printlogo


کد خبر: 198959تاریخ: 1397/7/1 00:00
اخبار

افزایش شمار شهدای راهپیمایی بازگشت به 184 نفر
تظاهرات روز جمعه فلسطینیان همان‌گونه که هیات عالی ملی برگزاری تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره اعلام کرده است، تحت عنوان جمعه «شکستن محاصره» نامگذاری و برگزار شد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در نتیجه تیراندازی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به سمت شرکت‌کنندگان در این تظاهرات مسالمت‌آمیز یک فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. تظاهرات بزرگ بازگشت در مرز غزه از ۳۰ مارس گذشته آغاز شده و تاکنون 184 فلسطینی طی آن به شهادت رسیده و بیش از ۲۰ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که حال صدها نفر از آنها وخیم است.

تشدید محاصره مخفیگاه البغدادی در سوریه
حمله به آخرین منطقه تحت اشغال داعش در شرق سوریه که منطقه‌ای صحرایی واقع در مرزهای مشترک با عراق است، آغاز شده ولی طبق گفته کارشناسان، ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه تروریستی بار دیگر موفق به فرار شده است. البغدادی طی سال‌های اخیر از چندین حملات هوایی جان سالم به‌در برده ولی دست‌کم یک‌بار زخمی شده است. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که او هنر پنهان شدن را بخوبی می‌داند و ممکن است این بار نیز فرار کند. هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی در عراق می‌گوید، ابوبکر البغدادی در بادیه شام، منطقه‌ای واقع در مرزهای مشترک عراق و سوریه مخفی می‌شود و بین البعاج (شمال غرب عراق) و هجین در سوریه در تردد است.

بازجویی رژیم بحرین از مشارکت‌کنندگان در مراسم عاشورا
رژیم بدوی بحرین شماری از شهروندانی را که در نماز جمعه و مراسم روز عاشورا شرکت داشتند، احضار و از آنها بازجویی کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که احضار این نمازگزاران به دلیل آن انجام شده که آنها تصاویر آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین را در دست داشتند. مسؤولان بحرین همچنین شماری از سخنرانان و کسانی که مراسم عاشورا را سازماندهی کرده بودند، احضار و آنها را به تحریک مردم علیه دولت متهم کرده‌اند. تا سال ۲۰۱۴ نماز ظهر عاشورا در منامه به امامت آیت‌الله عیسی قاسم یا شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت ملی-اسلامی الوفاق اقامه می‌شد اما اکنون شیخ سلمان در زندان به سر می‌برد و آیت‌الله عیسی قاسم نیز که از حدود 2 سال قبل در حصر خانگی بود اخیرا با موافقت پادشاه بحرین برای درمان بیماری‌اش به لندن سفر کرده است.


درخواست انصارالله یمن  از عمران‌خان
رئیس شورای‌عالی انقلاب یمن از مواضع عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در قبال پایان دادن به جنگ در یمن و خاورمیانه در جریان سفرش به عربستان استقبال کرد. محمدعلی الحوثی از اظهارات عمران‌خان درباره آمادگی‌اش برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح در یمن و نیز مخالفتش برای تداوم جنگ‌ها در خاورمیانه استقبال کرد. وی از نخست‌وزیر پاکستان خواست تا خود وی یا نماینده‌اش به منظور  رایزنی درباره تلاش‌های صورت گرفته برای صلح به یمن سفر کند و از نزدیک آنچه در این کشور رخ می‌دهد را دنبال کند. عمران‌خان پیش‌تر در قالب سفری رسمی وارد جده شده بود و این نخستین سفر خارجی وی از زمان انتصابش به عنوان نخست‌وزیری پاکستان است.
سازمان ملل: در جنگ علیه قحطی یمن شکست خوردیم
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، در نشست شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه، درباره بحران انسانی در یمن هشدار داد. مارک لوکرک گفت: «ما بزودی به نقطه‌ای بدون بازگشت می‌رسیم که جلوگیری از تلفات بی‌شمار انسانی به دلیل قحطی فراگیر در کشور، غیرممکن خواهد بود». وی یادآور شد در این کشور جنگ‌زده بیش از ۲۲ میلیون نفر از جمله ۱۸ میلیون که با ناامنی غذایی مواجه هستند، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. این دیپلمات ارشد سازمان ملل در ادامه افزود: «به طور مختصر می‌گویم که وضعیت، بحرانی و تاریک است. ما در شرف شکست در جنگ علیه گرسنگی هستیم».


Page Generated in 0/0058 sec