printlogo


کد خبر: 198577تاریخ: 1397/6/22 00:00
اخبار

توضیح رضایی درباره عملکرد هیأت عالی نظارت
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار مطلبی در فضای مجازی به برخی انتقادات نسبت به عملکرد هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد. به گزارش مهر، محسن رضایی به برخی انتقادات نسبت به عملکرد «هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام» پاسخ داد. رضایی در ابتدای این مطلب آورده است: اخیرا عده‌ای با لحن مناسب و نامناسب از هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کرده و ایراد گرفته‌اند. این هیأت که از یک سال پیش در اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی فعال شده است، جمعی 15 نفره از اعضای مجمعند که بر اجرای سیاست‌های کلی نظام نظارت دارند. وی تصریح کرده است: این هیأت مطابق قانون اساسی می‌تواند قوانین و مقررات مغایر با سیاست‌های کلی را برای اصلاح به مجلس و دولت برگرداند و از آنها بخواهد آن را اصلاح کنند. رضایی افزوده است: منتقدان گفته‌اند هیأت عالی نظارت، قوانین مجلس را رد کرده است، درحالی که رد قوانین مطرح نیست بلکه اصلاح و انطباق آنها با سیاست‌های کلی مورد نظر است.

اروپا انتظارات ما را برآورده نکرد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بحث برجام منتظر اقدامات عملی بیشتری از سوی اروپا هستیم، تاکید کرد: اگرچه اروپا اقداماتی انجام داده اما هنوز این تلاش‌ها، انتظارات ما را برآورده نکرده است و باید دید چقدر به تعهدات‌شان وفادار خواهند بود. به گزارش ایرنا، «کمال خرازی» شامگاه سه‌شنبه در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن اظهار داشت: اروپا متعهد است وظایفش را در چارچوب برجام بخوبی انجام دهد و در موضع‌گیری‌‌های سیاسی از برجام حمایت کند تا این قرارداد بین‌المللی به قوت خود باقی بماند. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: اروپا در راستای حمایت از برجام گام‌‌‌هایی مانند اجرای قانون انسداد برداشته است هرچند آنطور که باید به روشنی به تعهدات خود عمل نکرده است. خرازی تصریح کرد: مذاکرات خوبی با اروپا انجام شده است اما بسته حمایتی اروپا هنوز عملیاتی نشده است و هنوز امیدواریم در ماه‌‌های آینده این بسته به تمام اجرایی شود و بتواند تضمینی برای شرکت‌‌های اروپایی باشد. او تاکید کرد: اگر اروپا نتواند نیازهای ایران را تامین کند، ایران هم تصمیم خود را خواهد گرفت، در آن صورت وجود یا عدم برجام تفاوتی نخواهد داشت.

صدور بیانیه مشترک 4 کشور عربی علیه ایران و ترکیه
عربستان، امارات، بحرین و مصر با صدور بیانیه‌ای مشترک، ایران و ترکیه را به دخالت در بحران سوریه متهم کرده و مدعی شدند سیاست‌‌های آنکارا و تهران در راستای حل سیاسی بحران سوریه نیست. به گزارش مهر، 4 کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر با صدور بیانیه‌ای مشترک، ایران و ترکیه را به دخالت در بحران سوریه متهم کردند. این 4 کشور که کمیته وزارتی چهارگانه‌ای تحت عنوان «پیگیری بحران ایران و مقابله با دخالت‌‌های این کشور در امور کشورهای عربی» را تشکیل داده‌‌اند در بیانیه مشترک خود ایران و ترکیه را به دخالت مستمر در بحران سوریه متهم کرده و مدعی شدند این اقدام پیامدهای خطرناکی برای آینده سوریه، حاکمیت این کشور، امنیت و ثبات و وحدت ملی سوریه به همراه خواهد داشت. این کمیته چهارگانه مدعی شده است سیاست‌‌های ایران و ترکیه در راستای حل بحران سوریه از طریق راهکارهای سیاسی و بیانیه «ژنو یک» نیست. این در حالی است که ایران و ترکیه به اعتراف سازمان ملل 2 کشور تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه هستند و با همکاری روسیه تلاش‌‌های زیادی برای حل سیاسی بحران سوریه انجام داده‌اند.

آتش زدن سرکنسولگری ایران نتیجه سیاست‌های آمریکاست
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه کاخ سفید درباره ناآرامی‌های چند روز اخیر در عراق و شهر بصره، صدور چنین بیانیه‌ای را فاقد هرگونه وجاهت، حیرت‌انگیز، تحریک‌آمیز و غیرمسؤولانه خواند و بشدت آن را محکوم کرد. قاسمی سیاست‌های تنش‌زا و اقدامات مداخله‌جویانه و دخالت‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا را عامل و علت اصلی بی‌ثباتی، ناآرامی و ایجاد تنش و تفرقه در منطقه عنوان کرد.


Page Generated in 0/0081 sec