printlogo


کد خبر: 199496تاریخ: 1397/7/10 00:00
افزایش خودسرانه قیمت محصولات لبنی در سایه غفلت سازمان حمایت
لبنیات باز هم بدون مجوز 15 تا 20 درصد گران شد
دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با «وطن امروز»: اصلاح قیمت لبنیات را به دولت اطلاع دادیم اما توجه نکرد، گران کردیم!

اسد‌الله خسروی: با وجودی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا هرگونه افزایش قیمت لبنیات در بازار را تخلف دانست اما کارخانه‌های لبنی طبق عادت همیشگی و به بهانه‌های مختلف قیمت محصولات‌شان را افزایش داده‌اند. حسن یونس‌سینکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا در جمع خبرنگاران گفت: تا الان مجوزی برای افزایش قیمت لبنیات صادر نشده است، بنابراین هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی تخلف محسوب می‌شود. بنا به این گزارش، کارخانه‌های لبنی به بهانه‌های مختلف قبل از آنکه مجوز بگیرند، در چند روز گذشته قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. این در حالی است که 2 ماه بیشتر از زمان اعلام رسمی افزایش نرخ لبنیات از سوی ستاد تنظیم بازار نمی‌گذرد. اکنون با توجه به اینکه مسؤولان اذعان می‌کنند که ستاد تنظیم بازار مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش مجدد قیمت لبنیات نداشته است اما مشخص نیست که چرا با این تخلفات برخورد نمی‌شود تا این افزایش‌های پی در پی منجر به کوچک شدن سفره خانوار نشود. البته ناگفته نماند که صنایع لبنی در طول سنوات گذشته قیمت محصولات‌شان را خودسرانه افزایش داده‌اند و پس از آنکه تخلف‌شان از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط و متولی محرز شد، اقدام به دریافت مجوز کرده‌اند. بررسی وضعیت قیمت لبنیات طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که قیمت برخی برندهای محصولات لبنی در سایه غفلت سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بیش از 15 تا 20 درصد در بازار افزایش یافته که طبق اعلام دبیر انجمن صنایع لبنی این افزایش قیمت بدون مجوز انجام شده است. جای این سوال مطرح است که قیمت لبنیات در طول سال چند بار باید افزایش یابد؟ چرا که کارخانه‌های لبنی چندین بار در طول سال قیمت محصولات‌شان را افزایش می‌دهند و پس از رسانه‌ای شدن این موضوع اقدام به دریافت مجوز می‌کنند که این امر بیانگر شگرد یا راه‌حل افزایش قیمت لبنیات است. رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره علل گرانی شیر و مواد لبنی به «وطن امروز» گفت: هزینه‌های تولید شیر متاثر از نرخ ارز و مواد اولیه بسته‌بندی بشدت افزایش یافته است و دولت توجهی به این موضوع ندارد بنابراین با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌شده محصولات لبنی نیز باید افزایش یابد. وی با بیان اینکه دولت باید قیمت مواد اولیه کارخانجات را کنترل کند تا گرانی به بازار و مصرف‌کننده نهایی تحمیل نشود، افزود: ما گران شدن قیمت شیر و محصولات لبنی را قبلا به دولت اطلاع داده‌ایم اما دولت نسبت به هزینه‌های تولید بی‌توجه است و این بی‌توجهی باعث می‌شود قیمت‌ها دستخوش تغییر شود از طرفی اگر دولت و نهادهای نظارتی نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دهند بی‌شک کارخانجات لبنی تعطیل و هزاران نفر در این صنف بیکار می‌شوند.  باکری در ادامه از  افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی در بازار خبر داد و گفت: افزایش قیمت شیرخام، مواد بسته‌بندی و پتروشیمی موجب شده تا بهای تمام شده محصولات لبنی بالا رود. وی افزود: با توجه به آنکه امکان تهیه مواد بسته‌بندی از پتروشیمی وجود ندارد، از این رو خرید آن با نرخ‌های متفاوت از بازار آزاد، افزایش حداقل 1500 تومانی هر بطری شیر را به همراه داشته است. باکری افزایش قیمت خرید شیرخام از دامدار و ظروف بسته‌بندی را 2 عامل اصلی گرانی مجدد محصولات لبنی در بازار اعلام کرد. این مقام مسؤول از توقف خطوط تولید برخی کارخانه‌های لبنی خبر داد و گفت: افزایش هزینه‌های تولید و کاهش 25 درصدی ورودی شیرخام منجر به کاهش تولید، تعطیلی برخی خطوط و بیکاری کارگران شده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مجدد قیمت لبنیات با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شده است، بیان کرد: ستاد تنظیم بازار از مردادماه به بعد مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش قیمت محصولات لبنی اعلام نکرده است. حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از افزایش قیمت شیرخام خبر داد و گفت: اگرچه قیمت خرید شیرخام از دامدار تا حدودی افزایش پیدا کرده است اما این دلیل نمی‌شود که کارخانه‌های لبنی قیمت محصولات خود را 2 برابر بالا ببرند. وی افزود: با توجه به آنکه حداقل 70 درصد محصولات لبنی را شیرخام تشکیل می‌دهد، حال جای این سوال مطرح است که چرا یک سطل ماست یک کیلویی یا دوغ یک لیتری باید به قیمت‌های 9 هزار و 5 هزار و 500 تومان در بازار عرضه شود؟ نعمتی با انتقاد از فاصله چشمگیر قیمت شیرخام با محصولات لبنی در بازار گفت: اگر نرخ خرید هر کیلو شیر از دامداران 50 تومان بالا رود، کارخانه‌های لبنی 500 تومان به قیمت محصولات خود اضافه می‌کنند که این امر بی‌انصافی و اجحاف در حق مصرف‌کننده است. این مقام مسؤول متوسط نرخ خرید هر کیلو شیرخام از دامدار را یکهزار و 500 تا 2 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که مسؤولان صنایع لبنی تنها قیمت خرید شیر از گاودار صنعتی را ملاک قرار می‌دهند. وی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه 70 تا 80 درصد  محصولات لبنی را شیرخام تشکیل می‌دهد، جای این سوال مطرح است که صاحبان صنایع چطور محاسبه می‌کنند که برخی محصولات خود را با نرخ 15 هزار تومان در بازار عرضه می‌کنند؟
گرانی ظروف پتروشیمی بهانه جدید کارخانه‌های لبنی برای افزایش مجدد
علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران نیز از افزایش بالای 10 درصدی قیمت برخی محصولات لبنی در بازار خبر داد و گفت: در روزهای اخیر برخی کارخانه‌های لبنی به بهانه‌های مختلف قیمت محصولات خود را در بازار افزایش داده‌اند. وی افزایش نرخ خرید شیرخام از دامدار و گرانی ظروف پتروشیمی و بسته‌بندی را عامل اصلی افزایش مجدد قیمت شیرخام از سوی صنایع لبنی اعلام کرد. رجبی در پایان تصریح کرد: قیمت برخی محصولات لبنی نظیر شیر، شیرکاکائو، ماست و دوغ از 70/2 تا 64/18 درصد در بازار افزایش یافته است.


Page Generated in 0/0113 sec