printlogo


کد خبر: 199409تاریخ: 1397/7/9 00:00
نوسانات بازار ارز در ماه‌های گذشته برنامه‌های مرتبط با آلودگی هوا را هم تحت تأثیر قرار داده است
گرد و غبار ارزی!
حسینی، دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور: بیشتر پروژه‌های آلودگی هوا به واردات و ارز مربوط است

گروه اجتماعی: آلودگی هوا در تهران به ویژه در نیمه دوم سال معضلی است که همه ساله پایتخت‌نشینان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برای مثال در سال‌های ۹۶ و ۹۵ هوا در تهران در مجموع به ترتیب ۱۰۸ و ۸۹ روز در شرایط نامطلوب قرار داشت. از این رو کاهش آلودگی هوا در تهران در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری تهران قرار گرفت اما از آنجا که بیشتر پروژه‌های آلودگی هوا به واردات وابسته است، باید دید مدیران این حوزه چه برنامه‌های جدید و جایگزینی برای کاهش آلودگی هوا در شرایط فعلی اقتصادی دارند.
ایسنا در این باره نوشت: هوای پایتخت سال گذشته ۱۰۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۸ روز ناسالم برای همه گروه‌ها بود، همچنین تهرانی‌ها امسال نیز از ابتدای سال تا ۷ مهر، ۲۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس تنفس کرده‌اند. با توجه به آمار روزهای آلوده در تهران و تاثیری که آلودگی هوا به طور مستقیم بر سلامت افراد دارد، مدیران شهرداری تهران برنامه‌ 4 ساله‌ای را برای کاهش آلودگی هوا در تهران تدوین کردند که ابتدای بهمن ماه سال گذشته با مشارکت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهیه و ارائه شد.
پیش‌بینی بودجه برای برنامه‌ها
این در حالی است که برای هر کدام از اقدامات برنامه کاهش آلودگی هوای تهران بودجه‌ای با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در زمستان ۹۶ لحاظ شده بود که باید در مجلس تصویب می‌شد اما با گذشت 8 ماه از تهیه و تنظیم این برنامه و افزایش غیرقابل پیش‌بینی قیمت ارز باید دید متولیان کاهش آلودگی هوا چه برنامه‌هایی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، استفاده از موتوسیکلت‌های برقی و حتی نصب فیلتر دوده روی خودروها برای مقابله با پدیده آلودگی هوا دارند.
گفتنی است، چندی پیش محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل عمومی به مثابه کالاهای اساسی است و از دولت می‌خواهیم ارز دولتی برای حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد، گفته بود: اگر تخصیص ارز دولتی در حمل‌ونقل عمومی نباشد، ارز ثانویه سیستم نوسازی را قفل می‌کند، همچنین هزینه هر اتوبوس با ارز ثانویه بیش از یک میلیارد تومان است. وی همچنین مرداد ماه اعلام کرده بود قیمت هر فیلتر دوده حدود ۶۰ میلیون تومان است البته این میزان با قیمت ارز کنونی 2 برابر شده است.
علاوه بر این وحید حسینی، دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور و مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر این موضوع تاکید می‌کند که در این شرایط نباید از تاثیر وسایل نقلیه بر آلودگی هوا غفلت کرد و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در تهران را پشت گوش انداخت.
انتقاد از تصویب نشدن بودجه
حسینی با انتقاد از اینکه بخش بسیار اندکی از بودجه برنامه 4 ساله کاهش آلودگی هوای تهران از محل جرایم طرح کاهش تصویب شد، می‌گوید: متاسفانه این رقم نه تنها حدود یک دهم مبلغی بود که معاون حمل‌ونقل شهرداری درخواست داده بود، حتی مقدار و زمان تخصیص آن هم مشخص نشد. مجلس شورای اسلامی برنامه شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران را در اختیار داشت اما من از دلیل کم‌توجهی به این برنامه و تصویب نشدن بودجه درخواستی اطلاع ندارم. حتی در آن برنامه برای سال اول بودجه‌ای حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که تامین بودجه آن از طرح کاهش آلودگی هوای تهران تنها حدود ۱۵۰ میلیارد تومان شد و حتی در حال حاضر مشخص نیست از این مقدار چه میزان تخصیص داده شود.
کار کمتر به دلیل گرانی تجهیزات
وی با اشاره به اینکه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از بودجه‌های مجموعه شهرداری نیز برای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا استفاده می‌کند، می‌گوید: گرانی تجهیزات و وسایل نقلیه عمومی سبب می‌شود مقدار کاری را که انتظار داشتیم برای آلودگی هوا انجام دهیم نتوانیم به سرانجام برسانیم و کار با پیشرفت کمتری در حوزه آلودگی هوا انجام شود اما به هر صورت از دست روی دست گذاشتن بهتر است.
وابستگی پروژه‌ها به ارز
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور افزود: بیشتر پروژه‌های آلودگی هوا به واردات و ارز مربوط است. برای مثال نیازمند تخصیص ارز برای واردات خودروی برقی، خودروی هیبریدی، اتوبوس گازسوز و اتوبوس دیزل با کیفیت استاندارد و حتی فیلتر دوده هستیم. در این شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی پروژه‌های نوسازی برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران سخت‌تر می‌شود و تمام پروژه‌های کاهش آلودگی هوا به نوعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. حسینی می‌گوید در حال حاضر و با توجه به شرایط کشور باید باهوش‌تر از گذشته عمل کنیم و به سمت نوسازی و بازسازی تجهیزات برویم. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و بسیاری از اعضای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای تهران به عنوان یک روش جایگزین در شرایط اقتصادی کنونی به این موضوع اعتقاد دارند. نوسازی و بازسازی اقداماتی است که با اتکا به منابع داخلی و با هزینه‌های کمتر می‌توان انجام داد و بر کاهش آلودگی هوا موثر است.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: یک اتوبوس دیزلی 8 ساله در شهر تهران در حال حاضر یک اتوبوس فرسوده به حساب می‌آید و باید آن را از چرخه حمل‌ونقل خارج کرد و به جای آن یک اتوبوس گازسوز خرید اما متاسفانه در حال حاضر قیمت اتوبوس گازسوز بشدت افزایش یافته و به حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است که ارز لازم برای این جایگزینی را نداریم. به جای این مقدار پول برای جایگزینی اتوبوس می‌توانیم پول کمتری برای همان اتوبوس 8 ساله هزینه کنیم، آن را تعمیر کنیم و فیلتر دوده روی آن بگذاریم تا عمر مفید اتوبوس را افزایش دهیم.
 


Page Generated in 0/0193 sec