printlogo


کد خبر: 198583تاریخ: 1397/6/22 00:00
اخبار

 افزایش 9درصدی نرخ لاستیک و روغن
کالاهایی همانند لاستیک خودرو و روغن موتور در گروه ‌کالاهای اولویت‌دار قرار دارند و دارای قیمت مصوب هستند که قیمت این دسته کالایی، تیرماه امسال با حدود 9‌درصد افزایش نسبت به سال 93 تعیین شد. به گزارش شاتا، سیدمحمدحسین مولاخواه، مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در این‌باره گفت: در زمینه لاستیک و روغن موتور حدود 4 سال افزایش قیمت انجام نشد اما به دلیل افزایش قیمت‌های تمام‌شده و برای حمایت از تولیدکنندگان و با توجه به افزایش نرخ ارز و مواد اولیه تولید و بسته‌بندی این موضوع در کارگروه تنظیم بازار مطرح و افزایش 9 درصدی تصویب شد. وی افزود: تایرهای وارداتی سبک و سنگین حتما باید در شبکه تعریف شده توزیع شوند و فارغ از اینکه وارد‌کنندگان از ارز رسمی یا بازار ثانویه برای واردات استفاده کرده باشند، مشمول ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای عمومی وارداتی خواهند بود. وی اضافه کرد: قیمت پلی‌استایرن در بورس برای ظروف یکبار مصرف حدود 50‌درصد نسبت به مرداد پارسال افزایش داشته و تاثیر قیمت مواد پتروشیمی در ظروف یکبار مصرف و نایلون حدود 80 درصد است، در نتیجه ظروف یکبار مصرف حدود 40 درصد افزایش قیمت دارند که افزایش هزینه‌های دیگر عوامل تولیدی هم به این هزینه اضافه می‌شود.

پیشنهاد خودروسازان برای  افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به پیشنهاد خودروسازان مبنی بر افزایش ۱۷درصدی قیمت خودرو، گفت: افزایش قیمت‌ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو انجام شود و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. به گزارش تسنیم، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو بیان داشت: در حال حاضر تصمیماتی که برای تنظیم بازار خودرو گرفته شده تصمیمات مقطعی هستند. وی افزود: آنچه مجلس در مدیریت تولید، تأمین مواد اولیه و شبکه توزیع و نیز اجرای سیاست‌گذاری‌های درست انتظار دارد در تصمیم‌گیری‌های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد. این نماینده مجلس اظهار کرد: متأسفانه حوزه‌های سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و مدیریتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید مناسب یک کالا مشاهده می‌کنیم ضعیف است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: تقاضای ما از وزیر صنعت این است که سریع‌تر این حوزه را مدیریت کند تا مردم با مشکل مواجه نشوند. باستانی در رابطه با پیشنهاد خودروسازان مبنی بر افزایش 17درصدی قیمت خودرو، گفت: افزایش قیمت‌ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو انجام شود. چرا خودروسازان هزینه‌های سربار خودروسازی را کاهش نمی‌دهند؟ چرا مردم باید تاوان حقوق و دستمزد 11 هزار پرسنل مازاد خودروسازی سایپا را پرداخت کنند؟ البته ما تورم و افزایش مواد اولیه تولید و به‌تبع آن افزایش قیمت را قبول داریم اما عدد آن باید بررسی شود. این مقام مسؤول تصریح کرد: نزدیک یک سال است که قطعه‌سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده‌اند. ایرادات در این زمینه فقط مربوط به خودروساز نیست، بلکه ایراد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی کل صنعت برمی‌گردد.

بیشترین خودروهای وارداتی کره‌ای است
بر اساس آمار گمرک ایران، در 5ماهه امسال تعداد ۳۷ هزار و ۶۲۳ دستگاه خودرو به ایران وارد شده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۵۱۲ دستگاه خودروی سواری از ۲۰ کشور دنیا به ایران وارد شده که ارزش این خودروهای وارداتی به حدود ۳۴۵ میلیون دلار می‌رسد. از سوی دیگر رقم ریالی واردات خودرو تا پایان مرداد امسال به ۱۳۸۴ میلیارد تومان می‌رسد. بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به ایران در این مدت کره‌جنوبی بوده که بر اساس آمار گمرک ۴۷۸۷ دستگاه از خودروهای وارد شده از کره‌جنوبی بوده است. پس از کره جنوبی، امارات عربی متحده با صادرات ۳۵۷۱ دستگاه، آلمان با ۱۴۷۹ دستگاه و عمان با ۱۱۹۵ دستگاه خودرو، مهم‌ترین صادرکنندگان خودروی سواری به ایران در این مدت به شمار می‌روند. در این مدت تنها ۳۲۵ دستگاه خودروی چینی به ایران وارد شده است.


Page Generated in 0/0085 sec