printlogo


کد خبر: 199437تاریخ: 1397/7/10 00:00
2 شقه شدن حزب محافظه‌کار انگلیس در کلاف سردرگم اروپای متحد
یک بام و دو هوای بریگزیت

گروه بین‌الملل: «جرمی کوربین» به امید اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار نشسته است. همان‌طور که طی هفته‌های گذشته هم گزارش‌هایی در این باره توسط رسانه‌های مختلف ارائه شد، حزب کارگر انگلیس خواهان یک  انتخابات زودهنگام است؛ انتخاباتی که می‌تواند ترکیب کابینه و پارلمان را تغییر دهد و حتی منجر به پایان عمر سیاسی «ترزا می» ‌درست 6 ماه پیش از اخراج انگلیس از اتحادیه اروپایی شود. قرار است 29 مارس 2019 درست 6 ماه دیگر انگلیس چه با و چه بدون طرح «چکرز» از اتحادیه اروپایی خارج شود و این مساله منجر شد تا «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه اسبق و وزیر خزانه‌داری کنونی انگلیس در اجلاس سالانه محافظه‌کاران بگوید وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است می‌توانیم بدون آنها (اتحادیه اروپایی) روند خروج را طی کنیم. اما هاموند به نکته کلیدی‌تری نیز اشاره کرد و آن اینکه اگر مردم انگلیس بخواهند خدمات بهتری دریافت کنند باید مالیات‌های بیشتری بدهند؛ این درست همان فرمولی است که پیروزی احزاب چپ‌گرا را محقق می‌کند. احزاب راست‌گرا برای رسیدن به برنامه‌های بلندپروازانه خود به افزایش مالیات رو می‌آورند و به این ترتیب نارضایتی عمومی افزایش می‌یابد که شرایط رشد چپ‌گرایان را محقق می‌کند. در همین حال اما حزب محافظه‌کار با یک جنگ داخلی روبه‌رو است. برخی نمایندگان، اتحادیه اروپایی را با شوروی مقایسه می‌کنند و می‌گویند بروکسل دیگر دولت‌ها را مانند اقمار خود استسمار می‌کند. از سوی دیگر ترزا می،‌ نخست‌وزیر انگلیس پیش از این در گفت‌وگویی با روزنامه «ساندی تایمز» منتقدان برنامه‌اش برای خروج از اتحادیه اروپایی را به سیاسی‌بازی در قبال آینده کشور و تحت‌الشعاع قرار دادن منافع ملی متهم کرد. «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلیس نیز در مصاحبه‌ای با همین روزنامه، با انتقاد از برنامه «چکرز» برای بریگزیت، گفت: این طرح که انگلیس و اتحادیه اروپایی باید تعرفه‌های یکدیگر را جمع‌آوری کنند، «کاملا ظالمانه» است. گردهمایی سالانه حزب محافظه‌کار انگلیس شنبه گذشته در حالی آغاز به کار کرد که این حزب بر سر مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی دچار شکاف شده و احتمال بر هم خوردن هرگونه توافق و به مخاطره افتادن آینده شغلی نخست‌وزیر وجود دارد. ترزا می ‌تاکید کرده است پیشنهاد چکرز، تنها گزینه پایدار است ولی رهبران اتحادیه اروپایی گفته‌اند بخشی از این پیشنهادها قابل قبول نبوده و بسیاری از قانون‌گذاران محافظه‌کار تهدید کرده‌اند به توافقی که بر اساس طرح می‌ شکل بگیرد، رای منفی خواهند داد. بر اساس این گزارش، این عدم اطمینان باعث مطرح شدن برخی گمانه‌زنی‌ها در این باره شده که هیچ‌گونه توافقی حاصل نخواهد شد و همین مساله به طور بالقوه باعث تاخیر در مسائل مرزی و گمرکی شده است.
قوانین سخت مهاجرتی، انگلیس را منزوی می‌کند؟
ترزا می‌ گفته است تردد آزادانه شهروندان اتحادیه اروپایی به این کشور پس از خروج از اتحادیه متوقف می‌شود و شهروندان اروپایی باید روادید دریافت کنند. این مساله در حالی است که موضوع مهاجران به انگلیس از دیگر چالش‌های لندن است. دولت انگلیس می‌گوید از این پس فقط مهاجران متخصص را خواهد پذیرفت. در همین حال یورونیوز در گزارشی می‌نویسد: نخست‌وزیر انگلیس همچنین تأکید کرده  هیأت وزیران بر سر عمده مسائل در زمینه بریگزیت توافق کرده‌اند و اگر احدی از وزرا بخواهد بیش از این با کلیات طرح نهایی مخالفت کند از کار برکنار خواهد شد. می ‌همچنین درباره تفاوت پذیرش مهاجران از اتحادیه اروپا و دیگر کشورها افزود: «با نگاهی که به قوانین مهاجرتی داریم، باید افرادی را که از اتحادیه اروپایی می‌آیند در چارچوب قوانین مهاجرتی گسترده‌تری که درباره مهاجرت از بیرون اتحادیه اروپا داریم بنگریم. سخنان می‌ حکایت از آن دارد که طرح وی برای بریگزیت قرار نیست به شهروندان اروپایی که برای کار و زندگی به انگلیس می‌آیند امتیاز ویژه‌ای اعطا کند. این در حالی است که لهستانی‌ها، چک‌ها و مجارها عموما در انگلیس مشاغل مختلف خدماتی دارند و بخشی از چرخه اقتصاد انگلیس اینگونه به گردش در می‌آید. نباید از نظر دور داشت که موافقان طرح تازه دولت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپایی می‌گویند طرح چکرز به مساله مهاجران اشاره‌ای ندارد و در حالی که حق حاکمیت ملی را برای بریتانیا محفوظ نگه می‌دارد، در زمینه‌های مختلف اجازه تعامل سازنده با اتحادیه اروپایی را نیز به این کشور می‌دهد.
انگلیس در شرایط بحرانی قرار دارد؛ این کشور در حال حاضر با موج تازه‌ای از مخالفان خروج از  اتحادیه اروپایی روبه‌رو است و از سوی دیگر هیچ جدول زمان‌بندی در داخل انگلیس برای خروج از اتحادیه وجود ندارد. نباید فراموش کرد اتحادیه اروپایی بر اساس جدول زمان‌بندی خود ماه مارس 2019 را روز خداحافظی انگلیس از مجموعه خود در نظر گرفته و انگلیس مجبور است به این طرح پایبند باشد تا بیش از این متضرر نشود.
 


Page Generated in 0/0065 sec