printlogo


کد خبر: 199430تاریخ: 1397/7/9 00:00
اعلام جزئیات بسته حمایتی
یارانه نقدی می‌رود بسته دولت می‌آید

گروه اقتصادی: طرح‌های حمایتی دولت که موج رسانه‌ای فراوانی نیز برای آن به وجود آورده محدود به دهک‌های پایین است و قرار است درصد بسیاری از مردم از لیست یارانه‌ها حذف شوند.
به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته دولتی‌ها در مجلس حاضر شدند و جزئیات طرح حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را ارائه دادند؛ طبق این طرح، کارت کالا برای نیازمندان ماهانه شارژ می‌شود و یارانه نقدی قرار است به اتمام برسد.
سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در تشریح جزئیات بسته حمایتی دولت از مردم، گفت: قرار بر این شده است که دولت 11‌میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده و کارت آنها را شارژ کند و برای هر کدام از آنها یک بسته حمایتی در نظر بگیرد و این روند جایگزین طرح هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد شد.
وی در انتقاد از این نوع  اقدامات در جهت حمایت از بخشی از افراد جامعه، ادامه داد: در این باره یک ناهماهنگی و پراکندگی وجود دارد، کما اینکه پیش از این هم ماهانه  1100میلیارد تومان بابت یارانه بدون تعیین جامعه هدف پرداخت می‌شد و مشخص نبود در این زمینه به وضعیت همه افراد رسیدگی شده است یا نیازمندان شناسایی شده‌اند یا اینکه جامعه هدف در جریان این موضوع هستند که از این طریق تحت پوشش قرار دارند؟ وی تصریح کرد: تاکنون ابهاماتی در جهت ارائه بسته‌های حمایتی وجود داشته است، چرا که گاه کمیته امداد امام خمینی(ره) در قالب سبد کالا به قشر کم‌درآمد جامعه کمک کرده است یا گاه سازمان بهزیستی، دولت یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه ورود کرده و در شرایط کنونی هم دولت از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور وارد عمل شده است و این امر نشان می‌دهد یک سردرگمی در ارائه خدمات حمایتی چه در قالب سبد کالا و چه مبالغی پول وجود دارد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره سهم کارگران از این بسته حمایتی، تاکید کرد: البته کارگرانی که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی اعم ‌از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار داشته باشند از این بسته بهره‌مند خواهند شد اما اینکه سایر کارگران نیز سهمی از این بسته داشته باشند، موضوعی است که روز سه‌شنبه مشخص خواهد شد.
کالاهای حیاتی جایگزین مبلغ نقدی یارانه
عزت‌الله یوسفیان‌ملا،  عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در بیان جزئیات ارائه بسته حمایتی دولت گفت: قرار بر این شده است که دولت به جای یارانه نقدی به ارائه کالاهای ضروری و امکانات اولیه زندگی به افراد ضعیف جامعه بپردازد که هم مانع از افزایش تورم در بازار شده و هم از طریق دسترسی مردم به کالا از احتکار جلوگیری شود. نماینده مردم در مجلس دهم، در بیان علل بهره‌مندی تنها 11‌میلیون نفر از این بسته حمایتی دولت، تصریح کرد: وقتی دولت برای حمایت از این تعداد افراد که از قشر کم‌درآمد جامعه هستند مبلغ زیادی را بپردازد، قطعا منابع دیگری برای پرداخت یارانه‌های نقدی طبق روال قبل نخواهد داشت، چراکه قرار است تعداد افرادی که از این بسته بهره‌مند می‌شوند، افزایش پیدا کند. از سوی دیگر علی کرد، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان ‌اینکه ارائه خدمات حمایتی توسط دولت باید بدون هیچ تبعیضی به تمام افراد کم‌درآمد تعلق گیرد، تاکید کرد: هر گونه اهمال در این روند راه را برای رانت و فساد اقتصادی هموار می‌کند. وی افزود: این طرح تنها باعث می‌شود از طریق رانت محصول کشاورزان را به قیمت ارزان و با استفاده از یارانه خریداری کرده و در میادین عرضه کنند و مغازه‌داران نیز در کنار مردم از امتیاز آن بهره‌مند شوند و در سایر مناطق با قیمت بالاتر به فروش برسانند که در پی آن باز هم به مردم ضعیف جامعه ظلم می‌شود، بنابراین راهکار موثری در جهت حمایت از این قشر نخواهد بود. وی در ارائه راهکار برای تامین نیاز قشر کم‌درآمد جامعه متناسب با بودجه‌ای که دارند، تصریح کرد: هم‌اکنون باید میوه و تره‌بار در تمام میادین عرضه این نوع محصولات بویژه در پایتخت به طور یکسان و با یک نرخ ثابت و مناسب در دسترس همگان قرار گیرد.
ارائه کارت ارزاق الکترونیک بهترین راه است
کرد درباره بسته حمایتی که از سوی دولت برای ارائه به 11 میلیون نفر از جمعیت کم‌برخوردار جامعه پیشنهاد شده بود، تاکید کرد: ما درباره ارائه بسته‌های حمایتی، تجربه‌ای را در 8 سال جنگ تحمیلی تحت عنوان دفترچه‌های بسیج اقتصادی و کوپن داشتیم که باعث شد عرصه اقتصادی و اجتماعی بخوبی مدیریت شود، چرا که ارزاق عمومی بخوبی به دست مردم می‌رسید. نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز که کارت ارزاق الکترونیک وجود دارد، می‌توان بخوبی عرصه اقتصادی را مدیریت کرد و این طرح را برای افرادی هم که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی قرار دارند یا مجموعه‌هایی که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند و می‌توانند به ارائه لیست افراد کم‌درآمد بپردازند، به بهترین شکل اجرا کرد، کما اینکه در ماه گذشته این طرح برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اجرا شد و خدمات در قالب توزیع کالابرگ‌هایی به ارزش 150 هزار تومان بین آنها ارائه شد.
 

یارانه‌ها چه می‌شود؟
اینطور که از لایحه  ابتدایی و تصویب‌نشده دولت برمی‌آید، این است که مسؤولان خواهان قطع یارانه نقدی هستند و فقط قرار است کمتر از 20 درصد افراد از این مزایا برخوردار شوند. این در حالی است که به گواه آمارها و اظهارات کارشناسان، حداقل نیمی از جمعیت کشور از موضوع گرانی ارز و نوسانات قیمتی زیان شدید دیده‌اند و معیشت آنها آسیب دیده است. قطع یارانه نقدی که مسؤولان آن را کم‌ارزش می‌دانند می‌تواند تبعاتی- هر چند کم- در اقتصاد این خانواده‌ها داشته باشد، ضمن اینکه بسیاری از خانواده‌ها وجود دارند که عضو کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیستند اما نیازمند محسوب می‌شوند. تجربه 5 ساله دولت روحانی نشان داده این دولت توانایی شناسایی اقشار نیازمند را ندارد و قطعا درصد بسیاری از مردم مخالف قطع یارانه خواهند بود. دولت شاید به فکر این مساله نباشد اما نمایندگان باید این موضوع را در بررسی لایحه و طرح دولت مد نظر قرار دهند تا روزی نرسد که برای جبران، هزینه بسیاری داده شود.
 


Page Generated in 0/0073 sec