printlogo


کد خبر: 198835تاریخ: 1397/6/27 00:00
رؤسای دانشگاه‌های کشور از تخصیص نیافتن بودجه کامل این مراکز گلایه دارند
آغاز مهر دانشگاه‌ها با بی‌مهری دولت
تا پایان ۶ ماه نخست سال تنها حدود 38 درصد از ۵۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها محقق شده است

گروه اجتماعی: دانشگاه‌های کشور در حالی به استقبال آغاز سال تحصیلی می‌روند که عدم تخصیص کامل و بموقع بودجه، کام آنها را تلخ کرده است. سال تحصیلی 98-۹7 به نحوی آغاز می‌شود که روسای دانشگاه‌های کشور از کمبود بودجه به دلیل عدم تخصیص‌ها تا پایان ۶ ماه نخست سال گلایه‌های زیادی دارند. دانشگاه‌ها علاوه بر مشکلات مالی که چندین سال است بر دوش آنها گذاشته شده، امسال با وضعیت جدیدی به دلیل افزایش یکباره قیمت محصولات، کالاها و خدمات نیز مواجه شدند که این امر فعالیت این مراکز را با معضل جدی مواجه کرده است. به گزارش مهر، بر اساس اعلام روسای دانشگاه‌های کشور تا پایان ۶ ماه اول سال جاری باید ۵۰ درصد بودجه این مراکز از سوی دولت اختصاص داده می‌شد اما تاکنون به صورت میانگین حدود ۳۸ درصد بودجه محقق شده است. دانشگاه‌ها نمی‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی زیادی داشته باشند، چرا که هزینه‌کرد این مراکز ارتباط مستقیمی با سلامت و معیشت دانشجویان دارد، بنابراین روسای دانشگاه‌ها در هر شرایط مالی تلاش دارند بتوانند هزینه‌های این نوع خدمات را تامین کنند اما اکنون دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه تهران که جامع‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه کشور به شمار می‌رود، با مشکل تامین بودجه برای تغذیه دانشجویان مواجه است.
دغدغه تأمین تغذیه دانشجویان
در همین باره، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران معتقد است این دانشگاه در آستانه سال تحصیلی جدید در زمینه تامین تغذیه دانشجویان خود با مشکل مواجه است. وی افزود: قیمت اقلام مختلف در بازار بشدت افزایش یافته، بنابراین در سال تحصیلی جدید با موضوع مشکل تامین تغذیه دانشجویان مواجه هستیم. رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: تاکنون حدود ۳۸ درصد از ۵۰ درصد بودجه ۶ ماه اول سال به این دانشگاه اختصاص داده شده و همین امر موجب شده با مشکلات مالی زیادی مواجه شویم.
تأخیر در تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها
 از سوی دیگر، دانشگاه‌ها در سال خدمات مختلف آموزشی، پژوهشی، رفاهی و فرهنگی به دانشجویان ارائه می‌دهند که تمام این خدمات مورد نیاز است و نمی‌توان آنها را به دلیل نبود بودجه نادیده گرفت، چرا که این نوع خدمات تاثیر مستقیمی بر روند علمی و فناوری کشور دارند. علی خاکی‌صدیق، رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر درباره عدم تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های این دانشگاه به دلیل مشکلات مالی اظهار داشت: در آستانه آغاز سال تحصیلی، دانشگاه‌ها با چالش‌های مالی مواجه هستند. وی افزود: تا پایان شهریور ماه باید ۵۰ درصد بودجه به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یافت اما تاکنون ۳۸ درصد بودجه به این دانشگاه تخصیص داده شده است. رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل کمبودهای مالی بسیار زیاد دچار چالش هستیم. خاکی‌صدیق تاکید کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها با مشکلات جدی در زمینه خدمات‌رسانی به دانشجویان مواجه هستیم به نحوی که به دلیل این مشکل فرصت تابستان را برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها از دست دادیم. همچنین محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس از عدم اجرای برنامه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها در این دانشگاه به دلیل مشکلات مالی گلایه دارد. وی عنوان کرد: تاکنون ۳۹ درصد بودجه ۶ ماه اول سال به این دانشگاه اختصاص یافته در حالی که قرار بوده تا پایان شهریورماه ۴۵ درصد از بودجه تامین شود.
مسؤولان، دانشگاه‌ها را دریابند
افزایش تورم و کمبود بودجه صدای دانشگاه مختص زنان کشور را نیز درآورده به‌نحوی که رئیس این دانشگاه معتقد است مسؤولان باید دانشگاه‌ها را دریابند. مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا در این باره افزود: در حال حاضر تنها ۳۸ درصد بودجه 6 ماه اول سال به این دانشگاه اختصاص داده شده و به دلیل عدم تخصیص‌های کامل با مشکل جدی مالی مواجه هستیم. وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل جدی ما در زمینه ارائه خدمات به دانشجویان است به نحوی که به دلیل افزایش شدید نرخ‌ها در زمینه تامین هزینه خوابگاه‌های استیجاری با مشکل مواجه هستیم.
نمی‌توان به دانشجو گفت غذا نخور!
این در حالی است که احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز معتقد است در میزان مصرف انرژی می‌توان صرفه‌جویی داشت اما درباره تغذیه و خوابگاه دانشجویان نمی‌توانیم صرفه‌جویی کنیم. وی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها گفت: نمی‌توان برای خوابگاه و تغذیه هزینه نکرد. رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: قیمت‌های مربوط به تغذیه بسیار بالا رفته اما نمی‌توانیم به دانشجویان بگوییم چیزی نخورید. معتمدی عنوان کرد: می‌توانیم به کارمندان بگوییم اضافه کار نمانند اما نمی‌توانیم به اساتید بگوییم فعالیت علمی و آموزشی نداشته باشید.
چشم آموزش عالی به قول مسؤولان دولتی
شرایط کنونی دانشگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی به دلیل تخصیص نیافتن بودجه کامل 6 ماه نخست بحرانی است. هر ساله دانشگاه‌ها برای آغاز سال تحصیلی خود را در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی آماده می‌کنند اما امسال به دلیل مشکلات مالی و افزایش قیمت‌ها شروع فعالیت این مراکز رنگی از دغدغه و اضطراب را به خود گرفته، چرا که دانشگاه‌ها از تامین بودجه تغذیه، بازسازی خوابگاه‌ها تا پرداخت حقوق اساتید حق‌التدریس با مشکل مواجه هستند، بنابراین لازم است مسؤولان دولتی در تخصیص بودجه کامل دانشگاه‌ها برای ۶ ماهه اول سال به این مراکز تدبیری بیندیشند.


Page Generated in 0/0260 sec