‌اند. با توجه به فضای حاکم بر جوامع اروپایی می‌توان نسبت به این مساله اطمینان داشت که در کشورهای چون هلند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بلژیک و حتی نروژ و دانمارک به احتمال قوی جریان‌‌های راست‌گرا در انتخابات‌‌های آینده قادر خواهند بود نتایج بسیار خوبی را به‌دست آورند. این مساله همان‌طور که اشاره شد شاکله اروپای متحد را به چالش می‌کشد که پاشنه آشیل آن مهاجران هستند.
دامن زدن آمریکا به مشکلات اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بحرانی کردن فضای سیاسی و آلوده کردن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به تروریست‌‌های مسلح از اهرم‌‌هایی است که واشنگتن برای نابودی تدریجی رقیب سیاسی و اقتصادی اصلی خود در جهان غرب طرح‌‌ریزی کرده است. با این وجود آمریکایی‌ها در میان کشورهای مرکز و شرق اروپا به دنبال دوستان جدیدی هستند که بتوانند در مقابل اعضای سنتی‌‌‌‌‌‌تر این اتحادیه تشکیلاتی را تشکیل دهند.


تظاهرات گسترده جدایی‌طلبان کاتالونیا
یک میلیون نفر با شرکت در راهپیمایی کاتالونیا و کوبیدن بر طبل‌ها و سوت زدن، حمایت‌شان از استقلال این منطقه خودمختار را اعلام کردند. این راهپیمایی حمایتی از سوی مردم کاتالونیا یک سال پس از شکست رفراندوم استقلال این منطقه از دولت اسپانیا برگزار شد. روز ملی کاتالونیا هر ساله برگزار می‌شود اما از سال ۲۰۱۲ این مراسم با هدف درخواست‌ها برای جدایی این منطقه ثروتمند از دولت مرکزی اسپانیا برگزار شده است. در نظرسنجی دولت کاتالونیا در جولای مشخص شد 7/46 درصد از مردم این منطقه خواستار یک دولت مستقل هستند و تنها 9/44 درصد با آن مخالفند.
 


Page Generated in 0/0065 sec