printlogo


کد خبر: 199560تاریخ: 1397/7/11 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از نشست خبری پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت»
دست‌اندازهای بودجه‌ای برای جشنواره فیلم «مقاومت»

محسن شهمیرزادی: نشست رسانه‌ای پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت روز گذشته با حضور محمد خزاعی، دبیر جشنواره و  یزدان عشیری، روابط عمومی در محل مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، محمد خزاعی در این نشست با بیان تاریخچه‌ای از 14 دوره قبلی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، پیشینه آن را دوران جنگ عنوان کرد و اظهار داشت: سال ۱۳۶۲ در زمان جنگ بچه‌هایی رزمنده به این فکر افتادند که جشنواره‌ای با نام جشنواره مقاومت راه‌اندازی کنند. با وجود وقفه‌های فیمابین از دوره دهم به بعد تمام جشنواره‌ها به صورت متوالی تا به امروز برگزار شده است. بسیاری از جشنواره‌های ما قبل از انقلاب هم برگزار می‌شد و بعد از انقلاب تنها اهداف آن عوض شد اما جشنواره مقاومت دستاورد انقلاب اسلامی است. وی در ادامه افزود: ما در جهان حدود ۱۰ هزار جشنواره داریم که 12 عدد از این جشنواره‌های با اهداف مقاومت همسو است. 3 تا از این جشنواره‌ها در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند و در میان بقیه، جشنواره مقاومت متمایز است. این جشنواره در منطقه نظیر ندارد و در جهان نیز نادر محسوب می‌شود.
استقبال مردم از فیلم‌های انقلابی
 خزاعی در ادامه با گلایه از بودجه بسیار پایین این جشنواره افزود: گزافه نیست اگر بگویم تعطیلی جشنواره مقاومت یعنی پذیرش شکست سینمایی، هنری و فرهنگی در برابر استکبار جهانی.  به‌دلیل مسائل و ‌مشکلات مالی کشور تمام سعی‌مان‌ را کردیم با ‌کمترین بودجه جشنواره را برگزار کنیم. بسیاری از نهادهایی که قرار بود از این جشنواره حمایت کنند، متاسفانه به علت مسائل مالی از حمایت این جشنواره امتناع کرده‌اند. خوشبختانه اندک‌بودجه‌ای فراهم شده است که این جشنواره فعلاً شروع شود تا بعد از ورود بودجه، بخش‌های مختلف جشنواره راه‌اندازی شود. برنامه‌هایی برای جشنواره مقاومت در نظر گرفته‌ایم اما امکان دارد برخی از این برنامه‌ها به علت نبود بودجه عملیاتی نشود. وی با اشاره به فروش قابل توجه و استقبال مخاطبان از فیلم‌های مرتبط با دفاع‌مقدس و مضامین انقلابی در نیمه اول سال اظهار داشت: فروش سینماهای کشور در نیمه اول سال جاری در مجموع  140 میلیارد بود که  35 میلیاردش متعلق به فیلم‌هایی بود که مضامین انقلاب و دفاع‌مقدس داشتند، یعنی چیزی حدود 20تا 25 درصد فروش. این درحالی است که هر سال در نهایت 8  الی 10 فیلم در این حوزه تولید می‌شود که فاصله بسیاری با سینمای مدنظر ما دارد.
نقش پررنگ بخش خصوصی در فیلم‌های مقاومت
دبیر جشنواره مقاومت درباره جزئیات آثار رسیده به این رویداد فرهنگی بیان کرد: جشنواره امسال 3 بخش «سینمای ایران»، «بین‌الملل» و بخش غیررقابتی جنبی دارد که مسابقه ایران در 3 بخش، «مستند»، «کوتاه» و «سینمایی» و بخش بین‌الملل در 2 بخش «مستند» و «سینمایی» برگزار می‌شود. ما در مجموع 11 بخش رقابتی در جشنواره داریم و 8 بخش جنبی و پژوهشی. بخش‌هایی مانند انیمیشن، تله فیلم، فیلم‌های تلویریونی و...  هم امسال از جشنواره حذف شدند. وی با بیان اینکه 1650 اثر جشنواره امسال ارسال شده است، گفت: در میان این آثار ۷۴۴ اثر ایرانی است. بخش دولتی ۵۳۳ و بخش خصوصی ۲۱۱ اثر ارسال کردند که  ۶۵۷ اثر سهم مردان و ۸۷ اثر نیز سهم زنان فیلمساز است که این نیز اتفاق مناسبی در حوزه زنان است. همچنین از مجموع آثار ارسالی ۴۷۳ اثر از تهران و ۲۷۱ اثر از شهرستان‌ها به دست ما رسیده است.
73 کشور در جشنواره مقاومت
دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در ادامه گفت: در بخش بین‌الملل ۹۰۶ اثر از ۷۳ کشور متقاضی حضور در جشنواره بودند. فرانسه، کانادا، سوئد، نروژ، عراق، روسیه و ... از جمله کشور‌های متقاضی هستند. بحث آموزش در حوزه بین‌الملل را از دوره یازدهم جشنواره داشتیم؛ در این زمینه ۲۷۰ هنرجو از اقصی نقاط دنیا آموزش دیدند و اثر تولید کردند. اعزام مربی به دیگر کشور‌ها هم در همین حوزه آموزش انجام شد. خزاعی افزود: تا به حال در حدود ۱۲ کشور جهان هفته فیلم مقاومت برگزار کرده‌ایم. چند وقت پیش که خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان گفتند ۱۰۰ درصد باید تولیدات دفاع‌مقدس افزایش یابد، این نکته بسیار درستی است. نمایش فیلم‌های دفاع‌مقدس ما در کشورهای مختلف تاثیر بسیاری دارد. ما بسیاری از آثار سینمایی‌مان را به جشنواره‌های مطرح دنیا می‌فرستیم اما وقتی نوبت به فیلم‌های دفاع‌مقدس می‌رسد، می‌گوییم دنیا پذیرای اینگونه آثار نیست، این یک تصور غلط است. ما امسال تلاش می‌کنیم که با کمک نهاد‌ها و دوستان هفته نمایش فیلم‌های مقاومت داشته باشیم اما به دلیل مشکلات مالی بخش آموزش را به طور کلی حذف کردیم.
40 شاهد برای بهترین آثار سینمای دفاع‌مقدس
خزاعی خاطرنشان کرد: هیات انتخاب جشنواره از ۱۵ شهریور کار خود را آغاز کرده و تا ۱۵ مهرماه به کار خود ادامه خواهند داد. بخشی ویژه‌ای برای فیلمسازان اول داریم که به آثار فیلمسازان در بخش‌های کوتاه، بلند و مستند خواهد پرداخت. بخش جلوه‌گاه نور امسال با موضوع انقلاب و بخش «چهل‌شاهد» که بهترین آثار سینمای دفاع‌مقدس از سوی مردم انتخاب خواهد شد، این 2 بخش به صورت ویژه به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود. همچنین بخش عماد مغنیه امسال با موضوع داعش برگزار خواهد شد. در اختتامیه هم خانواده شهید عماد مغنیه حضور پیدا خواهند کرد.
پول چارسو را نداریم
وی درباره محل برگزاری جشنواره و اینکه چرا به دلیل عدم امکانات کافی سینما فلسطین، این جشنواره در پردیس چارسو برگزار نمی‌شود، گفت: سینما فلسطین محل برگزاری جشنواره است و 400 میلیون و خرده‌ای تومان هزینه در پردیس چارسو در این شرایط اقتصادی از عهده ما برنمی‌آید. خزاعی اظهار داشت: امسال به‌خاطر اینکه من تهیه‌کننده دو فیلم به وقت شام و امپراتور جهنم بودم، این فیلم‌ها در جشنواره حضور نخواهند داشت، البته هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که این فیلم‌ها کلاً نباشند یا تنها در بخش بهترین فیلم نباشند. وی با اعلام بودجه جشنواره  اظهار داشت: در دوره‌های گذشته بودجه جشنواره  3 میلیارد تومان  بوده و در دوره فعلی با توجه به افزایش دلار و ریال، یک‌ونیم میلیارد بودجه برای تمام بخش‌های ملی و بین‌المللی تخصیص داده شده است. برای تأمین مباحث مالی با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، حتی مساله به جایی رسید که پیشنهاد دادند جشنواره فقط یک‌شب و به‌صورت اختتامیه برگزار شود اما مخالفت کردیم چون احساس کردیم جشنواره کارکرد فرهنگی، هنری و رسانه‌ای خودش را از دست خواهد داد. دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت  زمان برگزاری جشنواره را هم 5 الی 10 آذرماه اعلام کرد.


Page Generated in 0/0060 sec