نادر طالبزاده در گفتوگویی با موضوع چالشهای رسانه ملی در پرداختن به مضامین معنوی با اشاره به چارچوبهای سینمای معنوی، گفت: «اگر سینمای معنوی را در تصویر بزرگتری نگاه کنیم، سینمای معنوی همان سینمای متمرکز است. حتی در آمریکا فیلمهایی ساخته شده که دینی نیستند ولی در آن جستوجوی حقیقت است، البته اینگونه فیلمها تعدادشان در هالیوود به تعداد انگشتان دست نمیرسد، چون فرهنگ غرب و هالیوود از این نوع آثار حمایت نمیکند و باید فیلمساز مستقل و پرقدرت باشد تا بتواند چنین فیلمهایی را بسازد. ولی در جمهوری اسلامی ایران حمایت از تولید فیلمهای معنوی جزو سیاستهای ملی است، این تفاوت ما با خیلیهاست». طالبزاده در ادامه بیان داشت: «سفر سنگ مسعود کیمیایی قبل از انقلاب اکران شده بود و شبکه 3 میخواست پخش کند. مسؤولان تلویزیون سردرگم بودند که آیا این فیلم باید در تلویزیون پخش شود یا خیر؟! نشستیم در تلویزیون با حضور رئیس سازمان صداوسیما دیدیم که همه از هم میپرسند میشود این کار را روی آنتن برد؟ من آنجا بلند شدم و گفتم سال 62 در جزیره مجنون پشتیبانی جنگ جهاد چند فیلم برای نمایش داشتند، یکی «سفر سنگ» کیمیایی بود و الرساله مصطفی عقاد و «اژدها وارد میشود» بروسلی که در سنگرها رزمندگان میدیدند. این نکته را که گفتم جلسه که تمام شد آقای ضرغامی دستور پخش فیلم را صادر کرد و مجوز گرفت و پخش شد. همیشه چالش بود که انجام بدهیم یا خیر و تا به امروز هم هست». وی در ادامه افزود: «واقعاً فضای حوزههای نمایشی دینی باز است و میتوانیم کارهای بزرگ و فاخری انجام دهیم که سالها روی آنها بحث شود، مثل حضرت سلیمان(ع) و حضرت یوسف(ع) که بخوبی روی آنها کار شد. یا خیلی از کارهایی که داوود میرباقری انجام داده است. یادم هست یک زمانی داوود میرباقری میخواست سلمان را کار کند به او گفتند مختار را کار کند. ایکاش همان موقع سلمان را میساخت که همه دنیا سلمان را میشناسند اما همه دنیا مختار را نمیشناسند. مثلاً مختار را میتوان در عراق نشان داد اما در لبنان نمیتوان این کار را کرد».