printlogo


کد خبر: 199404تاریخ: 1397/7/9 00:00
نگاهی گذرا به پشتیبانی و هدایت تروریست‌های الاهوازیه در اروپا و آمریکا
40 سال جنایت
پویان شریعت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 فصل جدیدی از تحولات سیاسی و امنیتی را در داخل کشور و جامعه بین‌الملل رقم زد. درست در ایامی که جنگ سرد میان 2 بلوک غرب و شرق در بالاترین سطح خود در حال گذار و پیگیری بود، انقلاب اسلامی ایران هم به‌عنوان پرونده و سوژه جدیدی توجه سرویس‌های جاسوسی کشورهای منطقه و غربی را به خود جلب کرد. با آغاز تقابل سخت سرویس‌‌های غربی بویژه واشنگتن در قبال انقلاب و ملت ایران، گروه‌‌های جدایی‌طلب و تروریست در داخل کشور به عنوان اهرم و ابزار اقدامات سخت مورد توجه جامعه اطلاعاتی غرب قرار گرفتند. در میان گروه‌ها و سازمان‌‌های تروریستی در ایران که به شکل تشکیلاتی اهداف خرابکارانه خود را دنبال می‌کردند، نام عاملان حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز نیز دیده می‌شود. تروریست‌های جدایی‌طلبی که هدف از فعالیت تشکیلات خود را جدایی خوزستان و احقاق حقوق اعراب این استان در فرآیند تجزیه ایران مطرح کرده بودند، از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اقدامات خود را آغاز کردند و جنایت‌‌های مختلفی را در کارنامه خود به ثبت رساندند. این تروریست‌ها که هیچ‌گاه در ایجاد پایگاه اجتماعی موفق نبودند از ابتدا حیات خود را با درهم‌تنیدگی میان سرویس‌‌های جاسوسی خارجی ترسیم کرده‌اند. پس از حادثه تروریستی اهواز بر آن شدیم با نگاهی گذرا به روابط این گروه تروریستی با برخی کشورهای اروپایی عمق ارتباطات و وابستگی آنها به کشورهای بیگانه غربی را نشان دهیم.

سوئد
کشور سوئد محل تجمع برخی تشکل‌های تجزیه‌طلب و چهره‌های فعال این جریان از جمله حبیب فرج‌الله‌چعب عضو تشکل تروریستی حرکت‌‌النضال و علی بوعذار از عوامل بمب‌گذاری‌های صوتی در استان خوزستان در سال‌های گذشته و پیروز فرحانی، نصر دراجی و افراد دیگر است.
دانمارک
از سال 1384 تاکنون کشور دانمارک یکی از پناهگاه‌ها و مأمن امن تشکل‌های تجزیه‌طلب بوده است. این کشور مهم‌ترین محل تردد تشکیلات تروریستی «حرکه ‌النضال العربی لتحریر الاحواز»، عامل بمبگذاری‌های سال 1384 استان خوزستان است که مدیریت یک سایت اینترنتی خلق عربی را در این کشور بر عهده دارد. «حبیب نبگان» سرکرده تشکیلات تروریستی «حرکه ‌النضال العربی لتحریر الاحواز»، «یعقوب نیسی» از اعضای این تشکل و کاظم مجدم از عناصر فکری جریان تجزیه‌طلب و... از شاخص‌ترین افرادی هستند که توانسته‌اند از کشور یادشده پناهندگی سیاسی اخذ کنند.
سایت اینترنتی و شبکه ماهواره‌ای «اهوازنا» و وبلاگ «کاظم مجدم» از این کشور تغذیه شده و با استفاده از فضای مجازی این کشور برنامه‌های خود را بدون مانع پیش می‌برند.
گروه دوستی عرب‌های ایران و دانمارک که پس از تأسیس گروه دوستی اهوازی‌ها و انگلیس راه‌اندازی شد، نشان‌دهنده مهر تأیید دولت دانمارک بر فعالیت رسمی این عناصر است.
بلژیک
به دلیل قرار گرفتن مقر اتحادیه اروپایی در کشور بلژیک، این کشور همواره مورد توجه ویژه گروه‌های مختلف ضدانقلاب از جمله تروریست‌ها بوده است. گروه‌های مختلف تجزیه‌طلب، تروریست و جریانات ضدانقلاب در فرصت‌‌های مختلف در کشور بلژیک و شهر بروکسل تجمع می‌کنند و سعی دارند ضمن مطرح کردن توان اجرایی خود در فضای پراهمیت اتحادیه اروپا، به معرفی تشکیلات تروریستی خود به نمایندگان پارلمان اروپا بپردازند. اقداماتی که با هدف رایزنی برای کسب حمایت‌های متعدد کشورهای اروپایی اجرا می‌شود.
این در حالی است که تجزیه‌‌‌‌‌‌طلبان گروهک خلق عرب نیز از جمله همین گروه‌ها هستند و همواره دولت بلژیک بدون در نظر گرفتن سوابق تروریستی آنها اجازه ورود به برگزاری تجمع را به آنها داده است.
انگلیس
انگلیس به واقع میزبان یک‌چهارم تشکل‌ها و کانون‌های فعال تجزیه‌طلب مخالف نظام ایران است. رد پای دولت این کشور را هم می‌توان در غالب حرکت‌های جدایی‌طلبانه علیه ایران مشاهده کرد.
4 تشکل افراطی «حزب تضامن الدیمقراطی الاهوازی» به سرکردگی «منصور سیلاوی»، «جبهه دموکراتیک مردمی اهواز» به سرکردگی «محمود مزرعه»، حضور اعضای فعال جبهه دموکراتیک ملت اهواز به سرکردگی صلاح مزرعه، «انجمن دوستی عرب‌های ایران و انگلیس» به سرکردگی «دانیل برت» و «کانون فرهنگی ملت عرب اهواز» به سرکردگی «جبار نجابت» در این کشور مستقرند.
 انگلستان با آزادی عملی که همواره به تروریست‌های قوم‌گرای تجزیه‌طلب تحت حمایت خود می‌دهد، امکانات لازم برای صدور مجوز رسمی برای تجمع و تحصن در مقابل سفارت جمهوری اسلامی و همچنین ایجاد بسترهای تبلیغی را برای آنها فراهم می‌آورد. شبکه ماهواره‌ای «المستقله» که «نبیل جنابی» عراقی‌الاصل اداره آن را بر عهده دارد، نمونه‌ای از حمایت‌‌های انگلستان است. از جمله دیگر موارد شاخص حمایت آشکار انگلیس از این گروه تروریستی و جدایی‌طلب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- 5 تجمع بزرگ عرب‌های به‌اصطلاح اهوازی با دعوت «جبهه دموکراتیک خلق عرب» از سال 1384 تا 1392 در لندن
- صدور مجوز برگزاری مجالس، همایش‌ها و... به عناصر تجزیه‌طلب فعال در کانون به‌اصطلاح فرهنگی ملت عرب اهواز توسط شهرداری منطقه الفنت و کاسل لندن
- اعطای تسهیلات و امکانات متعدد مالی و غیرمالی به عناصر فعال در کانون فرهنگی ملت عرب اهواز توسط شهرداری منطقه الفنت و کاسل لندن
- ملاقات وزیر وقت خارجه انگلیس، جک استراو، با منصور الاهوازی در لندن قبل از آغاز اغتشاشات سال 1384 در اهواز
آلمان
«عبدالله حویس»، «حیدر هندالی»، «عبدالزهرا هندالی» و... از جمله عناصر گروهک خلق عرب هستند که از سال‌های گذشته موفق به کسب اقامت آلمان شده و همواره در راستای اهداف تجزیه‌طلبانه این گروه اقدام به تشکیل جلسه و برگزاری سخنرانی در آلمان می‌کنند.
راه‌اندازی انجمن دوستی عرب‌های ایران و آلمان نیز از دیگر چراغ سبز‌های دولت فدرال آلمان به این تشکل‌‌های تروریستی است.
آمریکا
ایالات متحده آمریکا یا به طور دقیق‌تر سرویس اطلاعاتی این کشور (CIA) را می‌توان بزرگ‌ترین و جدی‌ترین حامی این گروه تروریستی و تجزیه‌طلب دانست. در میان این تشکل‌های تروریستی فردی به نام «کریم عبدیان» مرتبط اصلی سازمان اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده آمریکاست. وی سردمدار به ‌اصطلاح «سازمان حقوق‌بشر اهواز»، نماینده عرب‌های خوزستان در پارلمان‌های اروپایی و مجامع حقوق‌بشری و سازمان «اقوام بدون ملل وابسته به سازمان ملل متحد (UNPO)» بوده که به‌عنوان تبعه آمریکا شناخته می‌شود و در عین برخورداری از سوابق تروریستی و هدایت گروهک‌های تروریستی، اجازه دارد در دانشگاه‌های آمریکا نیز تدریس کند.
مهم‌ترین مأموریت عبدیان ایجاد همپوشانی میان گروه‌های تجزیه‌طلب خارج از کشور است که از سال‌ها پیش تاکنون به عنوان بزرگ‌ترین نیاز ضدانقلاب شناخته می‌شود. غیر از عبدیان افراد دیگری همچون «علی طائی» که از عوامل این گروه تروریستی محسوب می‌شوند، اقامت و اجازه فعالیت در آمریکا را کسب کرده‌اند.
در مجموع اقامت بیش از 450 نفر از سرکردگان گروه‌های نظامی و عناصر عملیاتی متواری و فعال تجزیه‌طلب در خارج از کشور بویژه در کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، سوئد، انگلیس، هلند، دانمارک و... به‌علاوه فعالیت بیش از 25 تشکل تجزیه‌طلب آرم‌دار همراه با تمام امکانات نرم‌افزاری و تبلیغاتی، فعالیت بیش از 170 سایت، وبلاگ اینترنتی و 4 شبکه ماهواره‌ای دال بر این مدعاست که تروریست‌های تجزیه‌طلب در واقع عوامل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن برای فعالیت علیه ملت ایران هستند.
تشکل‌های تجزیه‌طلب خارج از کشور با حمایت‌های اطلاعاتی، مالی، تسلیحاتی، رسانه‌ای و... اقدام به خط‌دهی عناصر قومی و تجزیه‌طلب داخل کشور با هدف راه‌اندازی گروه‌های تروریستی کرده‌اند. بهره‌برداری از پتانسیل تشکل‌های جدایی‌طلبان توسط سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان ایران، فعالیت گسترده و استفاده از توان سازمان‌های بین‌المللی و حقوق‌بشری جهت فشار آوردن به جمهوری اسلامی توسط عناصر تجزیه‌طلب، راه‌اندازی تجمع و تحصن بویژه در مقابل پارلمان اروپا با هدف شانتاژ تبلیغاتی و همچنین مطرح کردن قضایای استان خوزستان با پروپاگاندای هدفمند در عرصه بین‌الملل، ترویج تفکر اشغال اهواز در سال 1925 توسط دولت ایران و... در دستور کار قرار دادن برنامه‌ریزی منسجم و ویژه در کنار اقدامات حقوقی جهت استرداد عناصر شاخص تروریستی و فعال کردن دستگاه دیپلماسی در کشورهای هدف را می‌طلبد. مساله‌ای که باید در 2 حوزه حقوق بین‌الملل و دیپلماتیک از سوی وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی مسؤول به عنوان پرونده‌ای ویژه در دستور کار
 قرار گیرد.


Page Generated in 0/0059 sec