printlogo


کد خبر: 199621تاریخ: 1397/7/12 00:00
چهارگوشه

پوتین و واچیچ درباره آینده کوزوو گفت‌وگو کردند
ولادیمیر پوتین و آلکساندر واچیچ، رؤسای جمهور روسیه و صربستان درباره آینده تحولات منطقه بالکان گفت‌وگو کردند. گفته می‌شود مساله جمهوری خودخوانده کوزوو از اصلی‌ترین چالش‌های بررسی شده در دیدار روسای جمهوری روسیه و صربستان است. در همین حال روزنامه روسی گازیتا نوشته است واچیچ از پوتین درخواست کمک کرده تا مشکلات پیش‌روی بلگراد را حل کند. واچیچ در دیدار با پوتین گفته است وضعیت در بالکان بحرانی است و فاصله بسیار زیادی با حل موضوع در منطقه وجود دارد.

ربوده‌شدن منتقد آل‌سعود در استانبول
فعالان سعودی در صفحه توئیتری خود اعلام کردند جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و فعال معارض سعودی که برای ثبت ازدواج خود به سفارت عربستان در ترکیه مراجعه کرده بود، ربوده شده است. نامزد خاشقجی در گفت‌وگو با شبکه تی‌آر‌تی ترکیه گفت خاشقچی بعد از ظهر سه‌شنبه برای تکمیل کارهای رسمی ازدواج‌مان وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد اما پس از خروج همه از کنسولگری، خبری از او نشد، چون از ساختمان خارج نشده است. نام جمال خاشقجی پیش‌تر در فهرست افراد بازداشتی تحت تعقیب توسط بن‌سلمان ولیعهد سعودی قرار گرفته بود، لذا برخی فعالان در صفحه توئیتر خود نوشتند خاشقچی به دستور بن‌سلمان ربوده شده است.

عفو بین‌الملل: تخریب خان‌الاحمر جنایت جنگی است
سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: عملیات تخریب روستای خان‌الاحمر واقع در شرق قدس اشغالی و کوچاندن اجباری ساکنان آن، به منظور فراهم کردن شرایط برای ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین غیرقانونی، یک جنایت جنگی است و نشان می‌دهد دولت اسرائیل کاملا فلسطینیان را نادیده گرفته است. مقامات رژیم صهیونیستی به ساکنان روستای فلسطینی خان‌الاحمر تا اول اکتبر فرصت داده بودند تا خودشان خانه‌های‌شان را خراب کنند. این تهدید با واکنش و محکومیت جهانی مواجه شد. رژیم صهیونیستی از 1967 اقدام به تخلیه و کوچاندن اجباری  کامل مناطق مختلف کرده و بیش از 50  هزار خانه و تاسیسات فلسطینی را از بین برده است.

سلب تابعیت 255 بحرینی طی سال جاری
سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد رژیم آل‌خلیفه بحرین طی سال جاری میلادی 255 بحرینی را سلب تابعیت کرده است. پیش‌‌‌‌‌‌تر نیز سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق‌بشر بحرین از سلب تابعیت 743 تن از مخالفان رژیم آل‌خلیفه از سال 2012 تاکنون خبر داده بود. براساس بیانیه این سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آمار سلب تابعیت مخالفان رژیم آل‌خلیفه با تشدید نابسامانی‌‌های کشور افزایش یافته و گروه‌‌های حقوق‌بشری شمار شهروندان سلب تابعیت شده تا سال 2016 را 578 تن اعلام کردند که 19 تن آنها روحانی شیعه هستند.

پوتین: اسکریپال یک خائن است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید اسکریپال یک خائن است و هیچ ارتباطی با فعالان حقوق بشر ندارد. انگلیس می‌گوید در جریان مسمومیت اسکریپال، جاسوس فراری روسیه در سالزبری 3 روس که از اعضای سرویس امنیتی مسکو بودند مظنون اصلی این اقدام نافرجام هستند. پیش‌تر 2 شهروند روس که در این جریان از سوی انگلیس معرفی شدند در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند برای دیدار از جاذبه‌های گردشگری سالزبری و کلیسای این شهر به آنجا رفته بودند. رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این گفته بود می‌داند در انگلیس چه کسانی قصد داشتند اسکریپال خائن را حذف کنند.

محمد ناشید به مالدیو باز‌می‌گردد
محمد ناشید، رئیس‌جمهوری سابق مالدیو پس از 2 سال به این کشور بازمی‌گردد. ناشید در حالی در تبعید خارج از کشور بود که اتهامات متعددی به وی وارد بود. محمد ناشید گفته است روز اول نوامبر به کشورش باز خواهد گشت. این تغییر مسیر برای رئیس‌جمهوری مالدیو در حالی است که نماینده حزب وی توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری مالدیو پیروز شود. ناشید پیام بازگشتش را در یک نشست مشترک پارلمانی عنوان کرد. ناشید نخستین رئیس‌جمهوری در مالدیو است که در سال 2008 انتخاب شد و در سال 2012 مجبور شد با فشارهای پلیس از قدرت کناره‌گیری کند.


Page Generated in 0/0053 sec