printlogo


کد خبر: 199112تاریخ: 1397/7/3 00:00
اخبار

روحانی در فرودگاه نیویورک:
اجلاس عمومی سازمان ملل فرصتی برای تبیین تخلفات آمریکاست
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف ما تبیین سیاست‌های ایران نسبت به منطقه و جهان است، گفت: اجلاس امسال فرصتی است تا تخلفات و نقض مقررات بین‌المللی آمریکایی‌ها بهتر تبیین شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در فرودگاه جان‌اف کندی نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر همچون سال‌های گذشته برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات با برخی سران کشورها انجام شده و همچنین جلسات و مصاحبه‌هایی در حاشیه مجمع عمومی خواهیم داشت. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حال و هوای امسال با سال‌های گذشته متفاوت است، ادامه داد: متاسفانه آمریکایی‌ها از بسیاری از تعهدات خودشان در سراسر دنیا سر باز زدند که از جمله آنها تعهداتی بوده که در برجام داشتند و امسال فرصتی است تا تخلفات و نقض مقررات بین‌المللی آنها بهتر تبیین شود.

طرح دوباره محدودکردن برنامه موشکی ایران توسط مکرون
دیپلمات‌های غربی می‌گویند رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد در جریان نشست‌هایی که این هفته در نیویورک برگزار می‌شود بار دیگر طرح خود برای محدودکردن برنامه موشکی ایران با تکیه بر برجام را ارائه کند. به گزارش تسنیم به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر از پیشنهادی که قبلاً درباره «توافق مکمل برجام» برای محدود کردن برنامه موشکی ایران مطرح کرده بود، سخن خواهد گفت. این روزنامه آمریکایی در گزارشی به اختلافاتی که انتظار می‌رود در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل میان آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر ایران بروز کند پرداخته است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و متحدان اروپایی آمریکا در نشست این هفته سازمان ملل آماده‌ مبارزه بر سر مسائلی کلیدی هستند که میان این متحدان قدیمی شکاف ایجاد کرده است؛ سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و نحوه مهار فعالیت‌های ایران در منطقه. وال‌استریت‌ژورنال نوشته از جمله محورهای کلیدی ادعاهای دولت آمریکا «دخالت ایران در امور عراق، سوریه، لبنان و یمن» و حمایت‌های مالی و نظامی این کشور از حزب‌الله و حماس خواهد بود. انگلیس و فرانسه با موضع‌گیری‌های آمریکا علیه ایران در مساله موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای موافقند اما سران آنها قصد دارند در نشست شورای امنیت به‌ریاست ترامپ «سخنرانی محکمی» در حمایت از توافق هسته‌ای انجام دهند. یک دیپلمات در شورای امنیت به وال‌استریت‌ژورنال گفت مکرون قصد دارد طرح خود برای «توافق مکمل برجام» را بار دیگر ارائه کند، او این طرح را قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ارائه کرده و پیشنهاد داده بود همه طرف‌ها به برجام پایبند بمانند و در همان زمان، تلاش کنند به تفاهمی بر سر نحوه محدود کردن برنامه موشکی ایران و فشار بر این کشور در مسائل منطقه‌ای دست پیدا کنند.

چرا باید شرط‌مان در هر مذاکرات خرید نفت باشد؟
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه می‌گوید: چرا باید سیستم اقتصادی کشور به شکلی باشد که اگر نفت را نخرند، فلج شویم و در هر مذاکرات شرط‌مان این باشد نفت‌مان خریداری شود؟ رامین مهمانپرست در گفت‌وگو با فارس، گفت: من معتقدم باید نقاط ضعف داخلی خود را برطرف کنیم. کارمان به جایی رسیده که هر کس بخواهد در دنیا ما را تهدید کند، می‌گوید نفت شما را تحریم می‌کنیم. یعنی خودمان به مخالفان نقطه ضعف می‌دهیم! با چه هدفی این کار را انجام می‌دهیم؟ چرا باید سیستم اقتصادی کشور به شکلی باشد که اگر نفت را نخرند، فلج شویم و در هر مذاکرات شرط‌مان این باشد که باید نفت‌مان خریداری شود. مگر کشورهای دیگر که شاهد رشدهای بزرگ اقتصادی بودند، نفت می‌فروشند؟ شما اگر دولت را کوچک کنید، یعنی هزینه‌ها پایین آمده و اگر اینها در بخش خصوصی فعالیت کنند به این خاطر که مالیات می‌پردازند، درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: با کم شدن هزینه و افزایش درآمد شما اصلا احتیاج به پول نفت ندارید و آن زمان پول نفت و معادن زیرزمینی باید برای زیرساخت‌های بزرگ اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال و ... هزینه شود.
 


Page Generated in 0/0050 sec