printlogo


کد خبر: 198594تاریخ: 1397/6/24 00:00
سلامی با «قید فوریت» به سرپل ذهاب

علی تهرانی‌فرد: این روزها خبرهای رسیده از وضعیت مردم زلزله‌زده در سرپل ذهاب چندان خوشایند نیست، منطقه‌ای که تا پس از زلزله مهیب بالای 7 ریشتری بارها لرزیده است و هنوز هم زمین‌لرزه‌هایی را هر از گاهی تجربه می‌کند. آنطور که شواهد موجود و اظهارنظرهای مردم منطقه و همچنین گلایه‌های نمایندگان مجلس نشان می‌دهد وضعیت مردم به گونه‌ای است که باید هر چه سریع‌تر نسبت به رسیدگی به این وضعیت اقدام کرد.
هر چند کشور در شرایط نه چندان مناسبی از لحاظ اقتصادی قرار دارد و تمرکز اصلی دولت و مدیران برای مدیریت این موضوع قرار گرفته است اما این موضوع نباید باعث شود موضوعات گذشته، دغدغه‌ها و وعده‌هایی که به مردم زلزله‌زده ارائه شده است در هاله‌ای از فراموشی قرار بگیرد. به مردم زلزله‌زده این منطقه وعده‌هایی برای ارائه وام ساخت مسکن داده‌ شده است که باید عملی شود، چرا که داشتن سرپناه ثابت مهم‌ترین دغدغه این روزهای مردم است. به باور بسیاری از کارشناسان حوزه جمعیت‌شناسی، مباحثی مانند آب شرب، سرپناه موقت و پس از مدتی فراهم شدن شرایط ساخت سرپناه دائم، بهداشت و از همه مهم‌تر اشتغال از جمله مواردی است که یک جمعیت عظیم در شهر و روستا به آن نیاز اساسی دارد و اگر یکی از این موارد تامین نشود یا در تامین آن مشکلاتی وجود داشته باشد، نه‌تنها زمینه ایجاد ناامیدی مردم در آن منطقه را فراهم می‌کند، بلکه  بتدریج باعث شکل‌گیری پدیده مهاجرت مردم به نقاط دیگر می‌شود و این موضوع تعادل جمعیتی در یک شهر یا روستا و فشار جمعیتی به شهرهای اطراف را افزایش می‌دهد؛ موضوعی که چندی پیش یکی از نمایندگان مردم در سرپل ذهاب هم به آن اشاره داشته است. محسن بیگلری گفته بود: «وقتی نسبت به وضعیت مردم این منطقه بی‌توجهی می‌شود، مردم ناچار به مهاجرت هستند، کما اینکه دولتی‌ها در روزهای اول پس از وقوع زلزله در سرپل ذهاب برای امدادرسانی در این منطقه حضور پیدا کردند اما پس از مدتی مردم زلزله‌زده با کم‌توجهی و بی‌مهری مدیران این بخش مواجه شدند، تا جایی که در شرایط کنونی ناچار به مهاجرت شده‌اند».
به هر روی با توجه به شرایط این روزهای مردم در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و همچنین خبرهایی که به صورت روزانه از منطقه مخابره می‌شود به نظر می‌رسد مدیران باید سلامی دوباره با قید فوریت به این منطقه داشته باشند و ضمن حضور مستمر بین مردم، بیشتر از گذشته در راستای حل مشکلات مردم گام‌های جهادی بردارند. فراموش نکنیم در صورتی که به وضعیت این منطقه رسیدگی نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد شکل‌گیری موج‌های پی در پی مهاجرت از شهرهای زلزله‌زده به استان‌های اطراف و حتی تهران خواهیم بود و این به معنای انباشت مشکلات روی مشکلات خواهد بود!


Page Generated in 0/0069 sec