printlogo


کد خبر: 198885تاریخ: 1397/6/31 00:00
حمایت قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام از گروه‌های جهادی در مناطق محروم
جهاد پزشکی

گروه اجتماعی: گروه جهادی شهید دکتر علیرضا ولیان، شهریورماه سال جاری با همکاری قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در بخش شاهیوند شهرستان چگنی با تشکیل یک اردوی جهادی نسبت به ارائه خدمات پزشکی در این منطقه اقدام کرد. به گزارش تسنیم، این اردوی جهادی به مدت 5 روز و با همکاری 64 دانشجوی پزشکی، پرستاری، مامایی و دندانپزشکی و همچنین حضور 7 پزشک متخصص (داخلی، دندانپزشکی، عفونی، مغز و اعصاب، زنان، کلیه و مجاری ادرار و اطفال) و همچنین با حضور روحانیون و طلاب خواهر همراه اردو برگزار شد. امیررضا جهانی‌نژاد، مسؤول گروه جهادی شهید ولیان با اشاره به دلایل انتخاب منطقه هدف اردو گفت: انتخاب منطقه هدف با توجه به عمق محرومیت بخش شاهیوند و کمبود خدمات پزشکی و بهداشتی در آن انجام شده است که البته چندین سال است اردوهای مشابه کوچک و بزرگ در مناطق محروم استان یا حاشیه شهر خرم‌آباد اجرا شده است. وی با اشاره به اینکه هدف از اقدام گروه جهادی شهید ولیان شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای مناطق محروم اطراف مرکز استان و حتی نقاط دورتر بوده است، اظهار کرد: سعی در پیگیری این موارد و مهم‌تر از آن، تقویت روحیه‌ جهادی بین دانشجویان و پزشکان از جمله اهداف اصلی برگزاری این اردوی 5 روزه بوده است. مسؤول گروه جهادی شهید ولیان با تاکید بر برنامه‌ریزی خرد و کلان در راستای خدمت‌رسانی در قالب گروه جهادی افزود: برنامه‌ ما در این منطقه 5 ساله است که امیدوارم بتوانیم اهداف مورد نظر خود را محقق کنیم.
تداوم همکاری با ستاد اجرایی
جهانی‌نژاد با تمجید از استقبال و برخورد توده مردم در مواجهه با گروه‌های جهادی از جمله گروه شهید ولیان اظهار کرد: برخورد و پذیرش مردم در مقابل گروه جهادی ما نیز بسیار مناسب بود و محبت بسیاری بین گروه و مردم منطقه به وجود آمد که این محبت و دلبستگی بین مردم هم از نعمت‌های بی‌پایان الهی است. وی با تاکید بر تداوم همکاری با قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: با توجه به تجربه‌ خوب گروه ما از همکاری با این قرارگاه جهادی، حتما در آینده در زمینه‌های فرهنگی و جهادی خواستار همکاری و مشارکت بیشتر ایشان با بسیج دانشجویی دانشگاه و گروه جهادی دکتر ولیان خواهیم بود.
خدمت‌رسانی در 11 روستای استان گلستان
استان گلستان مقصد و هدف خدمت‌رسانی تا 3 سال آینده تیم اردوهای شهرستان قرارگاه جهادی رویش‌های انقلاب اسلامی وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود. این تیم که با حمایت نهادهای مختلف از جمله قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) راه‌اندازی شده، تابستان امسال پس از چندین مرحله شناسایی، 11 روستای دهستان سلطانعلی از توابع شهرستان گنبدکاووس استان گلستان را به عنوان منطقه هدف برای 3 سال آینده انتخاب و فعالیت خود را در آن محل آغاز کرد. اردوی 10 روزه قرارگاه دهه اول شهریورماه در گنبد در حوزه‌های درمانی و فرهنگی و با مشارکت 160 نفر از دانشجویان نخبه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
دستاوردهای پزشکی اردوی جهادی
در همین باره، در حوزه بهداشت و درمان، تیم‌های دوّار متشکل از کارشناسان بهداشت عمومی و محیط، داروساز و پرستار از منازل روستاها بازدید و آموزش‌های لازم را درباره رعایت مسائل بهداشتی، پیشگیری از بیماری‌ها و نحوه صحیح مصرف داروهای موجود در منزل به ایشان ارائه کردند. همچنین تیم سیار متشکل از 2 نفر پزشک متخصص اطفال و غدد، 3 نفر پزشک عمومی، داروساز، پرستار، فیزیوتراپ و گفتاردرمان به ارائه خدمت پرداختند. بنا بر این گزارش، از 740 مراجع تریاژ شده، 273 نفر ویزیت مامایی، 135 نفر ویزیت فیزیوتراپی و 105 کودک ویزیت گفتاردرمانی شدند و 4 سالمند و 28 نفر افراد دارای اختلال، خدمات لازم را دریافت کردند. همچنین 593 نفر توسط پزشک عمومی و متخصص ویزیت شدند. طی خدمات ارائه شده، دارو نیز به بیماران ارائه شد که ارزش ریالی داروها بالغ بر 150 میلیون ریال بوده است. در زمینه معاینه دهان و دندان نیز پس از استقرار 8 دستگاه یونیت دندانپزشکی در محل هدف، 6 دندانپزشک عمومی و یک دانشجوی تخصص به همراه دستیاران به ارائه خدمت پرداختند. طی ویزیت از 500 نفر، 190مورد دندان کشیدن، 90 مورد ترمیمی و 30 مورد جرم‌گیری گزارش شده است. ارزش ریالی مواد مصرفی دندانپزشکی نیز حدود 200 میلیون ریال بوده است.
دستاوردهای فرهنگی
همچنین در حوزه فرهنگی 8 روستا به عنوان مبدأ و 3 روستا به عنوان قمر میزبان تیم‌های تربیتی قرارگاه بودند. در این روستاها اقدامات گروهی خاص و دسته‌جمعی و عام انجام شد که از جمله می‌توان به برگزاری جشن تکلیف 84 دختر 8 روستا و جشن عید غدیر به همراه پخش شربت و شیرینی بین اهالی اشاره کرد. 8 روستا نیز تحت پوشش فعالیت‌های فرهنگی خارجی قرار گرفتند. ساخت کتابخانه سیار در گروه نوجوان و ارائه کتب قرآنی و دفاع‌مقدس و داستان‌های کهن ایران و کتابچه‌های شهدا از دیگر اقدامات گروه جهادی طی دوره اردو بوده است. اهدای لوازم تحریر شامل دفتر نقاشی، مدادرنگی و سیاه، پاک‌کن و تراش و کاربرگ نقاشی و همچنین 160 روسری به دختران خردسال 8 روستا از اقدامات قابل ذکر گروه است. آموزش مهارت‌های کاربردی برای گروه کودک، نوجوان و جوان با رویکرد ایجاد حس مسؤولیت‌پذیری، آموزش تهیه هنر با نمد و پرورش گل و گیاه در راستای اشتغالزایی بانوان نیز از جمله اقدامات گروه در حوزه آموزش بوده است. در حوزه بهسازی هم مدارس هدف قرار گرفتند که در مجموع، 5 مدرسه از 8 مدرسه منطقه هدف، از نظر ظاهر ساختمان نوسازی شدند. بنا بر این گزارش، ارائه خدمت یک روزه به مردم سیدآباد و اسلام‌آباد از مناطق حاشیه‌ای شهر گنبدکاووس به درخواست سپاه شهرستان گنبد حین برگزاری اردو از اقدامات دیگر گروه بوده است.


Page Generated in 0/0155 sec