printlogo


کد خبر: 199631تاریخ: 1397/7/12 00:00
روند کاهشی نرخ ارز با وجود مقاومت دلالان ادامه یافت
نرخ‌های رنگارنگ
دلار در بازار سوم ارز: 10500 تومان دلار در بازار دلالان و در شهرهای مختلف نرخ‌های متفاوتی دارد

گروه اقتصادی: ادامه روند کاهشی نرخ ارز در بازار، بخشنامه بانک مرکزی درباره سقف فروش اسکناس و بخشنامه کانون صرافان ایرانیان برای خرید و فروش ارز در کانال 10 هزار تومان خبرهای مهم ارزی روز گذشته بود. به گزارش «وطن‌امروز»، دلالان و سودجویان بازار ارز که از کاهش قیمت و افزایش عرضه شوکه شده‌اند، همچنان در بازار فردوسی تهران مقاومت می‌کنند اما موج خبرهای مثبت از کاهش نرخ ارز موجب شده مقاومت دلالان همچنان بی‌اثر باشد.
جزئیات معاملات بانکی ارز
دیروز خبرگزاری‌های رسمی نرخ ارزی که در بانک‌ها خرید و فروش می‌شود را بین 10500 تا 11500 تومان اعلام کردند. خبرگزاری مهر نوشت: یازدهم مهرماه، بانک‌ها دلار را از مردم ۱۰۵۰۰ تومان و یورو را ۱۱۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
البته برخی متصدیان می‌گویند قیمت‌های یادشده برای اعلام عمومی است و اگر افراد واقعا فروشنده ارز باشند، می‌توان نرخ لحظه‌ای را از شعب ارزی بانک مرکزی استعلام و برای فروشنده ارز محاسبه کرد. همچنین خبرگزاری دولتی ایسنا نوشت: بررسی میدانی از شعب ارزی بانک‌ها از این حکایت داشت که آنها دلار را ۹۵۰۰ و یورو را 11500 تومان از مردم می‌خرند، البته این نرخ‌ها ثابت نیست و ممکن است در طول روز متغیر باشد. در جریان ریزش قیمت ارز در روزهای گذشته و نگرانی مردم از زیان دیدن از ارزهایی که در گذشته با نرخ‌های متفاوتی خریداری کرده بودند، از 2 روز گذشته بازار ارز با ازدحام مردم برای فروش مواجه شد اما اغلب صرافی‌ها و دلالان حاضر به خرید ارز با نرخ معقول نبودند و قیمت‌های متفاوتی پیشنهاد  می‌دادند.
جزئیات سودهای سپرده ارزی
با تضمین بانک مرکزی، جذب سپرده‌های ارزی توسط بانک‌ها روند رو به رشدی را طی می‌کند؛ با همکاری بانک‌ها، شعب شهر‌‌های مختلف برای جذب سپرده‌‌های ارزی مردم فعال شده است. بنا بر بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها سود سپرده را ماهانه و به صورت اسکناس ارز پرداخت می‌کنند. در صورت انصراف سپرده‌گذار پیش از سررسید، بانک‌ها موظفند بلافاصله نسبت به استرداد وجوه سپرده‌‌گذاری شده اقدام کنند؛ در این طرح برای سپرده‌های یورویی سالانه ٣ درصد، دلاری ۴ درصد و درهمی ۲ درصد سود پرداخت می‌شود. بانک مرکزی اصل و سود این سپرده‌ها را تضمین کرده است.
اطلاعیه کانون صرافان
کانون صرافان ایرانیان هم در اطلاعیه‌ای خطاب به صرافی‌ها اعلام کرد نرخ خرید و فروش دلار در کانال 10 هزار تومان انجام شود. کانون صرافان ایرانیان بر اساس اطلاعیه شماره 271 به همه صرافی‌‌های مجاز اعلام کرد صرافی‌‌های مجاز عضو این کانون موظف هستند خرید و فروش نرخ دلار خود را روی 10 هزار تومان بر تابلوها ثبت کنند به طوری که در همین کانال هم خریداری و به فروش برسانند.
بازار ارز  تا 2 هفته آینده به تعادل می‎رسد
در همین حال دبیر کانون صرافان اعلام کرد بازار ارز طی 2 هفته آینده به تعادل می‎رسد. به گزارش تسنیم، رضا ترکاشوند خاطرنشان کرد: بازار هم نباید به سرعت و شوک‌آور رویه کاهشی به خود بگیرد، بلکه این روند نزولی باید به تدریج و با عرضه بیشتر و اصلاح سیستم‌‌‌هایی که نیازهای اصلی بازار ما را تامین می‌کند مانند سامانه‌‌های نیما و ارز حمایتی نیازهای واقعی را پاسخ دهند تا بازار به تعادل برسد. وی درباره علل کاهش ناگهانی نرخ ارز طی 2 روز گذشته گفت: کاهش قیمت ارز حاصل یکسری مجموعه عوامل داخلی و خارجی بود که مهم‌ترین آن مجوزهایی است که بانک مرکزی دریافت کرد برای اینکه به عنوان یک بازیگر در بازار فعالیت کند. ترکاشوند اصلاح مقررات ورود ارز از خارج کشور، ایجاد تسهیلات در گمرک‌ها و نیز تقویت مراوده با صرافان کشورهای همسایه به عنوان سرپل‌های انتقال ارز به داخل کشور را از دیگر عوامل کاهش نرخ ارز برشمرد. وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نمی‌توان نرخ خاصی را برای ارز در نظر گرفت، گفت: بازار ارز ایران با 3 بازار موازی در هرات افغانستان، عراق و امارات متصل است و به تعادل می‌رسد که اگر این تعادل به هم بخورد و کاهش بیش از حد یابد با فرار ارز مواجه می‌شویم و اگر سیر صعودی یابد کشور به شوک کمبود ارز فرو می‌رود. دبیرکل کانون صرافان ادامه داد:‌ وقتی قیمت ارز را مصنوعی پایین نگه می‌داریم به سرعت خروج سرمایه اتفاق می‌افتد، آنگاه چون تولید به صرفه نیست سیل گسترده واردات کالا به داخل روان می‌شود، بنابراین قیمت ارز باید به گونه‌ای باشد که صرفه صادرات بیش از واردات باشد. به گفته این صاحبنظر بازار ارز، اگر تسهیلات ایجاد شده ادامه‌دار باشد و تقویت شود و اگر بازیگران بازار به شکل اعم از صادرکنندگان و واردکنندگان فعال عمل کنند باید ظرف یکی دو هفته آینده بازار ارز به تعادل و ثبات برسد. دبیرکل کانون صرافان با تاکید بر اینکه ارز باید به یک قیمت واقعی برسد، گفت: مردم در پی ثبات نرخ ارز هستند. ترکاشوند با تاکید بر اینکه ارز تنها عامل تاثیرگذار بر بازار ما نیست، گفت: ارز یک برآیند از وضعیت اقتصادی کشور و یک متغیر وابسته است که اگر دیگر مولفه‌ها مانند امنیت اجتماعی، اعتماد ملی و سیاست خارجی با تصمیمات حوزه ارزی همراستا نباشد، بحران کماکان ادامه خواهد داشت. وی در عین حال در توصیه‌ای به مردم گفت: ارز بازاری حرفه‌‌‌ای، مواج و حساس دارد، بنابراین مردم تصور نکنند با مقدار پولی که در اختیار دارند اقدام به خرید ارز کنند و از آن سودآوری داشته باشند. دبیرکل کانون صرافان با تاکید بر اینکه هیچ ایرانی از افزایش نرخ ارز سود نمی‌برد و صرفا آنهایی که سرمایه کلان دارند با برنامه وارد این بازار می‌شوند و نرخ‌ها را دستکاری می‌کنند، خطاب به دارندگان سرمایه‌‌های خرد گفت: حضور اینگونه افراد تنها موجب التهاب‌آفرینی بازار و از بین رفتن سرمایه‌های‌شان می‌شود کما اینکه با همین کاهش 2 روزه ارز یکسری از دارندگان اینگونه سرمایه‌‌های خرد حیات و زندگی‌شان را در خطر می‌بینند.
تکذیب ممنوعیت معامله ارز خارج از صرافی‌ها
همچنین دیروز خبری با عنوان تصویب ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها منتشر شد. طبق این مصوبه قرار بود خرید و فروش ارز خارج از صرافی و بانک‌ها ممنوع شود اما محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به خارج شدن لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس، مصوبه ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها نیز صحت ندارد و همچنان خرید و فروش ارز به حالت قبلی ادامه دارد.
 

واعظی: قیمت در نیما باید از ۷۵۰۰  تومان کمتر باشد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: دولت تلاش بسیار زیادی کرده و برنامه‌‌ریزی می‌کند بازارهای ارز و کالا ساماندهی شود. به گزارش تسنیم، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: خوشحالیم از اینکه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با توجه به اختیارات بسیار خوبی که به بانک مرکزی داد و از طرف دیگر همکاری دستگاه‌‌های دیگر و سیاست‌‌‌هایی که بانک مرکزی  برای تسهیل واردات اسکناس و طلا به کشور اتخاذ کرده بود، خوشبختانه روی بازار تأثیر گذاشته است. وی با اشاره به اینکه ابتدا باید تلاش شود بازار روال عادی خود را داشته باشد، خاطرنشان کرد: اینکه دلال‌ها بخواهند یک روز از مردم بخرند و روز دیگر بفروشند یا نگه دارند، امیدواریم این اتفاق نیفتد و صرفاً بر اساس عرضه و تقاضا پیش برود. واعظی با تأکید بر اینکه قیمت ارز به هیچ وجه ارقام کنونی نیست، گفت: حتی اعتقاد داریم اینکه امروز ارز در نیما 7500 تومان عرضه می‌شود، از این هم پایین‌‌‌‌‌‌تر است، لذا توصیه ما به مردم عزیز این است که سرمایه‌‌گذاری خود را روی بخش‌‌‌هایی انجام دهند که ماندگار یا ضرر آن بسیار کم است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور سرمایه‌‌گذاری مردم را در بازاری کوچک موجب ضرر آنها دانست و تأکید کرد: اینکه ارز در بازار کوچکی که عملاً یک یا یک و نیم درصد ارز کشور را دارد سرمایه‌‌گذاری می‌شود و با یک موضوع بالا می‌رود یا پایین می‌‌‌‌‌‌‌‌آید، قطعاً کسی که ضرر می‌کند مردم هستند و کسی که سود می‌برد افرادی هستند که در بازارند، لذا تلاش دولت بر این است که بازار را کنترل کند و این روند کاهشی که از روز شنبه شروع شده، ادامه یابد.


Page Generated in 0/0054 sec