printlogo


کد خبر: 198993تاریخ: 1397/7/1 00:00
در سالگرد آغاز جنگ تحمیلی با حمله تروریست‌‌های وابسته به آمریکا و سعودی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز، 25 نفر شهید و 60 نفر زخمی شدند
جنایت شهریور

گروه سیاسی: صبح روز گذشته در جریان برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز، یک تیم تروریستی با حمله از پشت جایگاه مراسم، رژه را به رگبار بست. اعضای این حمله تروریستی، که بعداً گروه تروریستی الاحوازیه مسؤولیت آن را قبول کرد، شامل 4 نفر بودند که با استقرار در ساختمان و پارک پشت محل برگزاری، اقدام به این حمله تروریستی کردند. نکته قابل توجه در جریان این حمله تروریستی این بود که تروریست‌ها به هیچ‌وجه نتوانستند وارد مراسم رژه شوند و با حمله از پشت‌سر و از راه دور به سوی یگان‌‌های رژه شلیک کردند و بعدا مردم را هدف گلوله قرار دادند. تروریست‌ها قبل از نزدیک شدن به جایگاه متوقف شدند. بر اساس اعلام سخنگوی ارشد نیروهای مسلح 3 نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و یک نفر نیز دستگیر شده است. بر اساس آمار اعلامی، 25 نفر از مردم و نیروهای نظامی که عمدتا سربازان وظیفه بودند در این حادثه تروریستی به شهادت رسیده و 60 نفر نیز زخمی شده‌اند. در میان شهدا یک زن و یک کودک نیز دیده می‌شوند. سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح پیرامون این حادثه تروریستی به فارس گفت: این حمله تروریستی حوالی ساعت ۹ صبح در پارکی واقع در پشت جایگاه رژه در بلوار قدس اهواز رخ داده و اعضای این تیم تروریستی وابسته به تکفیری‌ها، موساد و عربستان سعودی هستند. شکارچی تعداد تروریست‌ها را ۴ نفر اعلام کرد و گفت: این افراد ابتدا به مردمی که در مراسم رژه حضور داشتند تیراندازی کردند و علاوه بر شهید و مجروح کردن جمعی از مردم، تعدادی از تیرهای‌شان نیز به سمت نیروهای نظامی حاضر در رژه شلیک شده و تعدادی از آنها نیز شهید و مجروح شدند. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اظهار داشت: البته تروریست‌ها می‌خواستند به سمت مسؤولان حاضر در جایگاه نیز بروند که با شدت عمل نیروهای امنیتی ناکام ماندند. وی ادامه داد: نیرو‌های امنیتی بلافاصله وارد عمل شدند و هر ۴ عضو تیم تروریستی را منهدم کردند و هم‌اکنون ۳ جنازه از این تروریست‌ها در اختیار نیرو‌های امنیتی است و یک نفر هم دستگیر شده است. سردار شکارچی همچنین در توضیحات دیگری درباره حادثه تروریستی اهواز به تسنیم گفت: تروریست‌ها سلاح‌های خود را از قبل در محل رژه مخفی کرده بودند و با آنها به سمت مردم شلیک کردند. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد: این تروریست‌ها در 2 کشور حاشیه خلیج‌فارس پشتیبانی مالی و تسلیحاتی شده و در این کشور‌ها آموزش دیده و سازماندهی شده‌اند. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی عامل حادثه تروریستی اهواز را الاحوازیه و برخی داعش اعلام می‌کنند، گفت: الاحوازیه فقط یک برچسب است و در چنین اندازه‌ای نیست. تروریست‌ها مستقیما توسط اسرائیل و آمریکا و کشورهای حامی آنها در منطقه هدایت می‌شوند. داعش هرگز جای پایی در کشور ما ندارد.
الاحوازیه مسؤولیت حمله تروریستی را قبول کرد
«یعقوب حر تُستری» سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» در گفت‌وگو با رویترز، مسؤولیت حمله تروریستی به مراسم رژه در شهر اهواز را برعهده گرفت. سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه گفت حمله به مراسم رژه در شهر اهواز کار این گروهک بوده است. تستری گفته است نام یکی از تروریست‌های این حمله «الف.میم» است ولی توضیح بیشتری در رابطه با این تروریست نداد. نکته قابل توجه اینکه حبیب جبر، که گفته می‌شود رئیس گروه تروریستی الاحوازیه است، یک روز پیش از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح، روز ملی عربستان را تبریک گفته و خواستار ایستادگی در برابر حرکات مخرب ایران شده بود.
پذیرش مسؤولیت در تلویزیون سعودی!
نکته قابل توجه اینکه شبکه ایران اینترنشنال که با سرمایه‌‌گذاری سعودی و مدیریت صادق صبا، سردبیر پیشین بی‌بی‌سی فارسی مدیریت می‌شود به تریبون گروه تروریستی الاحوازیه تبدیل شد. این شبکه بلافاصله بعد از این حمله تروریستی در مصاحبه‌ با سخنگوی این گروه تروریستی فضایی برای توجیه این اقدام مهیا کرد. «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن نیز در توئیتی با اشاره به اقدام شبکه ایران‌اینترنشنال نوشت: «شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که افراد زیادی را به خاک و خون کشید پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام به عنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری فوری می‌کند».
تروریست خوب و بد از نگاه بی‌بی‌سی و العربیه
اما نوع مواجهه رسانه‌‌های وابسته به غرب و سعودی با حمله تروریستی روز گذشته در اهواز نیز نگاه دوگانه این رسانه‌ها به مقوله تروریسم را بخوبی نشان داد. رسانه‌های بی‌بی‌سی، رویترز و العربیه حملات تروریستی اهواز را صرفاً «حمله» عنوان کردند و از استفاده از واژه «تروریستی» برای آن خودداری کردند. بی‌بی‌سی فارسی که برای پاریس، از «حملات تروریستی» استفاده کرده بود، برای اهواز به استفاده از کلمه «حمله» بسنده کرد. العربیه، رسانه سعودی هم از لفظ «هجوم» (به‌معنای حمله) در عنوان خود استفاده کرد. خبر دیگری از این شبکه درباره اردن نشان می‌دهد در آن از لفظ «هجوم ارهابی» (به‌معنای حمله تروریستی) استفاده کرده بود.
مردم؛ هدف اصلی تروریست‌ها
نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان به تشریح حادثه تروریستی اهواز پرداخت و تاکید کرد هدف اصلی تروریست‌ها، مردم بی‌گناه و سپس جایگاه مقامات و مسؤولان بود. آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به حادثه تروریستی روز گذشته در رژه نیروهای مسلح اهواز، اظهار داشت: پشت‌پرده این حمله جریانی است که باتوجه به وسعت ابعاد آن «داخلی» نیست و ریشه خارجی داشته و با حمایت عربستان سعودی، صهیونیست‌ها و آمریکا این اتفاق انجام شده است. موسوی جزایری افزود: هدف اصلی تروریست‌ها، مردم بی‌گناه و سپس جایگاه مقامات و مسؤولان بود.
دستور روحانی درباره حادثه تروریستی اهواز
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در پی حمله تروریستی روز گذشته به مردم اهواز در مراسم رژه نیروهای مسلح، دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات، دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌آموز با مرتبطان این جنایت صادر کرد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچک‌ترین تهدید، کوبنده خواهد بود اما کسانی که از این تروریست‌ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌کنند، باید پاسخگو باشند.
سردار صفوی: پاسخ می‌دهیم
سردار سرلشکر سیدیحیی‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا هم روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر در نشست شنبه‌‌های انقلاب با اشاره به حادثه تروریستی در جریان رژه نیرو‌های مسلح در شهر اهواز، تأکید کرد: دشمنان جمهوری اسلامی تصور نکنند با این حرکت ددمنشانه می‌توانند برای خود کسب حیثیت کنند و بدانند ملت و نیرو‌های مسلح ما پاسخگوی این اقدامات خواهند بود. وزیر امور خارجه نیز با بیان اینکه ایران حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکایی‌ آنها را مسؤول می‌داند، گفت ایران قاطعانه به حملات تروریستی اهواز پاسخ خواهد داد. محمدجواد ظریف در پی حمله تروریستی در اهواز در پیامی توئیتری نوشت: تروریست‌های استخدام‌شده، آموزش‌دیده، تسلیح‌شده و تأمین شده توسط یک رژیم خارجی به اهواز حمله کرده‌اند. کودکان و خبرنگاران میان قربانیان هستند. ایران، حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکایی آنها را برای چنین حملاتی مسؤول می‌داند. ایران، در دفاع از ایرانیان، قاطعانه و سریع پاسخ خواهد داد.
واکنش پوتین به حادثه تروریستی اهواز
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز به حادثه تروریستی روز گذشته در اهواز واکنش نشان داد. پوتین ضمن ابراز تسلیت خطاب به حسن روحانی گفت: مسکو آماده تقویت همکاری با تهران درمقابله با تروریسم است. طبق اعلام کاخ کرملین، پوتین در این پیام به روحانی تأکید کرد: «آنچه در اهواز اتفاق افتاد یک بار دیگر ضرورت مبارزه سرسختانه با تروریسم را در تمام شیوه‌های بروز و تجلی آن یادآور می‌شود». رئیس‌جمهور روسیه در پیام تسلیت خود افزود: «ما نیز آمادگی خود را برای تقویت همکاری با شرکای ایرانی در مبارزه با تروریسم اعلام می‌داریم».
هویت شهدای عملیات تروریستی اهواز
علی حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی-  اجتماعی استانداری خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم، اسامی شهدای حادثه تروریستی دیروز در اهواز را اعلام کرد و گفت: با توجه به وخامت حال تعدادی از مجروحان حادثه تروریستی مراسم رژه نیروهای مسلح احتمال افزایش تعداد شهدا وجود دارد. اسامی شهدای حادثه تروریستی اهواز به شرح زیر است:
1- امید فرخی‌زنگنه 2- علی لویمی 3- اسماعیل شفیع‌نژاد 4- میلاد جهانگیر‌نژاد 5- سعید کریمی 6- یونس پورحلو 7- رضا شعیبی 8- امید حسینی 9- علی کمایی 10- طه اقدامی 11- حسین ولایتی‌فر 12- سعید زارع 13- حسین فاروق 14- خلیل هاشمی‌فرد 15- علی سلمان‌وند 16- امید نریموسایی 17- محمد عذاری 18- نبی دریس 19- ابراهیم بنداوی 20- محمد افشنگی 21- مهران زرافشان 22- سینا آغاجری 23- حسین منجزی 24- محمد عوذاری 25- مجهول الهویه

پسرم را جلوی چشمم کشتند، می‌خواستم او را به مهدکودک ببرم
پدر شهید حادثه تروریستی گفت: پسر 4 ساله‌ام طه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، قرار بود فردا (امروز) به مهدکودک برود و آمده بود نظاره‌گر رژه باشد که او را ناجوانمردانه شهید کردند. سعدالله اقدامی، شاهد و مجروح حادثه که در بیمارستان بستری بود روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: پسر و همسرم که نظاره‌گر رژه بودند در این حادثه تیر خوردند؛ پسرم را جلوی چشمم کشتند و همسرم اکنون در اتاق عمل است. وی گفت: نیروهای نظامی در حال رژه رفتن بودند که به یکباره از پشت جایگاه چند فرد ناشناس شروع به تیراندازی به سمت نظامیان و مردمی که نظاره‌گر بودند، کردند که پسر من هم در این حادثه شهید شد. اقدامی ادامه داد: تروریست‌ها انتقام خون فرزندم را پس خواهند داد.


Page Generated in 0/0055 sec