printlogo


کد خبر: 198643تاریخ: 1397/6/24 00:00
اخبار

حکمی نابهنگام در میانه تحقیقات قوه‌قضائیه از رئیس کل سابق بانک مرکزی
سیف مشاور  پولی و بانکی روحانی شد
در حالی حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حکمی ولی‌الله سیف را به عنوان «مشاور رئیس‌جمهور در امور پولی و بانکی» منصوب کرده که چندی پیش غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه درباره پیگیری پرونده‌‌های ارزی گفته بود در تحقیقات انجام شده از دلالان به عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی و از وی به سیف، رئیس سابق بانک مرکزی رسیده‌ایم.  اژه‌ای اعلام کرد سیف بازداشت نشده اما از وی تحقیق به عمل آمده است. در این شرایط که سیف به عنوان مطلع باید همچنان به قوه قضائیه رفت و آمد داشته باشد و حتی سخن از بازداشت وی به میان می‌آید، حسن روحانی تصمیم گرفته سیف را مشاور خود کند. مشاور رئیس‌جمهور شدن سیف یک حاشیه امن سیاسی برای وی به همراه خواهد داشت اما اگر فسادی متوجه سیف باشد قوه قضائیه نشان داده بدون ملاحظه با آن برخورد خواهد کرد و افکار عمومی منتظر عاقبت این پرونده است. مشاور شدن سیف در حالی است که غیر از پرونده ارزی، انتقادات فراوانی درباره عملکرد وی وجود داشته است و خیلی‌ها سیاست‌گذاری‌های غلط بانک مرکزی در زمان ریاست وی را یکی از عوامل بحران پولی و بانکی فعلی می‌دانند. با این وجود روحانی برای سیف حکم زده تا نشان دهد اعتقاد چندانی به نقد منتقدان وی ندارد. روحانی در حکم خود آورده است: جناب آقای دکتر ولی‌الله سیف! نظر به مراتب تعهد، توان علمی و سوابق مدیریتی جنابعالی به موجب این حکم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور پولی و بانکی منصوب می‌شوید. امید است با توفیق الهی در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید. به گزارش «وطن امروز»، تاکنون در ادوار مختلف هیچ رئیس جمهوری مشاور پولی و بانکی نداشته و این سؤال به وجود می‌آید که آیا این سمت جدید برای یک هدف اقتصادی است یا ایجاد یک حاشیه امن برای کسی که قوه قضائیه در حال تحقیق از وی است؟


اعلام جزئیات ۲ بسته حمایتی دولت
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت جزئیات هزینه بسته به لحاظ رقم و عدد و چگونگی دریافت در حال بحث کارشناسی است. به گزارش فارس، انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: دولت در برنامه خود برای آحاد مردم، نگاه ویژه‌ای به گروه‌های خاص مانند مددجویان کمیته امداد و بهزیستی دارد؛ در همین هفته ۲۵۰ میلیارد تومان سبد کالایی برای این افراد به اضافه ۳۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان مشغول تحصیل در مدارس شبانه‌روزی تأمین و تدارک دیده شده است. وی اضافه کرد: در کنار این برنامه حمایت امنیت غذایی و اجتماعی برای حدود ۱۱ میلیون خانوار، یعنی ۵ دهک جامعه به لحاظ درآمد پایین، در حال بررسی است و در ۶ ماهه دوم سال در دست اجرا قرار می‌گیرد.


آزادسازی سقف رقابت در عرضه محصولات پتروشیمی
از این هفته در عرضه محصولات پتروشیمی نیز سقف رقابت آزاد خواهد شد. به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان گیلان گفت: فشار نقدینگی یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور است که باید برای کنترل آن برنامه‌ریزی کرد، همه شاهد بودیم وقتی خودرو عرضه شد 53 میلیون مراجعه با 6 میلیون‌ آی‌پی اختصاصی و یک میلیون و 400 فرم تکمیل شده و آماده پرداخت وجود داشت که خود نشانه وجود نقدینگی بالاست. وی گفت: پیشنهاد می‌کنم برای کوتاه‌مدت حداقل مالیات بر ارزش افزوده در برخی حوزه‌های تولید حذف شود. شریعتمداری با توجه به افزایش نرخ ارز و راهکارهای مختلف برای دولت افزود: دولت 2 راه در پیش دارد؛ یا در نظر گرفتن ارز 4200 تومانی برای معاملات کالایی و کنترل رانت و نظارت شدید بر بازار یا استفاده از نرخ ارز و سقف رقابت آزاد و هزینه در حوزه رفاهی و ‌حمایتی که کشور در حال حرکت به سمت بازار غیررانتی است و  بتدریج روندها اصلاح خواهد شد و از هفته آینده در عرضه محصولات پتروشیمی نیز سقف رقابت آزاد خواهد شد. وی با اشاره به سیاست صادراتی دولت گفت: صادرات بدون واردات ارز و صادرات کالاهای اساسی که نرخ ارز رسمی به آن تعلق می‌گیرد مورد حمایت دولت نیست و باید با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، تامین مواد اولیه و تولید کشور را حمایت کرد.


Page Generated in 0/0063 sec