printlogo


کد خبر: 199012تاریخ: 1397/7/2 00:00
افزایش انتقاد نمایندگان مجلس از عملکرد عباس آخوندی
چهارمین استیضاح وزیر راه کلید خورد
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: عملکرد ضعیف وزیر راه و شهرسازی جایی برای دفاع باقی نگذاشته است

گروه اقتصادی: طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی با امضای ۵۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم هیات‌رئیسه پارلمان شد. علی‌اصغر یوسف‌‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از تقدیم طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی به این هیات با امضای 50 تن از نمایندگان خبر داد. وی افزود: طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی روز یکشنبه، اول مهر 97 تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده که مراحل اداری آن برای ارجاع به کمیسیون مربوط یعنی کمیسیون عمران در حال طی شدن است. عضو هیات‌رئیسه مجلس اضافه کرد: طبق‌‌ آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر راه‌وشهرسازی 10 روز فرصت دارد با دعوت کمیسیون عمران، در این کمیسیون حضور یابد و به سؤالات استیضاح‌کنندگان پاسخ دهد. به گزارش تسنیم، متن استیضاح آخوندی به شرح زیر است:
هیات‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام
...[ما]نمایندگان مردم به استناد اصل 89 قانون اساسی و ماده 222‌ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بنا به دلایل مطروحه ذیل تقاضای استیضاح جناب آقای آخوندی، وزیر محترم راه‌وشهرسازی را داریم. لذا خواهشمند است دستور فرمایید اقدام عاجل صورت پذیرد.
 وضعیت بسیار نامناسب زیرساخت جاده‌ای و ریلی کشور، وضعیت بسیار نامناسب احداث و ساخت راه‌های روستایی در زمان مسؤولیت ایشان، محدود نمودن اختیارات معاون راه‌های روستایی و ادغام این معاونت در سایر بخش‌ها،  ناکارآمدی و ضعف عملکرد در توسعه یکپارچه شبکه حمل‌ونقل ایران در قالب کریدور جاده‌ای،  رها کردن پروژه‌های راهسازی و عدم توان مدیریت در امور مربوطه، ضعف عملکرد در احداث،‌ توسعه و کیفیت تعاونی‌های مسکن‌مهر محلی، عدم توانایی در مدیریت بحران شهری و برون‌شهری، عدم توان در مدیریت و ساماندهی بافت‌های فرسوده کشور،  ناتوانی در بهسازی و ارتقای مسکن متقاضیان با همکاری مسکن‌مهر،  ایجاد تنش و ناهماهنگی و نارضایتی در بین مهندسین ساختمان با ابلاغ بخشنامه‌های غیرکارشناسی، کاهش سهم ترانزیتی و نقش بین‌المللی سیستم حمل‌ونقل کشور، استفاده از مدیران ناکارآمد و ناتوان در مجموعه، کیفیت پایین پروژه‌های راهسازی و ریلی، عدم رسیدگی مناسب به امر توسعه مسکن روستایی،  ضعف در اجرای طرح‌های هادی روستایی، نبود برنامه مشخص و ضعف گسترده و ناتوانی در امر اجرای قوانین مصوب از جمله برنامه ششم توسعه،  عدم توانایی در رابطه با فراهم آوردن زمینه تولید مسکن اجتماعی علی‌الخصوص برای اقشار کم‌درآمد و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و گروه‌های کم‌درآمد،  عدم رسیدگی مناسب به نقاط حادثه‌خیز کشور که باعث تلفات سنگین جاده‌ای در کشور شده است و کاهش شدید کیفیت خدمات هوایی و نارضایتی شدید مردم در این رابطه.
استیضاح به خاطر مشکلات راه و مسکن
در این باره فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی و تقدیم آن به هیات‌رئیسه مجلس گفت: ناکارآمدی و ناتوانی وزیر راه‌وشهرسازی در بخش مسکن، راه و... برای همه واضح است، چرا که وی طی 5 سال سکانداری وزارت راه‌وشهرسازی نتوانست اقدام به تولید مسکن برای نزدیک کردن عرضه و تقاضا کند و از طرفی در زمان مسؤولیت وی مشکلات عدیده‌ای در تمام بخش‌های زیرمجموعه وزارتخانه متبوعش به چشم می‌خورد. وی با بیان اینکه این‌بار آخوندی نمی‌تواند همچون سری‌های قبل اعتماد نمایندگان مجلس را برای ادامه مسؤولیتش به عنوان وزیر راه‌وشهرسازی به خود جلب کند، افزود: مجموعه مشکلات عدیده و انباشته حوزه مسؤولیت آخوندی در سطوح مختلف باعث شده وی برای دفاع از خود حرفی برای گفتن نداشته باشد. رجبی به رکود بخش مسکن و بی‌توجهی وزیر راه‌وشهرسازی به تولید و عرضه مسکن اشاره کرد و گفت: شخص وزیر طی 5 سال اخیر هیچ اقدامی در راستای تولید مسکن نکرده است که این رویکرد موجب گرانی مسکن، انباشت تقاضا و بیکاری گسترده در حوزه‌های مرتبط با بخش مسکن شده که منجر به فشار مضاعف بر مستاجران و فعالان بخش مسکن شده است. عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سؤالاتش از وزیر را در 3 صفحه تنظیم کرده است، خاطرنشان کرد: مواردی چون بحث مسکن و عدم مدیریت این بازار مهم اقتصادی و همچنین سوءمدیریت در تکمیل مسکن از دلایل استیضاح است. وی عدم کارایی وزارتخانه راه‌وشهرسازی در بخش‌های متبوع خود را از دیگر محورهای طرح استیضاح خواند و تصریح کرد: ناتوانی وزارتخانه در مواجهه با بحران‌ها، نبود نظارت بر ناوگان هوایی و اجرا نشدن برنامه‌ها در زمینه توسعه و زیرساخت‌ها نیز از مواردی است که نمایندگان مصر به استیضاح آخوندی شده‌اند. علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره عملکرد وزیر راه‌وشهرسازی با توجه به تقدیم طرح استیضاح وی به هیات‌رئیسه مجلس گفت: بنده به شخصه نقش وزیر راه‌وشهرسازی را در حوزه مدیریتی خود آنگونه که به رونق بخش مسکن و رفع عیوب ناوگان حمل‌ونقل باشد پررنگ نمی‌بینم. وی خاطرنشان کرد: سازوکار اقتصادی کشور طی این چند سال به سمت و سویی رفته است که سرمایه‌گذاری‌ها در پی بی‌توجهی به بخش مسکن در این بخش مهم و مولد متمرکز نشده است، این در حالی است که وزیر باید با برنامه‌ریزی و مدیریت این امکان را فراهم می‌کرد تا سرمایه‌های سرگردان به سمت و سوی تولید مسکن برود اما وی این کار را نکرد. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر ناکارآمدی وزارت راه‌وشهرسازی در بخش مسکن، چرخه حمل‌ونقل کشور در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای معیوب است و وی نتوانسته این بخش مهم اقتصادی را سامان دهد.


Page Generated in 0/0175 sec