printlogo


کد خبر: 199494تاریخ: 1397/7/10 00:00
اخبار

خیز «جنبش بسیج ملی» علیه آل‌سعود
یک نویسنده مطرح عربستان از شکل‌گیری جریان جدید اپوزیسیون در این کشور علیه رژیم حاکم خبر داد. «مرزوق مشعان العتیبی» اعلام کرد ده‌ها هزار تن از مخالفان عربستانی روند تشکیل یک جبهه جدید مخالفان نظام حاکم را تحت عنوان «جنبش بسیج ملی» آغاز کرده‌اند. این نویسنده با انتقاد از نظام حاکم در کشور، تصریح کرد جنبش جدید در تضاد کامل با آل‌سعود و سیاست‌های آن قرار دارد. وی در ادامه ضمن انتقاد از محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، وی را مسؤول دست‌کم گرفتن مردم و نقض اصول و ارزش‌های اسلامی دانست. از زمان ولیعهدی بن‌سلمان، ده‌ها شاهزاده، عالم دینی، فعالان مدنی و تجار بازداشت و روانه زندان شده‌اند. بتازگی یک مورخ بریتانیایی پیش‌بینی کرده است عمر قدرت بن‌سلمان بسیار کوتاه خواهد بود و او بزودی سرنگون خواهد شد.

اعتصاب سراسری در فلسطین در سالگرد انتفاضه
روز گذشته در هجدهمین سالگرد انتفاضه الاقصی، گروه‌های فلسطین، در اعتراض به سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب عمومی در غزه و کرانه باختری زدند. بر این اساس، تمام بخش‌های تجاری، ترابری و آموزشی در نوار غزه و کرانه ‌باختری در این اعتصاب مشارکت داشتند. گروه‌های فلسطینی از مردم خواستند علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی همزمان با این اعتصاب عمومی در تظاهرات‌‌های اعتراض‌آمیز شرکت کنند. در تحولی دیگر، روز جمعه در جریان تیراندازی نظامیان اشغالگر صهیونیستی به سمت شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز بازگشت روز جمعه گذشته در نوار مرزی باریکه غزه، 7 فلسطینی از جمله 2 کودک به شهادت رسیده و بیش از 500 نفر دیگر زخمی شدند.

چین نشست امنیتی با آمریکا را لغو کرد
در پی تشدید جنگ تجاری علیه چین که آمریکا به راه انداخته، پکن مذاکرات امنیتی با واشنگتن را لغو کرده است. قرار بود ماه اکتبر چین مذاکرات امنیتی با حضور وزیر دفاع آمریکا برگزار کند. این اقدام تنها چند روز پس از این اتفاق افتاد که یک مقام ارشد چینی اعلام کرده بود هیچ دلیلی برای ترس و نگرانی از افزایش تنش‌ها میان 2 کشور وجود ندارد. یک مقام ارشد آمریکایی که در حوزه سیاست چین دخیل بوده، گفت: اختلاف‌نظرهای بسیاری میان پکن و واشنگتن درباره مسائلی مانند فروش تسلیحات، فعالیت‌های نظامی در دریای چین جنوبی و تجارت میان 2 کشور وجود دارد و تنش‌ها میان طرفین در حال افزایش است.

انتقاد ماهاتیر محمد از سوچی به دلیل روهینگیاها
نخست‌وزیر مالزی با ابراز تاسف از وضعیت مسلمانان روهینگیایی، اعلام کرد: این کشور دیگر از آنگ‌سان سوچی، رهبر معنوی میانمار در قبال اقدامات و مواضعش در بحران روهینگیایی‌ها حمایت نخواهد کرد. ماهاتیر محمد گفت: سوچی نمی‌خواهد علیه اقدامات نظامی و سرکوب روهینگیایی‌ها توسط نظامیان سخنی بگوید و ما همواره او را در قبال کشتار مردم روهینگیا ساکت دیده‌ایم و از این رو دیگر از او حمایت نخواهیم کرد. ماهاتیر گفت: «تمام اعتقادم را به وی از دست داده‌ام. درباره بحران روهینگیا به سوچی نامه‌ای ارسال کردم اما وی حتی به آن پاسخ هم نداد که این موضوع بسیار ناامیدم کرد». از اواخر آگوست 2017  پس از شدت یافتن سرکوب نظامیان میانمار، بیش از750 هزار روهینگیایی به بنگلادش گریختند و در نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سخت و دشواری اسکان اجباری یافته‌اند.

رزمایش نظامی ترکیه با حضور قطر و سعودی
گزارش‌ها حاکی ا‌ست که قطر و عربستان در کنار کشورهای عضو ائتلاف ناتو در مانور دریایی ترکیه در دریای مدیترانه شرکت می‌کنند. در این مانور دریایی که تا ۷ اکتبر (۱۵ مهر) ادامه خواهد داشت، کشورهای عضو ائتلاف ناتو در کنار عربستان، قطر، الجزایر، رومانی و پاکستان مشارکت می‌کنند. همچنین بر اساس اعلام مقامات نظامی ارتش ترکیه، نیروهای دریایی ناتو، آمریکا، آذربایجان، بحرین و کویت نیز در این مانور که تحت عنوان «نهنگ آبی ۲۰۱۸» برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0058 sec