printlogo


کد خبر: 199345تاریخ: 1397/7/8 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از مراسم رونمایی از 130 مستند با موضوع شهدای مدافع حرم
باید نام شهدای‌مان را بین‌المللی کنیم

گروه فرهنگ و هنر: آیین رونمایی از 130 مستند تولیدی مراکز استانی رسانه ملی با محور زندگی شهدای مدافع حرم در محل ساختمان بسیج سازمان صداوسیما برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما، حجت‌الاسلام شهیدی معاون رئیس ‌جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی، مدیران رسانه‌ها و خانواده‌‌های معظم شهدا حضور داشتند.
دختر کوچک شهید مدافع حرم کلید ساخت این 130 مستند بود
در ابتدای این مراسم علی دارابی، معاون امور استان‌های رسانه ملی اظهار داشت: ما در معاونت امور استان‌های صداوسیما به همه کسانی که مدافع حرم شدند، در مرزهای جغرافیایی جنگیدند، از آرمان‌ها، امنیت و مرز‌های عقیدتی سیادت کردند، اعلام می‌کنیم که در کنار شما هستیم. صداوسیمای جمهوری اسلامی و مراکز استان‌ها، ترویج و گسترش فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت را وظیفه خود می‌داند. وی افزود: آنچه باعث شد این مجموعه‌های مستند ساخته شوند، اتفاقی بود که در سفر استانی رئیس سازمان صداوسیما به آذربایجان‌غربی افتاد. جایی که «یسنا پورقاسم» دختر یکی از شهدای مدافع حرم در فرودگاه به استقبال ما آمد و آنجا رئیس صداوسیما به ما گفتند باید به این خانواده‌های معظم ادب و احترام کنیم و به منزل اینها برویم. این ادب حضور و تکریم از خانواده معظم شهدا سرآغاز تولید مجموعه‌هایی است که امروز رونمایی شد و بزودی در شبکه‌های سراسری، استانی و برون‌مرزی پخش می‌شود. وی افزود: رونمایی از این مستندها بخشی از وظیفه ما در این راه است. رسانه ملی وظیفه خود می‌داند علاوه بر روشنگری، درباره مدافعان حرم به‌طور مستمر برنامه‌‌های جذاب تولید کند. ما امروز در مراسم رونمایی از مستندها، از جمعی از خانواده‌‌های مدافع حرم تقدیر خواهیم کرد. دارابی خاطرنشان کرد: صداوسیما تلاش دارد در بیش از ۷۰ شبکه رادیو و تلویزیونی، به طور اخص برای تولید آثار دفاع‌مقدس و تاثیرگذاری فرهنگ شهادت گام بردارد. امیدوارم فاز دوم مستند شهدای مدافع حرم از امروز در دستور تولید قرار گیرد.
باید در عرصه بین‌المللی شهدای‌مان را معرفی کنیم
سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع‌مقدس نیز در این نشست بیان داشت: مدافعان حرم از معجزات انقلاب اسلامی هستند. همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند اجر آنها از شهدای دفاع‌مقدس بیشتر است، چرا که صدها کیلومتر دورتر از مرزهای کشور رفتند و دفاع کردند. وی ادامه داد: در جنگ 33 روزه لبنان، وزیر خارجه وقت آمریکا اعلام کرد ما در این جنگ 33 روزه پیروز می‌شویم. شما می‌دانید که در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی با گروه حزب‌الله درگیر شد و آمریکا بشدت از رژیم صهیونیستی پشتیبانی کرد. آنها گفته بودند ما رهبر حزب‌الله را مقابل تلویزیون‌های دنیا گردن می‌زنیم و بعد سراغ جمهوری اسلامی می‌رویم. آنها می‌گفتند خاورمیانه جدید در حال تولد است! سردار کارگر با اشاره به دیدار چهارشنبه گذشته خود با رهبر انقلاب گفت: ایشان تحلیلی درباره موضوع دفاع‌مقدس داشتند و فرمودند باید برای دفاع‌مقدس و شهدا کار کنیم. باید تولید آثار ادبی و هنری و فیلم‌ها را 100 برابر افزایش دهیم و این غلو نیست. این اعداد دست‌یافتنی هستند و صداوسیمای جمهوری اسلامی، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، سازمان بنیاد آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و همه دستگاه‌ها را خطاب قرار دادند. سیما بسیار نقش مهمی در پرداخت به دفاع‌مقدس، شهدا، مدافعان حرم و راهیان نور داشت. ما توانستیم با همکاری و تبلیغات صداوسیما، تعداد مسافران راهیان نور را از یک میلیون به ۶ میلیون برسانیم. وی در پایان گفت: به‌رغم اینکه همه آثار تولید شده در حوزه دفاع‌مقدس اثرگذار بوده است، مطالبه رهبر انقلاب این بود که در عرصه بین‌المللی هم وارد شویم. من اینجا خواهش می‌کنم که همین مستند‌ها را به زبان‌های عربی و انگلیسی هم پخش کنیم.
شهید با لفظ معنا پیدا  نمی‌کند
حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در این مراسم با اشاره به ویژگی متمایز شهدا نسبت به نخبگان جامعه، گفت: در بین مردم همه جا، بعضی الفاظ و کلمات از خصوصیت و ویژگی‌‌های خاصی برخوردار است. در بین ما ایرانی‌ها کلمات مقدسی وجود دارد مثلا دکتر، مهندس، استاد، قهرمان، امام یا پیشوا کلماتی هستند که بین مردم از احترام خاصی برخوردار است. این کلمات را از لفظ نگرفتند بلکه از معنا نشأت می‌گیرند. وی افزود: از جمله کلماتی که از صدر اسلام تا به امروز ویژگی خاصی برایش قائل هستیم کلمه شهید است. شهید از صدر اسلام تا به امروز در جوامع ما ویژگی خاصی دارد، چون شهید از لفظ کسب معنا نکرده بلکه صد درصد از معنا این ویژگی را کسب کرده‌ است.
محدودیت‌‌های مالی دست ما را بسته است
علی ‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما نیز در این مراسم بیان داشت: ما قصد داریم درباره شهدا مستندهایی بسازیم و در این راه از حاج آقا شهیدی همکاری می‌طلبیم‌. البته برای شهدای بزرگ و بنام کشور چند سریال فاخر در دست تولید داریم که متاسفانه محدودیت‌های مالی دست ما را بسته است. حتی اگر در حد مکتوب هم بنیاد شهید زندگینامه‌ها را برای ما جمع‌آوری کند سپاسگزاریم. وی افزود: بسیاری از این انسان‌ها در کنار ملت سوریه هستند. وقتی کشور ایران در امنیت بود، مثلث شوم آمریکا، وهابیت و صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند به ما ضربه بزنند و طرحی ریختند تا بر کشور عراق و شامات تسلط یابند. اگر شجاعت رهبر معظم انقلاب نبود، ممکن بود نظام اسرائیل و وهابی‌ها بر شام تسلط پیدا کنند. وقتی این اتفاق افتاد با کمک شهدای مدافع حرم آنها مهار شدند و امروز هم دست و پا می‌زنند و باز ته‌مانده‌های‌شان می‌خواهند به ما ضربه بزنند مثل ترور اهواز. این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که امروز و در این شرایط جمهوری اسلامی به عنوان قدرت بزرگ منطقه مطرح شد. وی افزود: الان  پشت مرزهای اسرائیل، حزب‌الله وجود دارد و خواب را از آنها ربوده است و اسرائیلی‌ها را به مرحله‌ای رسانده که جنگ اقتصادی را علیه ما آغاز کردند و در کنار آن جنگ عملیات روانی را هم شروع کردند. بنابراین ملت ایران امروز باید دقیق و آگاه باشند که فریب شبکه‌های آمریکایی را نخورند که مدام می‌گویند مردم بروند زیاد خرید کنند! مردم باید بدانند این روی دیگر داعش است. البته آنها موفق نخواهند بود چرا که مردم ما به این موضوعات آگاه هستند. مردم این انتظار را دارند که دولت محترم آتش حاشیه بازار را کم کند. علی‌عسگری افزود: آقای کرواتی که مدام درباره ایران حرف می‌زند، باید این را بداند که ملت ایران سیلی محکمی به او می‌زند. حتی ترامپ که فردی شراب‌خوار و فاسد است حق ندارد درباره مدیران ملت حرف بزند. ما اگر یکی از مدیران‌مان حتی یکی از خصیصه‌های منفی شما را داشته باشد او را از کار برکنار می‌کنیم. وی در پایان گفت: امروز رهبری اگر اراده کنند بیش از زمان جنگ و دفاع‌مقدس انسان‌ها و جوان‌ها در راه فداکاری برای اسلام به میدان می‌آیند‌. از خدا می‌خواهیم شهدای بزرگوار ما را قرین رحمت خود قرار داده و خانواده‌های‌شان را در پناه خود قرار دهد. گفتنی است در بخش پایانی مراسم، آیین رونمایی از ۱۳۰ مستند تولیدی مراکز استانی رسانه ملی با محوریت زندگی شهدای مدافع حرم با حضور دکتر علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما، حجت‌الاسلام شهیدی رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و جمعی از مدیران رسانه ملی برگزار شد.

رئیس رسانه ملی: درباره قانون بازنشستگان  در حال عمل هستیم
یکی از حاشیه‌های این برنامه، سوال خبرنگاران از علی‌عسگری درباره موضع وی پیرامون قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان بود. علی‌عسگری در این باره گفت: در حال برنامه‌ریزی و عمل هستیم و بنا به قانون عمل می‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که درصورت اعمال قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان بسیاری از معاونان شما برکنار خواهند شد نیز عنوان کرد: برکنار نمی‌شوند و طبق قانون بازنشسته خواهند شد. درباره تمدیدها و تعویق‌هایی که درباره مدیران استفاده می‌شد نیز باید بگویم دوره کاری ما در سازمان صداوسیما ۲۵ ساله است و دیگر تعویق و تمدید به شکل گذشته وجود نخواهد داشت و باید تصمیمات جدیدی در این زمینه بگیریم. درباره معاونان بنا بر آخرین تصمیمات‌مان هم به طور عادی جلو می‌رویم. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه نیز توضیح داد: درباره بحث بودجه همچنان در محدودیت هستیم و دولت باید در این باره کمک کند چون دولت در این باره تصمیم می‌گیرد.  علی‌عسگری همچنین درباره آخرین دیداری که رئیس رسانه ملی و برخی مدیران شبکه‌ها با رهبر معظم انقلاب نیز داشته‌اند، در پاسخ به فارس گفت: جلسه خیلی عالی بود و دستاوردهای خیلی خوبی برای ما داشت و تمام مطالب و نکته‌هایی که ایشان داشتند همگی در دستور کارمان قرار گرفته است.


Page Generated in 0/0057 sec