printlogo


کد خبر: 198584تاریخ: 1397/6/22 00:00
حسن روحانی در جلسه هیأت دولت: رشد اقتصادی در 4 سال گذشته نسبت به 35 سال پیش از آن به‌طور متوسط 2 برابر بوده است
آمارها خیلی خوب!

گروه سیاسی: حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت به آمارهایی درباره دستاوردهای دولت خود اشاره کرد که به نظر می‌رسد لازم است کارشناسان درباره آن اظهارنظر تخصصی کنند. بنا بر آنچه روحانی مطرح کرده، دولت او طی 4 سال گذشته به طور متوسط 2 برابر 35 سال پیش رشد اقتصادی ایجاد کرده است. او بلافاصله بعد از این اظهارنظر نیز تاکید کرد صاحب‌نظران، متخصصان و صداوسیما می‌توانند این را بررسی کنند. روحانی در کنار آمارهای عجیب اقتصادی، بار دیگر به موضوع کربلا و درس‌های آن نیز اشاره کرد. رئیس‌جمهور که پیش از این از کربلا به عنوان درس مذاکره یاد کرده بود، روز گذشته درس‌‌های کربلا را اینگونه تعریف کرد: ایستادگی، استقامت و فداکاری؛ اظهارنظری که به نظر می‌رسد در مقابل نظر پیشین او قرار دارد. به گزارش پایگاه اطاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: ماه محرم همواره برای ما یادآور فداکاری و ایثار سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت است. این صفحه ماندگار تاریخ هرساله برای ما درس‌آموز است که چگونه باید در برابر پیچیدگی‌ها و مشکلات بزرگی که برای جامعه اسلامی و مردم مسلمان پیش می‌آید، ایستادگی، استقامت و فداکاری کرد و چگونه می‌توانیم پیروزی بزرگ فرهنگی و سیاسی ابدی را کسب کنیم. روحانی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) پیروز دائمی تاریخ است و هیچ‌کس در تاریخ وجود ندارد که میدان کربلا و عاشورا را قضاوت کند و پیروزی مطلق را برای امام حسین(ع) نداند و چه مسلمان و چه غیرمسلمان و هر کسی که این تاریخ را بخواند، در برابر عظمت امام حسین(ع) سر فرود خواهد آورد.
تنها چند کشور اطراف آمریکا هستند
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به تطبیق صحنه‌‌های عاشورا با شرایط امروز پرداخت. وی در این‌باره گفت: ما امروز در یک جنگ روشن، در برابر متجاوزان تاریخ قرار داریم. امروز گروهی روبه‌روی ملت ایران قداره‌بندی می‌کنند که به جز چند کشور، طرفداری از لحاظ سیاسی و فکری ندارند و بدترین وضع در داخل کشور خودشان است. روحانی با اشاره به اینکه شرایط داخلی امروز آمریکا با سال‌های گذشته آن تفاوت بسیاری دارد و امروز یکی از دوران‌های بسیار بد در تاریخ آمریکاست، خاطرنشان کرد: امروز کمتر محقق، روشنفکر و صاحب‌نظری در آمریکا وجود دارد که با کاخ‌نشینان کاخ سفید موافق باشد و حتی برخی از آنها به صراحت آنها را به عنوان ابله و سفیه می‌نامند و این در تاریخ آمریکا کمتر اتفاق افتاده است. رئیس‌جمهور افزود: امروز متحدان آمریکا از لحاظ سیاسی در کنار آن قرار نداشته و حتی متحدان سنتی آمریکا نیز از این کشور فاصله گرفته و نسبت به این فاصله گرفتن افتخار می‌کنند، این در حالی است که زمانی آنها برای اینکه در کنار آمریکا بودند، افتخار می‌کردند. روحانی گفت: امروز جز چند کشور معدود معلوم‌الحال هیچ‌کس کنار آمریکا قرار ندارد؛ آمریکا در بدترین شرایط جهانی قرار گرفته و حتی سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو، سازمان ملل متحد، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و دادگاه کیفری بین‌المللی با سیاست‌های آمریکا موافق نیستند.
معروفی بالاتر از امید دادن  به مردم نیست
رئیس‌جمهور همچنین بالاترین معروف را امید و بزرگ‌ترین منکر را ایجاد اضطراب در دل مردم دانست. وی با اشاره به اینکه راه امام حسین(ع) راه امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار داشت: امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم به طور نابجا و غلط وجود ندارد. روحانی همچنین گفت:  اگر ایستادگی کرده و به مردم روحیه بدهیم، هزینه ملت را کاهش داده‌ایم اما اگر ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری ضدانقلابی‌تر از اینکه ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نباید نادرست و ناعادلانه سخن گفته و حقایق را به مردم نگوییم، تصریح کرد: البته مردم در این جنگ بدون مشکل نخواهند بود، چرا که جنگ بدون کشته و مجروح نمی‌شود اما این جنگی است که مطمئن هستیم پیروزی نهایی با ما است و دشمن را در آن شکست خواهیم داد.
تأثیر بازار سوم کمتر از یک درصد!
روحانی در ادامه سخنان خود به برخی آمارهای اقتصادی اشاره و از عدم بیان واقعیات اقتصادی به مردم گلایه کرد. وی با انتقاد از نگفتن حقایق و واقعیات به مردم و ایجاد ترس و دلهره در مردم گفت: مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد؟ اگر تولید ناخالص داخلی (GDP) را بر مبنای قدرت خرید یا ارزش بازار محاسبه کنیم، واردات کالا و خدمات که متکی به ارز است درصد بسیار کمی است و براساس برخی محاسبات حدود
5 درصد و براساس برخی دیگر که ارزش و قدرت خرید را در آن در نظر نمی‌گیرند، حدود 10 درصد است. روحانی افزود: بر فرض آنکه واردات کالا و خدمات 10 درصد نقش دارد، باید ببینیم از این میزان چه مقدار با ارز 4200 تومان، چه مقدار با ارز حدود 7 هزار تومان و چه میزان برای بازار سوم می‌ماند. بازار سوم در برابر ارزش تولیدات داخلی کشور، کمتر از یک درصد یا 3/1 درصد است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید اقتصاد کشور را براساس این رقم محاسبه کنیم و این به دور از عدل، کارشناسی و حق و انصاف است، افزود: متخصص، نخبه و روزنامه‌نگار و سرمقاله‌نویس ما، چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و این در حالی است که امروز خدمات آموزش، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، بنزین، گازوئیل و انرژی، بر مبنای دلار کوچه پس‌کوچه‌های فلان خیابان محاسبه نمی‌شود. روحانی با بیان اینکه نباید به مردم ظلم کرده و آنها را نسبت به آینده مأیوس کنیم، گفت: عده‌ای به طور مداوم می‌گویند باید مشکل مردم را درک کنید؛ این درست است که مردم مشکل دارند و ما در جنگ اقتصادی و روانی قرار داریم اما دلیل نمی‌شود که حقایق را تحریف کرده و نقاط مثبت را به مردم نگوییم. رئیس‌جمهور ادامه داد: با مقایسه رشد اقتصادی در 4 سال گذشته نسبت به 35 سال گذشته، درمی‌یابیم که این رشد به طور متوسط 2 برابر بوده است. صاحب‌نظران، متخصصان و صداوسیما می‌توانند این را بررسی کنند اما بحث اینجاست که اگر اینگونه بوده، چرا واقعیات را به مردم نمی‌گوییم. روحانی افزود: در همین شرایط سال 97، صادرات و واردات کشور تغییر کرده و تراز تجاری ما نسبت به پارسال بهتر بوده است اما به محض اینکه دولت این موفقیت‌ها را بازگو می‌کند، عده‌ای پیدا می‌شوند و در گوشه‌ای کل اقتصاد را بر مبنای همان یک درصد، محاسبه می‌کنند و این عدالت و انصاف نیست.
اشاره روحانی به انتخابات 1400
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود از کسانی که با هدف انتخابات، دولت را تخریب می‌کنند گلایه کرد. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: سخنان ایشان هیچ‌ نقطه ابهامی را باقی نگذاشت و ایشان به صراحت گفتند امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد پشت دولت را خالی کند. روحانی ادامه داد: تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است. هیچ‌کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رأی به‌وجود بیاورد و کسانی که اینگونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران درباره آنها قضاوت خواهد کرد و پس از آنکه از این گردنه عبور کردیم، حرف‌ها، رفتار و جملات آنها باقی خواهد ماند و مردم قضاوت می‌کنند که در شرایط سختی، آنها برای کاهش یا افزایش دشواری مردم چه رفتاری داشته‌اند.
 

سولانا: تلاش‌ اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایران محکوم به شکست است
خاویر سولانا، مسؤول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و حامی توافق هسته‌ای ایران [برجام] معتقد است اروپا انتخابی ندارد جز اینکه تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران را بپذیرد. باشگاه خبرنگاران به نقل از بلومبرگ نوشت: سولانا که همواره بر حق ایران برای استفاده از فناوری هسته‌ای تاکید داشته و آن را به رسمیت می‌شناسد، بر این باور است که نفوذ جهانی اقتصادی آمریکا به این معناست که تلاش‌‌های اروپا برای جلوگیری از تحریم‌‌های واشنگتن علیه تهران، محکوم به شکست است. سولانای 76 ساله که در حال حاضر رئیس بخش تجارت جهانی و ژئوپلیتیک مدرسه بازرگانی ESADE است طی مصاحبه‌ای در مادرید- پایتخت اسپانیا- در پاسخ به این پرسش که آیا اروپا موفق می‌شود تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران را دور بزند، گفت: «کاش می‌توانستم بگویم بله! امروز قدرت آمریکا نظامی نیست، قدرت دلار است، قدرتی که شما را مچاله و له می‌کند». مسؤول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با اشاره به خروج شرکت انرژی توتال فرانسه از پروژه میدان گازی پارس‌جنوبی ایران اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی از اقدامات تنبیهی آمریکا واهمه دارند و به همین دلیل مجبور به ترک ایران هستند. وی گفت: شما [اروپا] باید رابطه خود با آمریکا را متوقف کنید زیرا در آن صورت آمریکا اجازه  نمی‌دهد دلارهای شما خرج شود.


Page Generated in 0/0069 sec