printlogo


کد خبر: 198763تاریخ: 1397/6/26 00:00
اعلام شرایط جدید پیش‌فروش ‌‌ایران‌خودرو
خودرودار و بی‌گواهینامه‌ نمی‌تواند خودرو بخرد
لیست خریداران خودروهای پیش‌فروش منتشر می‌شود

گروه اقتصادی: با شرایط جدید پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو، عجیب‌ترین پیش‌فروش خودرو در جهان وارد فاز جدید شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، طبق تصمیم جدید ایران‌خودرویی‌ها، کسانی که گواهینامه ندارند و خودرو دارند، نمی‌توانند در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو شرکت کنند. این تصمیم در کنار شرایط عجیب و غریب دیگر ایران‌خودرویی‌ها شرایط بی‌سابقه‌ای به وجود آورده تا لقب عجیب و غریب‌ترین پیش‌فروش خودرو برازنده این شرکت باشد. اگر می‌خواهید در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو شرکت کنید بدانید که باید 20 یا 25 میلیون تومان برای خودرویی پرداخت کنید که معلوم نیست چه چیزی است و این ایران‌خودرو است که بعد از چندین ماه خواهد گفت چه مدل‌هایی را می‌توانید انتخاب کنید! همچنین کسانی که در طرح پیش‌فروش سایپا شرکت کرده‌اند نمی‌توانند خودرو خریداری کنند. مشتریان فقط زمانی که نوبت‌شان شود و در زمان ارسال دعوتنامه می‌توانند از محصولات باقیمانده (که امکان دارد آن خودروی مد نظر مشتری نباشد) انتخاب کنند. اتفاق دیگری که در پیش‌فروش خودرو افتاده این است که ایران‌خودرو هیچ خودرویی را در سال 97 تحویل نمی‌دهد و نخستین تحویل خودرو آبان 98 (14 ماه بعد) است. با توجه به اینکه قیمت خودروی پیش‌فروش همان نرخ روز خودرو است، شاید خیال مدیران ایران‌خودرو از بابت افزایش قیمت خودرو تا 14 ماه دیگر راحت است. قطعاً این نوع پیش‌فروش، بازار خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد و سیگنال مثبتی به بازار نخواهد داد. نکته جالب ثبت‌نام ایران‌خودرو ممانعت از ثبت‌نام افرادی است که محصولات سایپا را پیش‌خرید کرده‌اند.
شرایط جدید از زبان معاون ایران‌خودرو
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو اعلام کرد: طرح پیش‌فروش ویژه ۴۰ هزار دستگاهی برخی محصولات این شرکت پس از اخذ مجوزهای لازم بزودی اجرا خواهد شد. مصطفی خان‌کرمی با بیان این مطلب گفت: شرکت ایران‌خودرو به عنوان پیشتاز در صنعت خودرو‌سازی کشور، در هر دوره ثبت‌نام با ابتکاری تازه سعی در توزیع عادلانه خودرو در میان مشتریان واقعی و هموطنان گرامی دارد. ایران‌خودرو در این راستا محدود کردن ثبت‌نام برای خودرواولی‌ها یا افراد فاقد خودرو با اعتماد به مشتریان و تکمیل فرم خوداظهاری را در برنامه قرار داده است. خان‌کرمی اظهار داشت: در این ثبت‌نام علاوه بر شرایط محدود‌کننده قبلی، لیست کد ملی مشتریانی که در ثبت‌نام اخیر شرکت سایپا موفق به ثبت‌نام شده‌اند از شرکت سایپا اخذ و امکان ثبت‌نام آنان وجود نخواهد داشت. شرکت ایران‌خودرو به دنبال فروش خودرو به مصرف‌کننده حقیقی است، لذا در فرآیند ثبت‌نام اینترنتی مواردی مانند داشتن گواهینامه و عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت‌نام به‌صورت خوداظهاری اخذ و در زمان تحویل خودرو بر اساس استعلام‌های لازم راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت اثبات خود‌اظهاری اشتباه ودیعه عینا مسترد می‌شود. معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو یادآور شد: از دیگر شرایط ویژه پیش‌فروش شرکت ایران‌خودرو خروج فرآیند انتخاب نمایندگی از پروسه ثبت‌نام است، ‌این فرآیند که باعث کندی ثبت‌نام می‌شود پس از انتخاب خودرو و واریز وجه توسط مشتریان قابل اجرا خواهد بود. انتخاب نمایندگی می‌تواند در روزهای آتی توسط مشتری انجام شود. هنگام ثبت‌نام زمان انتخاب نمایندگی به اطلاع مشتریان خواهد رسید. خان‌کرمی افزود: در راستای افزایش اعتماد مشتریان، گروه صنعتی ایران‌خودرو در وب‌سایت خود امکانی را ایجاد کرده است تا لیست مشتریانی که موفق به ثبت‌نام شده‌اند برای عموم قابل مشاهده باشد. معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در ادامه گفت: به جهت جلوگیری از ترافیک مشتریان روی سایت شرکت ایران خودرو، شرایط پیش‌فروش یاد شده طی 5 روز و بر اساس کد ملی مشتریان فعال خواهد بود. گفتنی است، تعیین قیمت خودروها در پیش‌فروش ویژه شرکت ایران‌خودرو زمان تحویل خودرو مشخص خواهد شد. مطابق رویه جاری در ثبت‌نام‌های گذشته، در صورتی که مغایرتی در اطلاعات ارائه شده با مستندات مشاهده شود، قرارداد مشتریان فاقد اعتبار خواهد بود.
۹۵ درصد متقاضیان پیش‌خرید، دلال هستند
با وجود اینکه برخی تصمیمات خودروسازان عجیب به نظر می‌رسد اما هجوم دلال‌ها و سودجویان باعث شده هیچ چاره‌ای برای تولیدکنندگان نماند. یک کارشناس اقتصادی در این باره گفت: ۹۵درصد از 2 میلیون نفری که در سامانه پیش‌فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، نیازی به خودرو ندارند. حسن وکیلی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس اقتصادی اظهار کرد: امروز به دلیل تورم و بی‌ثباتی در بازار اقتصادی، ارز، سکه و بازارهای مشابه، تعیین نرخ قطعی و زمان دقیق تحویل خودرو برای خودروسازان وجود ندارد و خودروسازان نمی‌توانند تمام شرایط را برای مشتری در قرارداد قید کرده و در نهایت این بی‌ثباتی را به‌طور دقیق به مصرف‌کننده انتقال می‌دهند. حسن وکیلی تاکید کرد: تعیین زمان و قیمت صحیح زمانی امکان‌پذیر است که تمام قوانین حاکم بر بازار به روشنی مشخص شده باشد و هر روز شاهد تکانش‌های مختلف در اقتصاد نباشیم، در حالی‌ که امروز شاهد هستیم مصرف‌کننده به شرایط خودروساز اطمینان ندارد و خودروساز هم به همان میزان به بازار و صنایع وابسته به محصولش اطمینان لازم را ندارد. وی ضمن اینکه این فقدان اطمینان به بازار را ناشی از موجی دانست که بر اقتصاد سوار شده است، گفت: تا زمانی که صنایع دیگر نتوانند به خودروساز تعهد بدهند، خودروساز هم نمی‌تواند به مشتری خود تعهد دقیق بدهد که چه زمان و با چه قیمتی و حتی چه محصولی را تحویل خواهد گرفت. با توجه به شرایط موجود، نمی‌توان تمام تقصیرها را متوجه خودروساز کرد بلکه وضعیت بی‌ثباتی بازار به‌صورت زنجیروار بر تمام صنایع تاثیرگذار بوده است و مردم هم به عنوان حلقه پایانی این زنجیر، بی‌ثباتی حاکم بر بازار را لمس می‌کنند. وی با اشاره به اینکه حدود 95 درصد از
2 میلیون نفری که در سامانه پیش‌فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند نیازی به خودرو ندارند، گفت: با یک نگاه ساده به وضعیت خودروهایی که در سطح شهر وجود دارد می‌توان نتیجه گرفت که بیشتر افراد متقاضی خرید خودرو فقط دنبال سرمایه‌گذاری هستند و این موضوع به دلیل نقدینگی بالایی است که در جامعه وجود دارد.
 


Page Generated in 0/0062 sec