printlogo


کد خبر: 198647تاریخ: 1397/6/24 00:00
اخبار

 واردات کالا بدون انتقال ارز بلامانع شد
بر اساس مصوبه هیات دولت، واردات کالا بدون انتقال ارز برای کالاهای موجود در انبارها بلامانع اعلام شد. به گزارش تسنیم، هیات وزیران به پیشنهاد وزارت اقتصاد، واردات کالا بدون انتقال ارز را برای کالاهای موجود در انبارها بلامانع اعلام کرد. بر اساس تصویب‌نامه هیات وزیران به پیشنهاد گمرک ایران، ثبت سفارش با اعتبار حداکثر یک ماه برای ترخیص برای واردات کالا به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ تصویب این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی باشد، بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی از سوی هیات وزیران بلامانع اعلام شده است. همچنین ترخیص کالاهایی که تاریخ صدور ثبت سفارش آنها اول مردادماه سال جاری است بدون رعایت سقف ارزشی واردات موضوع تبصره 3 اصلاحی بند 2 ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات بلامانع است. در همین حال محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: بخش خصوصی برای تامین سرمایه در گردش خود چاره‌ای جز بازگشت ارز صادراتی ندارد و بهتر است رفع تعهد ارزی با توجه به نوع کالا بین ۳ تا ۹ ماه تعیین شود. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، لاهوتی، درباره بخشنامه صادر شده از سوی بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، گفت: موضوع بازگشت 3 ماهه ارز حاصل از صادرات به کشور موضوعی قابل بحث است؛ ۸۰ درصد صادرات در اختیار شرکت‌‌های دولتی و خصولتی است و تنها ۲۰ درصد از صادرات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه، آنطور که انتظار می‌رفت در ۶ ماه نخست سال، ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما وارد نشد، اظهار داشت: دولت در این مدت توافقات زیادی با صادرکنندگان اصلی که همان ۸۰ درصدی مدیران دولتی و خصولتی هستند داشته ولی به هرحال با توجه به تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی ورودی ارز به سامانه نیما طبق انتظار نبود.

پرداخت 3/2 میلیارد یورو برای واردات ضروری
آنطور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است، در یک ماه گذشته حدود 2/3 میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و همچنین مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی مورد نیاز مردم تامین شده است. به‌ گزارش ‌ایسنا، عبدالناصر همتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین ارز کالاهای مورد نیاز مردم اظهار داشت: دولت و بانک مرکزی در جریان تشدید تحریم‌های دولت آمریکا و در چارچوب اقتصاد مقاومتی با شتاب بخشیدن به تقویت و تحکیم ذخایر ارزی کشور، واردات غیرضرور را کنترل و صادرات را شتاب داده و تامین ارز برای کالاهای اساسی و ضروری و نیز مواد اولیه و سایر کالاهای مورد نیاز مردم را با تدبیر و اولویت‌‌‌بندی به نحو مطلوبی انجام می‌دهند. همتی افزود: در یک ماه گذشته حدود 8/1 میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و ضروری شامل روغن، گوشت، برنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کنجاله، تجهیزات پزشکی، دارو و همچنین 8/1 میلیارد یورو از طریق سامانه نیما برای واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی مورد نیاز مردم تامین شده است. وی تصریح کرد: دولت آمریکا بیشترین اقداماتی را که می‌خواست و می‌توانست در ۱۳ آبان انجام بدهد، تاکنون اجرایی کرده و از حالا به بعد بیشتر به دنبال جنگ روانی است.


دیجی‌کالا در یک قدمی تعطیلی؟
بزرگ‌ترین فروشگاه ایرانی عرضه‌کننده خدمات و کالاهای مصرفی در بستر وب با افزایش قیمت ارزهای خارجی در شرایط بحرانی قرار گرفته است. چند ماهی است که دیگر دیجی‌کالا بین فروشندگان موبایل حساب نمی‌شود. تنوع کنسول‌های بازی و دیگر وسایل الکترونیکی هم در این فروشگاه بسیار کاهش پیدا کرده است. مسؤولان این شرکت اعلام کرده‌اند برای مقابله با این بحران اقدام به تعدیل 175 نفر از 2400 کارمند خود کرده‌اند. این شرایط بحرانی در حالی وخیم‌تر می‌شود که گزارش‌هایی مبنی بر نرسیدن کالاهای سفارش شده پس از یک هفته توسط مشتریان مخابره می‌شود. بر این اساس، اغلب مشتریان دیجی‌کالا هفته گذشته با وجود سفارش هنوز به کالای مورد نظر خود نرسیده‌اند. این شرکت برای حفظ اندک مشتریان خود بدون توضیحی تنها از این افراد معذرت‌خواهی و اعلام امیدواری کرده بزودی کالا به دست آنها برسد.
 


Page Generated in 0/0129 sec