printlogo


کد خبر: 199701تاریخ: 1397/7/14 00:00
گزارش «وطن امروز» از هشدار کارشناسان درباره ورود سرمایه‌های سرگردان به مسکن
دولت مراقب هجوم نقدینگی به بازار مسکن باشد

اسدالله خسروی: نقدینگی سرگردان پس از کاهش نرخ ارز در پی بازاری سودآور است. به عقیده کارشناسان مقصد بعدی نقدینگی، بازار به هم‌ریخته مسکن است، چرا که مدت‌هاست دولت توجهی به مقوله ساخت‌وساز و عرضه مسکن نکرده است و تقاضا برای این کالا اکنون بسیار بالاست اما از طرفی مردم نیز قدرت خرید لازم برای تهیه آن را با قیمت گران ندارند. سرمایه‌گذاران البته به موجب سودآوری میان‌مدت، بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. هرچند شاید این بازار سودآوری آنی و کوتاه‌مدتی نداشته باشد اما جایگاهی امن برای سرمایه‌گذاران است. دکتر مجتبی بیگدلی، دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، در پاسخ به اینکه آیا این احتمال وجود دارد که نقدینگی سرگردان پس از بازار سکه و ارز به بخش مسکن ورود کند، گفت: بی‌شک مقصد بعدی سرمایه‌گذاران پس از ساماندهی بازار سکه و ارز، بازار مسکن است و این بازار چون از بستر لازم برخوردار نیست و دولت آن را رها کرده است بی‌شک با سونامی افزایش قیمت مواجه خواهد شد. این کارشناس بخش مسکن و مدرس دانشگاه تصریح کرد: چنانچه دولت با بخش مسکن طی 5 سال اخیر قهر نمی‌کرد و اقدام به بسترسازی برای تولید مسکن می‌کرد اکنون با ورود نقدینگی به بازار مسکن این بازار تبدیل به جایگاهی امن برای سرمایه‌گذاران می‌شد که خروجی آن کارآفرینی، ایجاد اشتغال انبوه و متعادل شدن قیمت مسکن بود. وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران همیشه به دنبال سودآوری کوتاه‌مدت هستند اما بازار مسکن این‌گونه نیست و محصول آن فی‌البداهه خلق نمی‌شود، بنابراین ماحصل آن اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشور است ولی متاسفانه دولت در این زمینه هیچ اقدامی نکرده است. بیگدلی اضافه کرد: دولت روحانی به جای اینکه صنعت ساختمان را با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های درست رونق بخشد متاسفانه این صنعت را تضعیف و نابود کرد. وی افزود: دولت باید مراقب هجوم نقدینگی پس از بازار سکه و طلا به بخش مسکن باشد و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها بیندیشد.
مراقب افزایش قیمت مسکن باشید
رئیس کمیسیون عمران مجلس از احتمال افزایش قیمت مسکن در کشور بویژه کلانشهرها خبر داد. محمدرضا رضایی‌کوچی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تلاطمات بازار مسکن، گفت: به نظر من در شرایط کنونی امکان کاهش مسکن وجود ندارد، زیرا امکان دارد نقدینگی در دست مردم به سمت بازار مسکن هجوم بیاورد. نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی از احتمال افزایش قیمت مسکن در کشور بویژه کلانشهرها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امروز در کشور تولید مسکن بسیار کاهش یافته و در این مسیر عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب ندارد، امکان دارد سیل نقدینگی از بازارهایی مانند ارز و طلا به سمت بازار مسکن هجوم بیاورد. وی ادامه داد: دولت از ابزارهای بسیاری برای کنترل قیمت ارز استفاده کرد، حال با توجه به کاهش نرخ ارز، مردم به دنبال آن هستند که سرمایه خود را در بخش‌‌های دیگر سرمایه‌‌گذاری کنند اما متأسفانه به دلیل آنکه هدفگذاری دقیقی از سوی دولت برای هدایت نقدینگی وجود ندارد، این اعتبارات یک روز به بازار سکه سرازیر می‌شود و روز دیگر از بازار مسکن سر در می‌آورد. رضایی‌کوچی افزود: به نظر من دولت باید تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد تا نقدینگی مردم به سمت تولید مسکن برود، در این صورت شاهد کنترل و کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود. رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش 70 درصدی قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: در شرایط کنونی دلالان و سوداگران مهم‌ترین مشتریان این بازار هستند و این مسأله افزایش قیمت‌ها را رقم می‌زند.
احتمال هجوم نقدینگی به بازار مسکن
عضو کمیسیون عمران مجلس هم از احتمال هجوم نقدینگی جامعه به سمت بازار مسکن خبر داد. علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تلاطمات حوزه مسکن در کلانشهرها بویژه تهران، گفت: به‌طور حتم بهبود قیمت مسکن در کشور مستلزم تثبیت بازار مسکن است، البته متأسفانه در چند سال اخیر این حوزه دچار تلاطمات بسیاری شده که این موضوع مانعی برای ساماندهی بخش مسکن بوده است. نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من در شرایط کنونی با توجه به وضعیت کشور، قیمت مسکن در ماه‌‌های آتی مقداری افزایش خواهد داشت اما این افزایش مانند یک سال گذشته چشمگیر نخواهد بود. حال امیدواریم با پایین آمدن قیمت دلار در هفته گذشته، بازار مسکن نیز دچار تحول شده و قیمت‌ها در بازار سیر نزولی پیدا کند. یارمحمدی گفت: به نظر می‌رسد با افزایش ریسک اقتصادی و سرمایه‌‌گذاری در بازار ارز، سرمایه‌‌های در دست مردم به بازارهای دیگر از جمله حوزه مسکن سرازیر شود، از این رو احتمال می‌رود با افزایش عرضه و تقاضا، نرخ مسکن نیز با افزایش چشمگیر مواجه شود. عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: متأسفانه مسکن امروز به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و این مسأله موجب شده قیمت‌ها افزایش چندبرابری داشته باشد.
نقش اساسی دولت در کنترل بازار مسکن
در همین ارتباط، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌ها در همه جای دنیا نقش اساسی در کنترل بازار دارند و در واقع ریل‌‌گذاری اصلی را برای اجرای برنامه‌ها به عهده می‌گیرند. محمد دامادی گفت: تنظیم بازار در همه جای دنیا چه در حوزه اقتصادی و چه در عرصه مسکن بر عهده دولت است. وی با تاکید بر نقش دولت در کنترل قیمت مسکن، افزود: شرایط فعلی اوضاع مسکن نشان می‌دهد سیاست‌گذاری دولت در بخش مسکن همچون سیاست‌گذاری در بحث ارز یا کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ و سایر محصولات غذایی جواب نداده است.


Page Generated in 0/0251 sec