printlogo


کد خبر: 198585تاریخ: 1397/6/22 00:00
آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی بر هوشیاری مجلس در رسیدگی دقیق به لوایح چهارگانه تأکید کردند
هشدار مراجع درباره FATF

 2 تن از مراجع تقلید ضمن بیان ابهامات جدی لوایح مرتبط با FATF، بر هوشیاری مجلس شورای اسلامی در رسیدگی دقیق به این لوایح تاکید کردند. «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم»، «اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» (پالرمو) 4 لایحه مرتبط با FATF ‌هستند که در چند ماه اخیر دستورکار اصلی نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، دولت و همچنین مجمع تشخیص مصلحت بررسی همین لوایح بود. ابهامات گسترده کارشناسان و بسیاری از مسؤولان و نهادها اما موجب شد در نهایت تنها لایحه اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم بتواند در مجلس و شورای نگهبان به تصویب برسد. لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی 2 بار توسط شورای نگهبان رد شد و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» (پالرمو) نیز از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر سیاست‌های کلان کشور در موضوع اقتصاد مقاومتی اعلام شد. «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم» نیز با تصمیم نمایندگان مجلس همچنان مسکوت مانده است. در ادامه هشدارهای کارشناسان و دلسوزان کشور، 2 تن از مراجع عظام تقلید نیز در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی بر ابهامات جدی این لوایح تاکید کردند. آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی با اشاره به اهمیت توجه دقیق به موضوع FATF گفت: در اینکه باید منابع تأمین مالی تروریسم را کور کنیم شکی نیست اما در اینکه چه کسی تروریست است و کدام نهاد مصادیق تروریسم را تشخیص می‌دهد ابهام وجود دارد؛ آنها سپاه، حشدالشعبی و حزب‌الله را تروریست می‌دانند ولی معلوم نیست داعش، جبهه‌النصره و القاعده را نیز تروریست بدانند. دومین نقطه مبهم در FATF نظارت بر اطلاعات بانکی است. به گزارش رسا، وی ادامه داد: اینکه چه کسی نظارت می‌کند و بر چه اطلاعاتی نظارت می‌شود، ما خودمان که نظارت می‌کنیم تا تخلفی صورت نگیرد، این موضوعات مبهم بوده و شفاف نیست که با بررسی دقیق باید ابهامات برطرف شود؛ سوال اینجاست که آیا مساله نظارت یکطرفه است یا ما نیز می‌توانیم بر آنها نظارت کنیم. همچنین آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی نیز نسبت به پیگیری دوباره قرارداد FATF در مجلس هشدار داد و بر هوشیاری نمایندگان مجلس نسبت به این قرارداد تأکید کرد. وی در دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: شنیده‌ایم که دوباره قرار است قرارداد FATF را به مجلس بفرستند، شما در این زمینه باید بسیار هوشیار باشید و بدانید ما نظامی سلطه‌پذیر نیستیم، انقلاب اسلامی ما روزبه‌روز در حال پیشرفت و قدرت است و مردم هم می‌دانند که نظام ما برگرفته از اهل بیت(ع) و عاشورا است که نمی‌تواند با بیگانگان و بدخواهان کنار بیاید.
50 درصد جرائم پولشویی جهان توسط بانی FATF
در جریان دیدار اعضای کمیسون امنیت ملی با آیت‌الله مکارم‌شیرازی، رئیس این کمیسیون گزارشی از روند رسیدگی به این لوایح در مجلس ارائه کرد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در این باره گفت: FATF گروه ویژه اقدام مالی است که بر کارهای بانکی نظارت دارد؛ ظاهر این موضوع خوب است ولی کشور آمریکا که بانی اصلی FATF است 50 درصد جرائم پولشویی جهان را انجام می‌دهد و از این موضوع به عنوان کنترل استفاده می‌کند. وی با بیان اینکه FATF توصیه‌هایی را برای کشورها دارد، افزود: از کل توصیه‌های FATF تنها 2 توصیه در قالب کنوانسیون بین‌المللی مطرح شده و مابقی توصیه‌های FATF مربوط به قوانین داخلی است. 2 قانون پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم داخلی هستند. قانون داخلی مبارزه با تأمین مالی تروریسم نهایی شده اما قانون مبارزه با پولشویی بنا به نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با سیاست‌های کلی مغایرت‌هایی دارد که البته این نظر مشورتی مجمع به معنای رد این قانون نیست. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه CFT مسکوت مانده و موضوع کنوانسیون پالرمو نیز در مجمع مطرح است، گفت: هیچ عجله‌ای برای تصویب لوایح مرتبط با FATF نداریم.

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی: عده‌ای می‌خواهند بین سپاه، مرجعیت و حوزه‌ جدایی ایجاد کنند
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه سپاه در خط مقدم پشتیبانی از نظام است، اظهار داشت: حسن سپاه این است که بر اساس اعتقادات مذهبی بنیان شده یعنی یک نیروی نظامی خالص نیست بلکه یک نیرویی بوده که ریشه‌اش عقاید مذهبی است و نمی‌تواند از آن عقاید جدا شود. به گزارش مرکز خبر حوزه، وی افزود: فداکاری سپاه حد و مرز نداشته و همه جا حاضر است جانفشانی کند و حمایت‌هایی که سپاه در منطقه داشته، واقعاً اثرگذار بوده و تأثیرات آن را با چشم می‌بینیم. آیت‌الله مکارم‌شیرازی همچنین گفت: تأکید می‌کنم رابطه سپاه با مراجع باید قوی باشد و جدایی نیفتد؛ عده‌ای دل‌شان می‌خواهد بین سپاه و مرجعیت و حوزه‌های علمیه جدایی ایجاد کنند، همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا نظام را حفظ کنند. استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز کرد: سعی کنید معارف مذهبی سپاه روزبه‌روز ارتقا پیدا کند، ارتقای کیفی معارف و اعتقادات مذهبی و برنامه‌های دینی در سپاه خیلی مهم است، هر روز شبهه تازه‌ای می‌آید که اگر آمادگی نباشد مشکلاتی پیش می‌آید، البته می‌دانم در حال انجام این کار هستید. وی دشمن‌شناسی، شناخت شگرد‌ها و راه‌های دشمن را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در جریان فیضیه اگر دشمنانی دست داشتند، نتوانستند جدایی و بدبینی ایجاد کنند و در آینده هم نخواهند توانست، سپاه در خدمت اهل‌بیت(ع) و اسلام است و ما هم باید در خدمت کسانی باشیم که در خدمت اسلام و اهل‌بیت هستند.


Page Generated in 0/0132 sec