printlogo


کد خبر: 199493تاریخ: 1397/7/10 00:00
کاهش مشارکت در انتخابات محلی کردستان عراق نشانه چیست؟
تفرقه کردها از پارلمان اقلیم تا ریاست‌جمهوری

به فاصله یک سال پس از ناکامی تاریخی مافیای حاکم بر کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی استقلال اقلیم، حال سقوط مشارکت اکراد در انتخابات پارلمانی محلی، نشان از سرخوردگی شدید مردم این منطقه از سیاستمداران‌شان دارد.
آخرین خبرها حاکی از آن است که انتخابات پارلمانی محلی اقلیم شاهد مشارکت کمتر از 60 درصد 2 میلیون و 992 هزار و 914 نفر واجد شرایط رای دادن  بوده که فاصله‌ای معنادار با آمار مشارکت 72 درصد ادعایی اربیل درباره همه‌پرسی نافرجام پارسال دارد. با وجود آنکه هر 4 جناح سیاسی اصلی و فرعی اقلیم تبلیغات گسترده‌ای برای مشارکت کردها در انتخابات 30 سپتامبر کرده بودند اما به نظر می‌رسد سوءمدیریت احزاب دموکرات و میهنی که عملا اداره 2 بخش اصلی سیاسی اقلیم به مرکزیت اربیل و سلیمانیه را بر عهده  دارند، کماکان عواقب بحران اقتصادی را که از سال 2014 در این منطقه آغاز و به بروز مشکلات معیشتی و وضعیت نامناسب خدمات‌رسانی‌‌های عمومی منجر شده، شدیدتر می‌کند. دلیل دیگر کاهش میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه را هم می‌توان به نارضایتی کردها در قدرت‌طلبی احزاب اقلیم و رقابت کور آنان فارغ از منافع و دغدغه‌‌های مردم مربوط دانست به طوری که جنبش تغییر (گوران) و اتحادیه اسلامی کردستان هم به عنوان بازیگران جدید صحنه سیاست اقلیم نتوانستند از نارضایتی مردمی از وضع موجود استفاده کنند و بار دیگر آرای 2 حزب سنتی افزایش یافت.
کمیسیون انتخابات اقلیم وعده داده بود نتایج اولیه انتخابات را تا پایان روز سه‌شنبه اعلام می‌کند اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد طبق پیش‌بینی‌ها در مناطق سنتی تحت نفوذ حزب دموکرات، حضور مردم پای صندوق‌ها به مراتب بیشتر بوده و استان دهوک با 61 درصد دارای بیشترین میزان مشارکت است در حالی که سلیمانیه که بیشترین رقابت‌‌های سیاسی را به سبب حضور جریان‌های مختلف از قبیل اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، نسل جدید و... به خود دیده است، با 51 درصد دارای کمترین میزان مشارکت مردمی بوده است.
رسانه‌‌های وابسته به بارزانی‌ها مدعی شده‌‌اند حزب دموکرات حتی تا 40 کرسی از 111 کرسی مجلس محلی را در اختیار گرفته که به منزله قدرت آن برای ائتلافی دوباره با یکی از احزاب رقیب برای ادامه سلطه بارزانی‌ها بر حکومت اقلیم خواهد بود. در فضای تهمت و افترای چندجانبه میان احزاب رقیب، انگشت اتهام بویژه از طرف سایرین به سوی دموکرات‌ها نشانه رفته بود و حتی اتحادیه میهنی و جنبش تغییر که امیدوار به کسب بیشترین آرا پس از دموکرات‌ها بودند، تهدید کرده بودند که در صورت اعلام بیش از 30 کرسی برای جریان سیاسی مافیای حاکم بر اربیل، انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند. این زمینه‌ای شد بر اظهارنظر سخنگوی اتحادیه میهنی که جریان طالبانی نتایج انتخابات پارلمان محلی را به رسمیت نمی‌شناسد، حال آنکه دیگر مسؤولان ارشد این حزب از رتبه نخست خود در استان سلیمانیه و کسب آرای قابل ملاحظه در دیگر مناطق اقلیم خبر داده‌اند.
در میانه این کارزار تقلب و افترا، تفسیری است که «احمد میره» از فعالان رسانه‌ای اقلیم و سردبیر نشریه معروف «ایوین‌پرس» ارائه داده، نزدیک به حقیقت به نظر می‌رسد: «در اقلیم کردستان عراق همچون دیگر فعالیت‌های عرصه سیاسی، انتخابات به عامل بیزاری مردم و از منظر آنان به مکانیزم دروغ و فریب تبدیل شده است. مردمان اقلیم خاطره خوبی از انتخابات و نتایج آن ندارند. نمی‌توان به برگزاری این پروسه امیدوار بود، زیرا در گذشته موجبات بحران‌هایی را در اقلیم نیز فراهم کرده است».
تفرقه بین 2 حزب عمده کرد سرنوشت ریاست‌جمهوری عراق را که به طور سنتی از میان شخصیت‌‌های سیاسی کرد انتخاب می‌شود، در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. پس از آنکه بارزانی‌ها با نامزدی برهم صالح، سیاستمدار کهنه‌کار کرد برای سمت ریاست‌جمهوری عراق در کنار فواد حسین مخالفت کردند، حال شنیده می‌شود همسر مرحوم جلال طالبانی هم علیه صالح که سال‌ها عضو حزب میهنی بوده اعلام موضع کرده است. با آنکه هیرو طلبانی، رئیس دفتر حزب میهنی با مسعود بارزانی درباره شرط انحصاری انتخاب رئیس‌جمهور توسط نمایندگان کرد پارلمان عراق به جای کل نمایندگان مردم عراق حمایت کرده است اما 2 حزب کماکان بر سر گزینه‌‌های نهایی اختلاف نظر دارند به طوری که طالبانی‌ها در عین مخالفت اخیر با نامزدی برهم صالح، حاضر به حمایت از فواد حسین که از شیعیان کردستان و مورد تایید بارزانی‌هاست نشده‌اند.
 


Page Generated in 0/0050 sec