printlogo


کد خبر: 198894تاریخ: 1397/6/31 00:00
اخبار

افزایش 70 درصدی قیمت میوه در بازار
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار گفت براساس آخرین آمارها، قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 تا 70 درصد در بازار افزایش یافت. حسن صابری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل افزایش قیمت موز در بازار اظهار کرد: موز جزو کالاهای لوکس به شمار می‌رود که باید برای واردات آن از ارز آزاد استفاده شود و قاعدتا با افزایش نرخ ارز، قیمت موز نیز دستخوش تغییر و تحولاتی خواهد شد و این گرانی هیچ ارتباطی به دلال‌بازی و کمبود ندارد. صابری ‌در ادامه از افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: سرمازدگی بهاره در 17 استان کشور خسارتی بیش از 11 هزار میلیارد تومان وارد کرد که در نهایت این امر موجب شد بخشی از میوه‌های هسته‌دار از بین رود و قیمت‌ها با نوساناتی در بازار روبه‌رو شود. این مقام مسؤول افزایش هزینه‌های بسته‌بندی، حمل و نقل، صادرات بی‌رویه، قاچاق و نوسان نرخ ارز را از دیگر دلایل افزایش قیمت میوه در بازار اعلام کرد.

بسیاری از انبارهای احتکار کالا شناسایی نشده است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید دارد بسیاری از انبارهای احتکارکالا شناسایی نشده است. علی قربانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به برخورد دولت با احتکارکنندگان، اظهار داشت: در استان خراسان جنوبی جلسه‌ای داشتیم و مشخص شد وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان بسیاری از انبارها را شناسایی نکرده است. وی تاکید کرد: وزارتخانه تاکید داشت که اعلام انبارهای احتکاری ممنوع است اما بعد از کمی فشار متوجه شدیم وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلا آمار دقیقی از انبار کالاها ندارد.  این نماینده مجلس بیان داشت: از آنجا که آمار انبارهای کالاهای اساسی و تاثیرگذار در بازار مشخص نیست، به سازمان تعزیرات و دستگاه‌های نظارتی گزارشی نمی‌دهند تا با احتکار برخورد شود، این اشکال و ایراد به کار آنها وارد است. وی در این باره که بعد از کشف انبارهای احتکار با کالاها چه می‌کنند، تصریح کرد: باید از دستگاه‌های نظارتی سوال شود که با این کالاهای کشف‌شده چه می‌کنند، طبق قانون باید بعد از ضبط کالاهای احتکار شده، برای توزیع آنها در بازار اقدام شود. وی گفت: بیشتر انبارهایی که همچنان شناسایی نشده در بحث پوشک است اما به نظر می‌رسد  کالاهای متنوعی در انبارها هستند.

نایب رئیس اتاق اصناف:
بازار آرام می‌گیرد
در پی معافیت ۱۷۳ ردیف کالا از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی، نایب رئیس اتاق اصناف گفت‌ با ترخیص کالاها، بازار آرام می‌گیرد و قیمت‌ها خواهد شکست. همچنین با توجه به اینکه هنوز اجناس انبار محتکران وارد بازار نشده، عرضه این اجناس نیز می‌تواند قیمت‌ها را متعادل کند. محمود هاشمی،  نایب رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه اقدام دولت مبنی بر ترخیص کالا بدون مابه‌التفاوت ارزی باید زودتر انجام می‌شد، اظهار کرد: با ترخیص کالاها، بازار آرام می‌گیرد و قیمت‌ها خواهد شکست، چرا که فروشندگان حق ندارند کالایی را بالاتر از قیمت درج شده روی آن عرضه کنند. وی افزود: در حال حاضر از بازار عقب هستیم اما اگر ترخیص کالا شروع شود و در پی آن روزی چند هزار کالا ترخیص شود و از طرف دیگر اجازه واردات نیز داده شود، کمبودی در بازار نخواهیم داشت اما افزایش قیمت به هر حال ایجاد می‌شود. نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه باید انبارداری را از احتکار تفکیک کنیم، گفت: هنوز در توزیع کالاهای احتکار شده فشاری وارد نشده که عرضه آنها بتواند قیمت‌ها را بشکند اما این کار باید انجام شود.
 


Page Generated in 0/0133 sec