printlogo


کد خبر: 198764تاریخ: 1397/6/26 00:00
نگارش نامه‌های بخشنامه‌ای شریعتمداری افزایش چشمگیر یافت
وزیر نامه‌ و صنعت!

گروه اقتصادی: حجم نامه‌های محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به سایر بخش‌های دولتی به قدری بالا رفته که می‌توان وی را وزیر صنعت و نامه نامید. به گزارش «وطن‌امروز»، شریعتمداری در مدت کمتر از 24 ساعت 4 نامه مهم به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و رئیس کل گمرک نوشته است.  نامه‌های وزیر صمت شاید در دسته نامه‌های معمولی وزارتخانه‌ای قرار گیرد اما افزایش تعداد نامه‌ها و همچنین مانور رسانه‌ای نشان می‌دهد دوستان شریعتمداری دوست دارند وی را پرکار نشان دهند. نشان دادن شریعتمداری پرکار در روزهایی که اخبار استیضاح شریعتمداری بیشتر شده، یک فضای جالب رسانه‌ای به وجود آورده است. نکته جالب اینکه اخبار نامه‌های وزیر صنعت بیش از اخبار فعالیت‌های معمول یک وزیر منتشر می‌شود. البته افزایش کم‌سابقه تعداد نامه‌های وزیر صنعت در راستای تصمیمات اخیر ارزی است و می‌تواند نشانگر وضعیت ویژه و خاص اقتصادی کشور باشد؛ هر چقدر وضعیت اقتصادی وخیم‌تر باشد، بخشنامه‌های دولتی افزایش می‌یابد و دیدن بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های روزانه دیگر تعجب‌برانگیز نخواهد بود.
معافیت برخی کالاها از مابه‌التفاوت ارزی
 محمد شریعتمداری در نامه‌ای به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی  خواستار سرعت در ترخیص اقلام وارداتی از گمرکات کشور شامل ۱۷۳ ردیف کالا با معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز شد. لازم به ذکر است که بر اساس بند ۵ بسته جدید ارزی، در مواردی که تامین ارز بابت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی پیش از تاریخ 16/5/1397 از طریق بانک یا سامانه نیما پذیرفته شده اما کالای مربوط ترخیص نشده باشد، بانک عامل موظف است با اخذ تعهدنامه از واردکننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز زمان تأمین تا نرخ ارز بازار (بازار ثانویه) زمان ترخیص کالا، معادل ۲۸ هزار ریال به ازای هر دلار (و متناسب نسبت به دیگر ارزها) نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به عنوان گمرک جمهوری اسلامی ایران (مجوز ترخیص کالا) اقدام کند. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت پس از ابلاغ این مصوبه برخی کالاها را از پرداخت این مابه‌التفاوت معاف کرد.
نامه به رئیس بورس
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، خواستار لغو محدودیت در سقف رقابت محصولات پتروشیمی شده است. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، خواستار لغو محدودیت در سقف رقابت محصولات پتروشیمی شده است.  در این نامه 4 موضوع مورد توجه قرار گرفته، از جمله اینکه محدودیت در سقف رقابت محصولات برداشته شود، قیمت پایه اولیه کماکان بر مبنای نرخ ۴۲۰۰ تومانی محاسبه و اعلام شود، شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از هر بار عرضه منجر به معامله، قیمت پایه را بر اساس میانگین 4 هفته‌ای عرضه شده تعدیل و به بورس اعلام کند و در نهایت شرکت‌های پتروشیمی مکلف به رعایت کف عرضه اعلام شده حداقل به میزان عرضه کالا در بورس، مطابق عرضه سال گذشته باشند.
نامه‌ به جهانگیری
همچنین وزیر صنعت از جهانگیری درخواست کرد ترتیبی فراهم کند تا تسویه حساب ارزی تولیدکنندگانی که از یوزانس۶ ماهه و یک‌ساله استفاده کرده‌ و کالای خود را با نرخ قبل به فروش رسانده‌اند، با نرخ دولتی انجام شود. به گزارش مهر، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرد درباره آن دسته از واحدهای تولیدی که کالاهای خود را به قیمت قبل از نوسانات ارزی به فروش رسانده‌اند، تسویه حساب ارزی با نرخ رسمی ارز انجام شود.
نامه به رئیس گمرک
از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات ۷ قلم کالا از قبیل لاستیک، مرغ، دفترچه مشق و شکر را ممنوع اعلام کرد. شریعتمداری با ارسال نامه‌ای به رئیس کل گمرک ایران ممنوعیت صادرات انواع دفترچه مشق و حسابداری، شکر خام و شکر سفید، جوال و کیسه برای بسته‌بندی، انواع پودرهای مشتقات شیر، آب تمیز، کازئین، انواع لاستیک سبک و سنگین، مرغ زنده و گوشت مرغ را ممنوع اعلام کرد. در این نامه آمده است که صادرات کالاهای یادشده در ردیف فهرست کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی است که با هدف تنظیم بازار داخلی از تاریخ 19 شهریور 97 تا اطلاع ثانوی ممنوع است.


Page Generated in 0/0067 sec