printlogo


کد خبر: 199671تاریخ: 1397/7/14 00:00
دیدار مهم رئیس‌کل بانک مرکزی با همتای روس خود در مسکو
آغاز فرآیند حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه

گروه اقتصادی: در حال حاضر 25 درصد از مبادلات میان ایران و روسیه بر مبنای پول ملی انجام می‌شود که هر 2 کشور به دنبال افزایش این موضوع و حذف صد‌درصدی دلار هستند. به گزارش «وطن‌امروز»، روسای کل بانک مرکزی ایران و روسیه بر گسترش همکاری‌های شبکه بانکی 2 کشور در قالب نقشه راه مورد توافق طرفین تاکید کردند. رئیس‌کل بانک مرکزی ایران که در راس هیاتی به مسکو سفر کرده بود با الویرا نابیولینا، رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. این ملاقات به دنبال دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و روسیه در تهران برای ارتقای روابط تجاری و مالی طرفین انجام شد. در این دیدار دو طرف درباره مسائل مختلفی از جمله استفاده از ارزهای ملی در روابط تجاری 2 کشور، استفاده از سیستم‌‌های پیام‌رسان مالی، افزایش سطح روابط کارگزاری و تامین مالی پروژه‌‌های عمرانی و توسعه‌ای بحث و تبادل نظر کردند. نابیولینا، رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه نیز ضمن استقبال از مباحث مطرح شده توسط همتای ایرانی خود، ابراز امیدواری کرد همکاری‌‌های شبکه بانکی 2 کشور در قالب نقشه راه مورد توافق طرفین در آینده نزدیک گسترش یابد. بر اساس توافق طرفین، مقرر شد مذاکرات فنی و تخصصی توسط تیم‌‌های کارشناسی دو طرف تا حصول نتیجه در حوزه‌‌های یادشده پیگیری شود. عبدالناصر همتی در تشریح اهداف خود از سفر به مسکو با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵‌درصد از مبادلات میان 2 کشور بر مبنای پول ملی انجام می‌شود که رقم کمی است و ما به دنبال آن هستیم این رقم را بالا ببریم و بتدریج دلار و بقیه ارزها را از روابط تجاری خود حذف کنیم. وی ادامه داد: ایران و روسیه در تهران توافق کردند حجم تجارت خود را افزایش دهند و برای تحقق این امر نیاز به پشتیبانی سیستم بانکی 2 کشور است که با توجه به اظهارات رئیس بانک مرکزی روسیه، هیچ مانعی برای گسترش و توسعه روابط بانکی میان تهران و مسکو وجود ندارد. همتی ادامه داد: سفر من بعد از مذاکرات و توافقات خوب روسای جمهوری ایران و روسیه در تهران انجام شده است، چرا که در آن نشست مقرر شد روسای بانک مرکزی 2 کشور برای تسهیل روابط مالی دوجانبه در حوزه بانکی با یکدیگر دیدار کنند. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، براساس این نقشه راه، روابط کارگزاری میان بانک‌‌های مرکزی ایران و روسیه گسترش خواهد یافت و مبادله براساس پول ملی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اشاره‌ای هم به تحریم‌‌های آمریکا علیه روسیه و ایران کرد و گفت: در حالی که آمریکا تهران و مسکو را تحریم می‌کند شرایطی وجود دارد تا روابط خود را به شکل دوجانبه گسترش دهیم و بر فشارها چیره شویم.
به همکاری با ایران ادامه می‌دهیم
در همین باره وزیر انرژی روسیه چهارشنبه گذشته با بیان اینکه با وجود تحریم‌های جدید علیه تهران به همکاری خود با این کشور ادامه خواهیم داد، گفت: برنامه مسکو ادامه همکاری خود با ایران حتی با وجود تحریم‌ها علیه تهران است.
وی در حاشیه مجمع هفتگی انرژی روسیه در سالن نمایشگاه مرکزی مسکو گفت: اگر تحریم‌‌های جدید اعمال شود ما به همکاری خود با ایران ادامه خواهیم داد. نواک گفت: علاقه‌مند به ادامه همکاری با ایران هستیم که این کشور یک شریک اقتصادی بلندمدت برای ما محسوب می‌شود. یقینا نیازمند پیدا کردن راه‌‌های بیشتر همکاری به منظور انجام پروژه‌‌های مشترک هستیم. وزیر انرژی روسیه افزود: دائما با بیژن زنگنه در تماس هستم. بر پایه این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است از چهارم نوامبر تحریم‌‌های جدیدی را روی بخش انرژی ایران اعمال کند و اگر کشوری از ایران نفت خریداری کند، مشمول تحریم‌‌های ثانویه ایالات متحده خواهد شد؛ این در حالی است که اروپا به دنبال یک مکانیزم پرداخت جدید و مستقل از سوئیفت است تا به همکاری تجاری خود با تهران ادامه دهد.


Page Generated in 0/0061 sec