printlogo


کد خبر: 199688تاریخ: 1397/7/14 00:00
اخبار

نمایش عاشورایی «به روی نی» تمدید شد
نمایش «به روی نی» به کارگردانی مهدی نعمتی و مهدی کریمی که از سوم مهرماه در تماشاخانه سرو اجرای خود را آغاز کرده است، به مدت یک هفته دیگر در این تماشاخانه ادامه خواهد داد. به‌گزارش فارس، این نمایش تا روز جمعه 20 مهر از ساعت 20 در تماشاخانه سرو واقع در خیابان آیت‌الله طالقانی، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ایستگاه مترو پذیرای علاقه‌مندان است. «به روی نی» به وقایع پس از عاشورای 61 هجری شمسی، مصائب اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و قیام مختار ثقفی می‌پردازد. مهدی کریمی، کارگردان این نمایش پیش‌تر در این‌باره گفته بود: اولین دغدغه من بعد از انتخاب متن و قبل از شروع کار این بود که مخاطبان ناخودآگاه به یاد تعزیه نیفتند و حس دیدن تئاتر در یک سالن بلک‌باکس را داشته باشند. برای این منظور از فضاسازی و موسیقی زنده شامل 5 ساز تار و تنبور، نی، ویولن و ویولن سل با تلفیق آوازهای اصیل ایرانی بهره بردیم و سعی کردیم در میزانسن‌ها و طراحی صحنه هم کار را با آنچه که تعزیه یادآوری می‌کند، متفاوت جلوه کنیم.


«درباره مانایی و میرایی...» منتشر شد
سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تازه‌ترین کتاب احمد شاکری با عنوان «درباره مانایی و میرایی: مجموعه نقد ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» را با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۷۱۸ صفحه و بهای ۷۰ هزار تومان منتشر کرد. به گزارش مهر، این کتاب 7 فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «جایگاه و کارکرد ایده اولیه در روایت داستان؛ با نگاهی بر «ارمیا» نوشته رضا امیرخانی»، «مساله‌پژوهی آموزش داستان و آموزش گونه محور داستان معاصر؛ با نگاهی به «داستان، گام به گام» نوشته حسین فتاحی»، «هستی و کرانه‌های «ادبیات داستانی زنانه دفاع مقدس» با بررسی و تحلیل «هفت‌بند» نوشته راضیه تجار»، «شخصیت قدسی و واقع‌گرایی تاریخی؛ بررسی رمان«سه کاهن» نوشته مجید قیصری»، «دشمن شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس؛ با نگاهی به «فال خون» نوشته داوود غفارزادگان»، «روایت امر غیبی در داستان؛ با نگاهی به «جمجمه‌ات را قرض بده برادر» نوشته مرتضی کربلایی‌لو» و «از حاشیه به متن، نقد و بررسی «نامیرا» نوشته صادق کرمیار». شاکری در مقدمه خود بر این کتاب نیز درباره پیشینه نقد ادبیات داستانی دفاع‌مقدس و همچنین رویکرد پژوهشی خود در این کتاب نوشته است.


حال ناخوش گیشه
فیلم‌‌های جدید سینما با پایان یافتن دهه اول محرم نمایش خود را آغاز کردند. شکست فیلم‌‌‌هایی چون عرق سرد، جاده قدیم، سوفی و دیوانه و... حکایت کم رونقی گیشه به‌واسطه حضور این آثار متوسط بر پرده داشت. این در حالی است که فیلمی چون تنگه ابوقریب در هفته هشتم اکران خود فروش هفتگی بهتری از برخی از این آثار را تجربه می‌کند. در این میان «مغزهای کوچک زنگ‌زده» تازه‌‌‌‌‌ترین اثر هومن سیدی با وجود مضمونی تلخ و سیاه اما متفاوت از سایرین پرفروش ظاهر شد و توانست در رتبه  اول فروش هفتگی قرار گیرد. در ادامه جدول فروش سینما را تا پایان هفته دوم مهرماه ملاحظه می‌کنید.


Page Generated in 0/0060 sec