printlogo


کد خبر: 198877تاریخ: 1397/6/31 00:00
دستگیری مفتی گروهک تروریستی «عبدالله عزام» عامل انفجار سفارت ایران در بیروت و آزمون وطن‌پرستی وزیر امور خارجه برای پیگیری نقش عربستان در شهادت دیپلمات ایرانی
سرنخ سعودی را رها نکن!

گروه سیاسی: 4 سال و 10 ماه پس از حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت، حالا مفتی وهابی گروهک تروریستی عامل حمله، در لبنان دستگیر شده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، با از دست رفتن فرصت محاکمه افسر سعودی عامل حمله به سفارت ایران در بیروت، حالا با دستگیری مفتی این گروهک تروریستی، یک بار دیگر امیدها برای پیگیری حقوقی و دیپلماتیک حمله به سفارت ایران در بیروت و مشخص شدن نقش سعودی در این حمله تروریستی زنده می‌شود؛ موضوعی که پیش از این در جریان دستگیری ماجد الماجد، افسر سعودی عامل حمله به سفارت ایران در بیروت، به خاطر سیاست «آغوش باز ظریف» در دستور کار وزارت امور خارجه ایران قرار نگرفت تا شرایط برای تداوم اقدامات ضدایرانی سعودی‌ها فراهم شود. حالا نزدیک به 5 سال پس از آن اتفاق، ارتش لبنان اعلام کرده است مفتی این گروهک تروریستی را بازداشت کرده است. بر اساس این گزارش، ارتش لبنان چهارشنبه «بهاءالدین محمود حجیر» مفتی شرعی گروهک تروریستی «عبدالله عزام» را در اردوگاه «عین حلوه» در جنوب لبنان بازداشت کرد. بر اساس گزارش شبکه «المنار»، در بیانیه ارتش لبنان آمده است در نتیجه رصد و تعقیب عناصر تروریستی در داخل عین‌حلوه، «اطلاعات ارتش» طی عملیاتی امنیتی، شخص مورد نظر را به دام انداخت و او را بازداشت کرد. به گزارش فارس، ارتش لبنان در ادامه افزود: وی با تروریست‌هایی که عملیات انتحاری در نزدیکی سفارت ایران در «بئرالحسن» بیروت را انجام دادند، در ارتباط بوده و از نیت یکی از انتحاری‌ها برای منفجر کردن خودش در داخل لبنان آگاهی داشته است. او همچنین اخیرا با داعش همکاری کرده و برای انجام اقدامی تروریستی در خارج از اردوگاه عین‌حلوه به نفع داعش برنامه‌ریزی داشته است.
عبدالله عزام چه کرده بود؟
28 آبان‌ 92 منطقه جناح در بیروت با یک انفجار بزرگ تکان خورد. تروریست‌ها به سفارت ایران در بیروت حمله کردند. 26 نفر در این عملیات شهید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و 140 نفر زخمی شدند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. به گفته شاهدان عینی اگر رشادت برخی نیروهای حزب‌الله لبنان که وظیفه حراست از سفارت را داشتند نبود، آمار آسیب‌دیدگان بسیار فراتر از این بود. مسؤول لبنانی حفاظت از سفارت ایران در بیروت به نام «رضوان فارس» معروف به حاج رضا و محافظ شخصی سفیر پس از ممانعت از ورود شخص انتحاری اول به داخل سفارت و تیراندازی به سمت وی، در جریان انفجار به شهادت رسید. همین ماجرا موجب شد تعداد قربانیان کاهش یابد. در جریان این انفجار حجت‌الاسلام والمسلمین «ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در بیروت نیز به شهادت رسید. این انفجار یک ضربه حیثیتی به ایران بود. بیروت در واقع منطقه امنی برای ایران بود اما در روزهایی که دولت حسن روحانی و محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران از آمادگی فراوان خود برای بهبود مناسبات با همسایگان خود بویژه عربستان می‌گفتند، سفارت ایران در بیروت منفجر شد. چندی بعد عوامل این انفجار دستگیر شدند. یک گروه سلفی با عنوان «عبدالله عزام» این اقدام تروریستی را انجام داده بود. فرمانده این گروه تروریستی نیز فردی به نام «ماجد الماجد» بود که دستگیر و به این ترتیب ماجرا فاش شد. ماجد یک افسر سعودی وابسته به دستگاه امنیتی عربستان بود. با افشاگری‌های رسانه‌های لبنانی مشخص شد او یکی از عوامل تروریستی زیر دست بندر بن‌سلطان، رئیس وقت دستگاه امنیتی سعودی بود. منابع امنیتی در لبنان همان زمان تأکید کردند ماجد الماجد که توسط سازمان اطلاعات ارتش لبنان دستگیر شده، فقط یک تروریست نیست، بلکه یک مهره امنیتی است که با سازمان اطلاعات عربستان سعودی هماهنگی گسترده داشته است. منابع یاد شده افزودند ماجد الماجد سرکرده گروهک «عبدالله عزام» در بازجویی‌‌های به عمل آمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به بازپرس‌‌های لبنانی و مقابل دوربین‌ها اقرار کرده است که او افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی است که به‌خاطر تفکر افراطی‌اش بازداشت شد ولی پس از آن مسؤولان سعودی وی را به شرط همکاری و فعالیت نفوذی در القاعده آزاد کردند. به گفته این منابع، وی احتمالا اعتراف کرده با سفارت عربستان سعودی در لبنان و بویژه سرهنگ مسؤول پرونده لبنان که زیر نظر «بندر بن‌سلطان» فعالیت می‌کند، تماس مستقیم داشته است. این سرهنگ فردی به نام «ابو عبدالعزیز» بود. اطلاعات به دست آمده در آن زمان همچنین حاکی از آن بود که سرویس‌‌های امنیتی مقاومت، نوارهای ضبط شده صوتی از تماس‌های متعدد ابو عبدالعزیز و سفیر عربستان از یک‌سو و ابو عبدالعزیز و ماجد الماجد از سوی دیگر را در اختیار دارند.
انفعال ظریف و مرگ ماجد!
همزمان با افشای جزئیات بیشتری از ارتباط عامل حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت، منابع امنیتی لبنان نسبت به اعمال نفوذ سعودی برای از بین بردن ماجد الماجد و فاش نشدن واقعیت پشت‌پرده حمله به سفارت ایران ابراز نگرانی کردند. همان زمان «ابراهیم الامین» نویسنده معروف و سرشناس لبنانی در روزنامه «الاخبار» نوشت: جان ماجد الماجد و گنج اسرار او بسیار با ارزش است. هرگونه اقدام از سوی طرف‌های خارجی برای قتل این تروریست، تأثیری منفی بر ارتش لبنان و فرماندهی آن و همچنین اوضاع امنیتی لبنان خواهد گذاشت. رها کردن ماجد و مرگ او یا خودداری از هرگونه اقدام برای زنده نگه داشتن او، جنایتی بزرگ است که با جنایت‌های تروریستی او و دوستانش برابری می‌کند. وی افزود: همه وسایل مورد نیاز برای زنده نگه داشتن او را فراهم کنید و نگذارید او را بکشند یا از بیماری بمیرد! مسعود اسداللهی، کارشناس روابط منطقه نیز در گفت‌وگویی که همان موقع با «وطن‌امروز» انجام داد نسبت به سر به نیست شدن ماجد ابراز نگرانی کرد اما همزمان با این نگرانی‌ها اعلام شد ماجد الماجد به دلیل عارضه کلیوی در بیمارستانی در بیروت مرد. در سایه تعلل و عدم پیگیری قدرتمندانه وزارت امور خارجه، ماجد که می‌توانست منبع ویژه‌ای برای طرح دعوی ایران علیه عربستان در مجامع بین‌المللی باشد، به طرز مشکوکی در لبنان کشته شد و حتی جنازه او نیز به عربستان سعودی تحویل داده شد. سعودی‌ها که تاکنون چنین گستاخی‌ای علیه ایران انجام نداده بودند، در انجام و اتمام سناریوی خود موفق بودند. فاجعه اما واکنش وزیر امور خارجه ایران به این ماجرا بود. ظریف که باید حمله به سفارت ایران و شهادت رایزن فرهنگی کشورمان را به صورت جدی پیگیری می‌کرد، چندی بعد به بیروت رفت و جمله‌ای گفت که حزب‌الله لبنان را هم شوکه کرد. او که باید در مقام خونخواهی ایرانیان مظلوم سخن می‌گفت، در کمال حیرت همگان گفت خواهان بهبود روابط با عربستان در «عالی‌ترین سطح» است!  خواسته‌ای که نه‌تنها از سوی سعودی‌ها اجابت نشد، بلکه با تداوم اقدامات ضدایرانی آل‌سعود همراه شد.  کارشناسان معتقدند این قبیل رفتارهای غیرملی جواد ظریف در تخریب و تضعیف اعتبار اماکن دیپلماتیک ایران هم در منطقه و هم در اروپا بی‌تاثیر نبوده است. این روزها در حالی در کشورهای اروپایی به سفارتخانه‌‌های ایران به صورت مکرر تعرض می‌شود و در حالی دیپلمات‌‌های ایرانی یا دستگیر یا اخراج می‌شوند که برخی سرآغاز این سلسله بی‌حرمتی‌ها را رفتار عجیب ظریف در ماجرای حمله به سفارت ایران در بیروت می‌دانند. کارشناسان اما معتقدند اکنون و در جریان دستگیری مفتی تروریست‌‌های موسوم به «عبدالله عزام»، محمدجواد ظریف می‌تواند فرصت‌‌های از دست رفته را جبران کرده و با تمرکز و پیگیری جدی این موضوع، نقش سعودی در حمله به سفارت ایران در بیروت را پیگیری کند.

فرانسه تا اطلاع ثانوی سفیر به ایران معرفی نمی‌کند!
خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع که نام آنها را عنوان نکرده نوشته است فرانسه تا هنگامی که ایران از طرح ادعایی بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) در پاریس اطلاعاتی به فرانسه ندهد سفیر جدید خود را به جمهوری اسلامی معرفی نمی‌کند. همچنین مقامات فرانسوی اوایل شهریورماه به دیپلمات‌ها و مقامات وزارت خارجه این کشور گفتند تا اطلاع ثانوی، تمام سفرهای غیرضروری خود را به ایران متوقف کنند. به گزارش تسنیم، سفیر فرانسه در ایران اواخر تیرماه پس از پایان ماموریت خود تهران را ترک کرد و هنوز سفیر جدیدی معرفی نشده است.
 

کویت برای بازگشت سفیرش به تهران شرط گذاشت!
«علی السعید» معاون وزیر خارجه کویت در امور آسیا از موافقت وزارت خارجه این کشور با تعیین سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به عنوان جانشین «علی‌رضا عنایتی» خبر داد. به نوشته روزنامه کویتی «القبس»، السعید در حاشیه جشن سفارت نپال، همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازگشت سفیر کویت به تهران گفت: «صباح الخالد معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و خالد جارالله معاون وی بارها بر ضرورت تغییر محسوس
خط ‌مشی ایران و بازگشت آن به ایفای نقش مثبت در منطقه تأکید کرده‌اند». به گزارش فارس، وی اشاره کرد موضع کویت درباره ایران همچنان همانند سابق است تا زمانی که ایران خط‌مشی خود را تغییر دهد.


Page Generated in 0/0069 sec