printlogo


کد خبر: 199450تاریخ: 1397/7/10 00:00
اخبار

ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت جایگزین شورای رقابت شدند
خداحافظی با قیمت‌گذاری خودروهای داخلی
بر اساس مسؤولیتی که پیش از این برعهده شورای رقابت گذاشته شده بود، این شورا فقط می‌توانست برای خودروهای با قیمت زیر 45‌میلیون تومان که البته پرتیراژترین خودروهای تولیدی را شامل شده و از سوی 2‌خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شوند، قیمت‌گذاری کند. به گزارش اتاق بازرگانی تهران، محسن بهرامی ارض‌اقدس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، و عضو شورای رقابت در این باره گفت: از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را تعیین و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد. وی افزود: بلاتکلیفی واردات خودروهای خارجی که ورود آنها به کشور می‌توانست در تعدیل قیمت خودروهای داخلی رده قیمتی پایین‌تر مؤثر باشد، مشکل‌ساز شده و موجب خواهد شد دیگر محصولات ایران‌خودرو و سایپا حتی خودروهای 80 تا 100میلیون تومانی مصداق خودروهای مسلط در بازار تلقی شود. به گفته وی، از این پس با اعلام نرخ تورم بخشی و نرخ پایه ارز و میزان ارزبری خودروهای تولید داخل توسط بانک مرکزی، شورای رقابت با سرعت دامنه تغییر قیمت‌ها و خودروهایی را که مصداق وضعیت مسلط در بازار هستند به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌‌کند و این ستاد درصورتی که افزایش قیمت این خودروها را لازم بداند، بر مبنای سهم بازار، میزان ارزبری و قیمت تمام‌شده هر خودرو، مجوز افزایش قیمت را به سازمان حمایت می‌دهد اما عدد میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان در سازمان حمایت تعیین و به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ می‌شود.

آغاز پیش‌فروش جدید سایپا
دور جدید پیش‌فروش محصولات سایپا از ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز خواهد شد. طبق این اعلام در این طرح محصولات خانواده پراید، تیبا، آریو و نیسان زامیاد عرضه خواهد شد. افراد کمتر از ۱۸ سال و کسانی‌که در ۱۸ ماه گذشته اقدام به خرید خودرو از سایپا کرده‌اند امکان حضور در این طرح را نخواهند داشت. علاوه بر این کسانی‌که در پیش‌فروش اخیر ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده‌اند نیز امکان ثبت‌نام در این طرح را ندارند. خودروهای فروخته‌شده در این پیش‌فروش بدون امکان صلح بوده و هر کد ملی تنها امکان خرید یک دستگاه خودرو را دارد. قیمت خرید خودروها به قیمت زمان تحویل خواهد بود.


رئیس سازمان توسعه تجارت:
نرخ واقعی ارز، قیمتی نیست که فردوسی تعیین می‌کند
در حالی که بازرگانان معتقدند نوسانات نرخ ارز دورنمای تجارت و کسب و کار را برایشان دشوار کرده است، رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید  نرخ ارز تامین شده برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی بوده نه ارز کوچه و خیابان‌های فردوسی که نوسان داشته باشد، بنابراین دورنمای تجارت و کسب‌وکار هم تغییری نکرده است. مجتبی خسروتاج در این‌باره به ایسنا گفت: در حوزه تجارت ثبات نرخ ارز اهمیت بالایی دارد اما باید به این نکته توجه کنیم که ارز مورد نیاز برای بازرگانان و واردات کالا از دو محل ارز دولتی (بانکی) با نرخ ۴۲۰۰ تومان یا ارز موجود در سامانه نیما که به همان ارز نیمایی معروف است، تامین می‌شود که شاهد نوسان در این دو بخش نیستیم. به گفته خسروتاج، همه واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را از بانک یا سامانه نیما دریافت می‌کنند بنابراین نمی‌توان این گزاره را که نوسانات ارزی دورنمای تجارت را برای آنها دشوار یا تاریک کرده است، پذیرفت، چرا که مبنای نرخ ارز تامین شده برای آنها کوچه و خیابان نیست.


Page Generated in 0/0052 sec