printlogo


کد خبر: 199543تاریخ: 1397/7/11 00:00
فرمان حمله به عشایر از بریتانیا صادر شد

پس از کشف مناطق نفتی در حوزه گچساران در سال 1306 و حضور کمپانی نفتی انگلیس برای غارت این سرمایه ملی، تامین امنیت منطقه ممسنی و خطوط لوله نفت و از سویی حضور عشایر مسلح بویراحمدی در آن منطقه، برای دولت بریتانیا به یک معضل مهم تبدیل شد که این مشکل را از طریق حکومت رضاخان که دست‌نشانده‌شان در کودتای اسفند 1299 بود حل و فصل کردند. آنها همزمان دو سیاست تفرقه میان ایلات و طوایف عشایری و همچنین تنبیه و مجازات آنها را در پیش گرفتند. «مستر جکس» مدیر کمپانی نفت انگلیس- ایران، اخلالگری عشایر برای نیروهای شرکت خود را در نامه‌ای به «تیمور تاش» وزیر دربار رضاشاه چنین می‌نویسد: «حضرت اشرف! الآن تلگرافی از آبادان به تاریخ دیروز رسیده و مشعر است که عملیات ما در ناحیه گچ پوکاک در نزدیکی گچ کروقلی که در شمال غربی بوشهر واقع است از طرف عده‌‌ای که بالغ بر یکصد و پنجاه نفر بویراحمدی بودند، مورد حمله واقع شده و در نتیجه آنجا را غارت کرده و صدماتی به مؤسسات ما وارد آورده‌اند… هرگونه وقایع دیگری که رخ داده و اطلاعی برسد البته به عرض حضرت اشرف خواهد رسانید».
تیمورتاش در جواب، خیال او را از سرکوبی عشایر آسوده می‌کند: «مستر جکس عزیزم! در جواب مراسله ۵ تیر جاری تحت نمره س۶ب، زحمت می‌دهم که خبر شرارت عده‌ای از بویراحمدی در حدود گچ پوکاک قبل از وصول مراسله شریفه رسیده بود. این اشرار برای جلب توجه به خود مبادرت به این عمل کرده و خواستند قوای خود را مهم جلوه بدهند که شاید در شرایط خلع‌ سلاح آنها تسهیلاتی حاصل شود. در هر حال اوامر مقتضیه در سرکوبی آنها صادر شده است».
در همین حال «سر جرج بارکلی» سفیر وقت انگلستان، پیشنهادش را برای سرکوبی و حذف عشایر بویراحمد در نامه‌ای به «سر ادوارد گری» وزیر خارجه خود اینگونه می‌گوید: «... این طایفه بویراحمدی به واسطه بهره و نتیجه‌ای که از اعمال خود برده و مخصوصا از اثر حمله‌ای که جدیدا به مسیو پاسک کرده‌اند، جسارت و نفوذ کلی حاصل کرده‌اند و عقیده مستر بیل [کنسول انگلیس در شیراز] آن است که تنبیه آنها جدا لزوم پیدا کرده و اینطور اظهار عقیده می‌کند که فقط قوه‌ای بتوانند چنین خدمتی را به عهده گیرند؛ اردویی خواهد متشکل از سوار قشقایی و بختیاری متفقا...». همچنین گزارش کفیل سرکنسولگری بریتانیا در اصفهان پس از واقعه تنگ تامرادی در سال 1309 موید نقش دولت بریتانیا در سرکوب عشایری است. چنان که وی در نامه‌ای می‌نویسد: «توزیع ۱۰۰۰ قبضه تفنگ دولتی در میان بختیاری‌ها عامل مهمی در نام‌نویسی این عشایر برای مبارزه با بویراحمدی‌ها بود که شخصا توسط سردار اسعد هدایت و رهبری می‌شد».
 


Page Generated in 0/0055 sec