printlogo


کد خبر: 199421تاریخ: 1397/7/9 00:00
اخبار

توسعه دیپلماسی با کشورهای شرقی در مقابله با تحریم مؤثر است
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: برای مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از تاثیر آن باید دیپلماسی اقتصادی و سیاسی خود را در توسعه روابط با کشورهای بلوک شرق قرار دهیم. به گزارش مهر، سرلشکر صفوی در نشستی تحت عنوان «تجارب جنگ، راهنمایی برای اقتصاد مقاومتی و عبور از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط مطلوب» با اشاره به ضرورت استفاده از دیپلماسی اقتصادی و سیاسی و نگاه به شرق، گفت: از نظر اینجانب که استاد جغرافیای سیاسی هستم در قرن بیست‌ویکم قدرت به آرامی از غرب جهان به سمت شرق در حال تغییر است و مبنای این قدرت اقتصاد و فرهنگ و بیداری سیاسی است. وی افزود: نباید تنها به کشورهای 1+4 نگاه کرد، ۱۵ کشور همسایه ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در دیپلماسی اقتصادی و سیاسی هستند. باید برای مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از تاثیر آن، دیپلماسی اقتصادی و سیاسی خود را در توسعه روابط با کشورهای بلوک شرق قرار دهیم. سرلشکر صفوی در پایان تاکید کرد: در شرق جهان قدرت‌های بزرگ در قرن ۲۱ روسیه، چین و هند خواهند بود و ما باید روابط‌مان را با آنها حفظ کرده و توسعه دهیم و عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شویم.

مکانیسم ویژه اروپا ناکارآمد باشد از برجام خارج می‌شویم
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد در صورتی که مکانیسم ویژه اروپا برای حفظ توافقنامه هسته‌ای کارآیی نداشته باشد، ایران از این توافقنامه خارج می‌شود. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف شنبه‌شب طی میزگردی با خبرنگاران حاضر در نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک، درباره پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای گفت: در صورتی که مکانیسم ویژه ایجاد شده از سوی اروپایی‌ها کارآیی نداشته باشد، ایران احتمالا از این توافقنامه خارج می‌شود. در پی خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌‌ای، کشورهای اروپایی تصمیم به ایجاد مکانیسم ویژه به منظور تسهیل روند پرداخت‌‌های مربوط به صادرات و واردات ایران دارند تا از این طریق، فعالان اقتصادی را به پیگیری داد و ستد قانونی با ایران ترغیب کنند. ظریف افزود: ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین‌المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند. مکانیسم اصلی، حذف دلار است. وی با بیان اینکه کشورها شروع به عقد توافقنامه‌هایی برای استفاده از پول‌های رایج‌شان در داد و ستد دوجانبه با ایران کردند، افزود: شما می‌توانید از پول خودتان استفاده کنید. کالا و اجناس را با پول رایج خود بفروشید، اجناس را با پول رایج سایر کشورها بخرید و در پایان یک دوره مشخص، این را با ارزی غیر از دلار تراز کنید. این کاملا ممکن است و شاید حتی مفید باشد.

امروز؛ جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با سفرای ۲۸ کشور اروپایی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از نشست اعضای این کمیسیون با سفرای ۲۸ کشور اتحادیه اروپایی خبر داد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فردا (دوشنبه) با سفرای ۲۸ کشور اتحادیه اروپایی جلسه خواهد داشت. وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌‌های اقتصادی ایران و ۲۸ کشور اروپایی در دستور کار این جلسه قرار دارد.

دولت باید پاسخگوی نوسانات ارزی باشد
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با انتقاد از نوسانات بازار ارز و سکه گفت دولت باید پاسخگوی این تلاطم باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، حبیبی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، گرانی و احتکار گفت: امروز در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، وزیر اقتصاد و وزیر کار نداریم؛ وضعیت کار وزیر صنعت، معدن و تجارت هم معلوم نیست. دولت و مجلس باید با تعامل مثبت با یکدیگر و حداقل آرایش جنگی، صف و ستاد خود را در برابر نبرد اقتصادی دشمن حفظ کنند. حبیبی توصیه کرد کار انتخاب و اعزام سفرای ایران در چین و هند نیز تسریع شود. وی با اشاره به نرخ قیمت طلا در بازار گفت: نرخ برابری ریال و طلا که تعیین‌کننده اصلی ارزش پول ملی است مدام در تلاطم است. دولت باید پاسخگوی این تلاطم باشد، مگر غیر از دولت کسی مسؤول حفظ ارزش پول ملی است؟


Page Generated in 0/0055 sec