printlogo


کد خبر: 199417تاریخ: 1397/7/9 00:00
اخبار

امیدواری رئیس کمیسیون اقتصادی
به تصمیمات جدید ارزی
۱۱ بانک ارز خدماتی می‌فروشند
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از فروش ارز خدماتی با ساز و کار جدید در ۱۱ بانک عامل خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مهدی کسرایی‌پور اظهار داشت: در بخشنامه‌ها و بخش سوم مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی مصارف ارز خدماتی (غیربازرگانی) به دست آمده که برخی از این مصارف به‌صورت نقد (اسکناس) و برخی به صورت حواله قابل پرداخت است. وی افزود: در سازوکار جدید تعداد مصارفی که به‌صورت نقد قابل پرداخت است با توجه به محدودیت بانک‌ها در روابط کارگزاری و عدم امکان انجام حواله افزایش یافته و نکته قابل توجه این است که برای سهولت و سرعت در انجام پرداخت‌ها منابع ارزی لازم برای انجام این موضوع پیشاپیش به‌صورت تنخواه از طرف بانک مرکزی در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: علاوه‌بر آنچه از محل منابع بانک مرکزی تامین می‌شود بانک‌های عامل نیز پیش از این اجازه یافته‌اند از محل منابع ارزی خود نسبت به فروش ارز خدماتی به مشتریان در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی این بانک اقدام کنند.
بازار ارز به ثبات می‌رسد
در همین حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تأثیر تصمیمات جدید سران قوا و اختیارات بانک مرکزی در ثبات بازار ارز در هفته‌های آینده خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی درباره استمرار آرامش در بازار ارز گفت: در جلسه شورای اقتصادی با حضور سران قوا، بانک مرکزی پیشنهاداتی داشت که یکی از آنها این بود که بتواند بر اساس نظارت مداخله بر اساس چارچوب عملیات کنترلی را انجام دهد؛ مجلس نیز با این پیشنهادات موافقت کرد و اختیاراتی به بانک مرکزی داده شد تا بتواند درباره مطلوب‌سازی بازار ارز عمل کند، همچنین تعهدات لازم برای صادرکنندگان کالا برای بازگرداندن ارز به سامانه نیما بر اساس مشوق‌های بانک مرکزی انجام خواهد شد. این مجموعه کارها به کاهش التهاب بازار ارز کمک خواهد کرد که مجلس شورای اسلامی نیز از این روند استقبال کرده است.


در 6 ماه نخست امسال روی داد
تشکیل 668 پرونده احتکار
سخنگوی تعزیرات حکومتی با اشاره به تشکیل ۶۶۸ پرونده با موضوع احتکار به‌ارزش ۱۰هزار میلیارد تومان در ۶ ماه نخست امسال گفت: نماینده یکی از برندهای معروف آلمانی در شهر کرج ۳۰میلیارد تومان لوازم خانگی را احتکار کرده بود. سیدیاسر رایگانی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، با بیان اینکه در این بازه زمانی 496 پرونده مختومه شد، افزود: 151 پرونده احتکار لوازم خانگی داشتیم که بیشتر آن ماشین لباسشویی، اجاق‌گاز، یخچال، تلویزیون و یخچال‌فریزر بود. رایگانی ادامه داد: بخش زیادی از این پرونده‌ها مربوط به نمایندگی‌های نشان‌های خارجی بود که در داخل، کار توزیع را به‌عهده داشتند و بخشی هم در سطح عرضه بود. وی اضافه کرد: بیشتر مشکلات بازار لوازم خانگی مربوط به عرضه نکردن است و همچنین بارها مشاهده شده قیمت درج‌شده روی محصول با قیمتی که به خریدار تحویل می‌شود همخوانی ندارد. وی افزود: درباره آزادسازی قیمت‌ها تجربه تلخی داریم و آن قیمت بلیت هواپیماست به‌طوری‌که پارسال 79 پرونده در بحث اربعین در سازمان تعزیرات سراسر کشور تشکیل شد.
چرا با تولیدکنندگان متخلف لبنیات برخورد نمی‌شود
در حالی که صنایع لبنی طبق عادت همیشگی، بدون مجوز و خودسرانه قیمت محصولات‌شان را افزایش داده‌اند، از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد هیچ قیمت جدیدی از سوی کارگروه تنظیم بازار برای این بخش تصویب نشده و کارخانه‌ها در صورت افزایش قیمت، تخلف کرده‌اند. اما روشن نیست چرا با این تخلفات برخورد نمی‌شود؟! به گزارش ایسنا، در هفته‌های گذشته محصولات لبنی در برندهای مختلف با افزایش قیمت روبه‌رو شد، به عنوان نمونه شیر کم‌چرب 5/1 لیتری که اخیرا با افزایش قیمت به ۳۵۰۰ تومان رسیده بود دیروز با قیمت 4هزار تومانی در برخی برندهای مطرح در بازار عرضه شد. لبنیات، نان، لوازم خانگی با مجوز غیررسمی گران شد.
 


Page Generated in 0/0046 sec