printlogo


کد خبر: 199102تاریخ: 1397/7/3 00:00
چهارگوشه

حمله آمریکا به مقر حشدالشعبی در الانبار عراق
روز گذشته مقر نیروهای مردمی عراق در شهر القائم در غرب استان الانبار، از پایگاه فسفات در غرب عراق که محل استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی است، هدف قرار گرفت. نیروهای آمریکایی که در سال 2011 به علت شکست و ناکامی‌های مکرر، به ترک خاک عراق مجبور شده بودند، بار دیگر در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش درچارچوب ائتلاف به‌اصطلاح بین‌المللی وارد این کشور شدند. با پایان کار داعش در عراق، مردم، احزاب، شخصیت‌ها و رسانه‌های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان بیگانه در عراق، خروج نظامیان آمریکایی را از کشورشان خواستار شده‌اند. نظامیان آمریکایی در عراق هرازگاهی به مواضع نیروهای مردمی این کشور حمله می‌کنند؛ نیروی بسیج مردمی عراق که در پاسخ به فتوای مرجعیت عالی دینی این کشور تشکیل شده است، نقش مهمی در مبارزه با تروریسم و باقیمانده‌های داعش دارد.

استفاده ائتلاف ضد یمن  از سلاح‌های بیولوژیک
یک عضو کمیته انقلابی یمن اعلام کرد اعتراض ائتلاف عربی ضد یمن به ایجاد یک کریدور هوایی بین‌المللی برای امدادرسانی‌های پزشکی با هدف سرپوش گذاشتن بر قراردادهای خرید سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی این ائتلاف انجام می‌شود. این قراردادها تحت پوشش شورای امنیت انجام می‌شود و احساسات هر کسی که کمی انسانیت داشته باشد را تحریک می‌کند. توفیق الحمیری افزود: ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان و امارات با وجود تمام کشتارهایی که در یمن انجام می‌دهد، تلاش می‌کند در طرح امدادرسانی سازمان ملل که با هدف ارسال دارو برای بیماران و زخمی‌های یمنی انجام می‌شود، اختلال ایجاد کند. این بیماران و زخمی‌های نظامی و غیرنظامی چه در نتیجه حملات جنگنده‌های ائتلاف، چه کمبود دارو و غذا و چه اصابت سلاح‌های بیولوژیکی با کشتار هر روزه مواجه هستند.

کشته‌شدن 500 سرباز افغان در ماه گذشته
وزیر دفاع افغانستان گفته است که در یک ماه گذشته میلادی بیش از ۵۰۰ سرباز ارتش در جنگ با شبه‌نظامیان کشته شده‌اند. طارق‌شاه بهرامی که دیروز در مجلس سنای این کشور صحبت می‌کرد، افزود که در این مدت بیش از ۷۰۰ سرباز دیگر ارتش زخمی شده‌اند. مجلس سنای افغانستان مقام‌های ارشد امنیتی وزارت‌های دفاع و کشور و ریاست شورای‌ امنیت ملی را به علت افزایش حمله‌های شبه‌نظامیان فراخوانده بود. در ماه‌های اخیر و با تشدید حملات طالبان، انتقادها از عدم شفافیت دولت درباره آمار دقیق کشته‌های نظامی وجود داشته است. در همین زمینه، نیویورک‌تایمز گزارش داد، تعداد تلفات سربازان افغان در میدان‌های نبرد اعلام نمی‌شود.

چین، آمریکا را به قلدری تجاری متهم کرد
دولت چین، واشنگتن را به قلدری تجاری و تهدید و ارعاب سایر کشورها در تایید خواسته‌هایش از طریق اقداماتی چون اعمال تعرفه‌های گمرکی متهم کرد. این اتهام‌زنی از سوی دولت پکن چند ساعت پس از آن مطرح شد که آمریکا و چین دست به اعمال تعرفه‌های جدید گمرکی علیه یکدیگر زدند. شینهوا از قول سند محرمانه درباره مناقشه تجاری دوطرفه بین آمریکا و چین که توسط شورای دولتی چین منتشر شد، گزارش داد که پکن به دنبال حل این مساله است تا به نفع منافع 2 طرف کار کند اما واشنگتن متناقض عمل می‌کند و دائما چین را به چالش می‌کشد و همین مساله باعث شده این مناقشه بدتر شود.

جایزه «نوبل آلترناتیو» برای 3 فعال زندانی عربستان
بنیاد جایزه نوبل آلترناتیو اعلام کرد این جایزه امسال به 3 فعال حقوق بشر زندانی در عربستان‌سعودی و 2 فعال مبارزه با فساد در آمریکای لاتین اختصاص داده شده است. این بنیاد روز دوشنبه اعلام کرد، جایزه نقدی 113 هزار دلاری سال 2018 به صورت مشترک در اختیار عبدالله الحمید، محمد فهد القحطانی و ولید ابوالخیر به سبب تلاش‌های شجاعانه آنها برای اصلاح نظام سیاسی استبدادی در عربستان‌سعودی قرار می‌گیرد. جایزه نوبل آلترناتیو جایزه‌ای سالانه برای فعالان و کنشگران در زمینه‌های حقوق بشر، بهداشت، حفظ محیط زیست، آموزش و صلح در سراسر دنیاست. مسؤولان عربستانی با تشدید حبس مخالفان و ایجاد رعب و وحشت درصدد هستند فضای خفقان‌آوری را ایجاد کنند تا هیچکس جرأت نکند به‌طور علنی علیه رژیم آل‌سعود سخنی بگوید.


Page Generated in 0/0160 sec