printlogo


کد خبر: 199667تاریخ: 1397/7/14 00:00
آیت‌الله موحدی‌کرمانی: مطمئنم شورای نگهبان لوایح مرتبط با FATF را رد می‌کند
ادامه انتقادات از CFT

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه پیوستن به «FATF» تبعات خطرناکی به دنبال دارد، گفت: مجلس باید هوشیار باشد و دقت کند و این را تصویب نکند، اگر هم تصویب کند من مطمئنم شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد. مخالفت‌ها با لوایح مرتبط با FATF در چند هفته اخیر به موازات طرح آن در مجلس و اصرار دولت برای تصویب آن اوج گرفته و بسیاری از مراجع، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان، دانشجویان و کارشناسان اقتصادی نسبت به تصویب این لوایح هشدار داده‌اند. تاکنون تنها لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم که لایحه‌ای داخلی و بومی به حساب می‌آید، در شورای نگهبان به تصویب رسیده و 2 لایحه پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی از سوی این شورا و همین‌طور هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شده است. همچنین لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم که با رای نمایندگان چند ماه مسکوت مانده بود قرار است یکشنبه همین هفته در دستورکار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گیرد. این لایحه به اعتقاد کارشناسان، خطرناک‌ترین لایحه از لوایح مرتبط با FATF به حساب می‌آید و همین موضوع زمینه‌ساز انتقادات گسترده از مجلس شده است. تاکنون آیات عظام مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی از مراجع تقلید در چند نوبت نسبت به تصویب این لایحه در مجلس هشدار داده‌اند. در همین راستا، امام‌جمعه موقت تهران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نسبت به بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجلس و تصویب آنها هشدار داده و تاکید کرد شورای نگهبان این لوایح را رد می‌کند.  به گزارش فارس، اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان روز پنجشنبه با آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دیدار و گفت‌وگو کردند. آیت‌الله موحدی‌کرمانی در این دیدار درباره سوالی پیرامون بررسی FATF در مجلس گفت: حتما این یک چیز خطرناکی است و مجلس باید بیدار و مراقب باشد. امام‌جمعه موقت تهران افزود: دشمن در این برنامه وارد شده و سهیم است و حتما باید نمایندگان مجلس دقت کرده و لایحه را دقیقا بررسی کنند و حرف‌های منتقدان را بشنوند. رئیس شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: این معاهده باعث می‌شود به طور مثال اگر ما بخواهیم کمکی به حزب‌الله و امثال آنها بکنیم، جلوی ما را می‌گیرد و غیر از این هم مسائل خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. آیت‌الله موحدی‌کرمانی ادامه داد: به اعتقاد بنده در مرحله ابتدایی مجلس باید هوشیار باشد و دقت کند  و این را تصویب نکند، اگر هم تصویب کند من مطمئن هستم شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد. آیت‌الله موحدی‌کرمانی ادامه داد: شورای نگهبان هم که رد کند به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد آمد و من معتقدم این مجمع کاملا بیدار است، ممکن است تغییراتی دهد ولی من به مجمع امیدوار هستم. البته به شورای نگهبان هم امیدوارم و ان‌شاءالله این معاهده رد می‌شود.
لایحه الحاق بهCFT ابهامات بسیاری دارد
در ادامه انتقادات به در دستورکار قرار گرفتن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم، 2 عضو فراکسیون نمایندگان ولایی هم به این رویه مجلس اعتراض کردند. سیدمحمدجواد ابطحی با اشاره به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: این لایحه ابهامات زیادی دارد که باید روشن شود. ابطحی در گفت‌وگو با مهر، با انتقاد از حواشی ایجادشده در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی با هدف در دستورکار قرار گرفتن لایحه الحاق به CFT اظهار داشت: متاسفانه کسانی که دَم از دموکراسی و آزادی می‌زنند، مجلس را تبدیل به مرکز دیکتاتوری و اعمال قدرت خود کرده‌اند. وی با تأکید بر اینکه روند حاکم بر مجلس روندی خطرناک است و باید جلوی آن را بگیریم، ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم روز یکشنبه لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در دستور کار مجلس قرار نگیرد. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تشریح علت مخالفت با لایحه مزبور تصریح کرد: این لایحه برای امنیت کشور خطرات زیادی را ایجاد می‌کند و همچنین ابهامات زیادی دارد که باید روشن شود. ابطحی بیان کرد: بر این اساس، ما درخواست کرده‌ایم مسؤولانی از وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی در مجلس حضور یابند و به صورت شفاف درباره لایحه الحاق به CFT توضیحاتی را ارائه دهند. 
پذیرش الزامات FATF اقتصاد را قفل می‌کند
 نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز معتقد است پذیرش الزامات FATF راه دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد، اقتصاد کشور را قفل کرده و موجب اعمال تحریم‌های هوشمند علیه ایران می‌شود. محمد دهقان در این باره اظهار داشت: اسحاق جهانگیری در جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه تلاش کرد وضعیت کشور را سیاه نشان دهد و بستری را فراهم کند تا حرفش مبنی بر اینکه راه‌حل مشکلات کشور، سیاسی است تحقق یابد. نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس ادامه داد: در شرایطی که نمایندگان در آستانه تصمیم‌گیری برای لایحه CFT هستند؛ اسحاق جهانگیری با اظهارات خود تلاش کرد وضعیت موجود را اضطراری جلوه داده و اینگونه به نمایندگان القا کند که چاره‌ای جز تصویب لایحه CFT و پذیرش الزامات FATF وجود ندارد، البته این تفکر طرفدارانی در مجلس دارد و آقای لاریجانی نیز از آن حمایت می‌کند. نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی نباید اطلاعات اقتصادی کشور به دشمنان داده شود، زیرا عرضه اطلاعات به دشمنان موجب می‌شود تحریم‌های هوشمند علیه جمهوری اسلامی شکل گیرد.


Page Generated in 0/0284 sec