printlogo


کد خبر: 199705تاریخ: 1397/7/14 00:00
دبیر انجمن قطعه‌‌سازان خودرو مطرح کرد
کاهش ۵۰ درصدی تولید قطعات خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: میزان تولید قطعه‌سازان ۵۰ درصد کاهش یافته است و در صورت ادامه وضع موجود، در آینده نزدیک صنعت قطعه‌سازی در کشور تعطیل خواهد شد. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت نامعلوم قطعه‌سازان اظهار کرد: شرایط مبهمی برای قطعه‌‌‌سازان به‌وجود آمده است و با وجود ظرفیت و پتانسیل بالای تولیدکنندگان داخلی وضع قوانین تازه دست آنها را برای تولید بسته است. نجفی‌منش با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت مابه‌التفاوت برای ترخیص کالا از گمرک تصریح کرد: بنا بر مصوبه دولت برخی قطعات و مواد اولیه که مشابه داخلی نداشتند از پرداخت مابه‌التفاوت معاف شدند اما وضع قوانین جدید که عطف به ماسبق می‌شود، اعتماد بخش خصوصی را از بین می‌برد. به گفته وی، بسیاری از قطعه‌‌‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی توانایی پرداخت مابه‌التفاوت را ندارند و به همین دلیل فضا برای دلال‌بازی و افزایش قیمت فراهم شده است. نجفی‌منش با اشاره به کاهش تولید خودرو تصریح کرد: مشکلات قطعه‌سازان در تأمین مواد اولیه، کاهش ۵۰ درصدی تولید خودرو را به همراه داشته است و کمبود عرضه، موجب افزایش قیمت شده است. وی افزود: تأمین ارز مورد نیاز از بازار ثانویه به کندی صورت می‌گیرد و موانع زیادی بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد. نجفی‌منش در ادامه گفت: میزان تولید قطعه‌سازان ۵۰ درصد کاهش یافته است و در صورت ادامه وضع موجود در آینده نزدیک صنعت قطعه‌سازی در کشور تعطیل خواهد شد.
 مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار
رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو از مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد. نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور وزیر کشور و مدیران ارشد خودروسازان و قطعه‌سازان با هدف بررسی مشکلات این صنایع برگزار شد، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش داد مقرر شده وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شود. البته رئیس شورای رقابت که در جلسه حضور داشت با این موضوع مخالفت و اظهار کرد در صورت تحقق این موضوع، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.
منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو باشید
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: در صورتی ‌که نرخ ارز در بازار آزاد به همین شکل پیش رود و تثبیت شود، باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو خواهیم بود. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سه‌شنبه گذشته به دنبال سقوط نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار به طور میانگین بین ۲ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش یافت. وی با بیان اینکه در روزهای بعد از آن شاهد تثبیت نسبی نرخ ارز آزاد در قیمت‌های کاهش‌یافته بودیم، خاطرنشان کرد: اگر ثبات نرخ ارز آزاد در قیمت‌های کاهش‌یافته فعلی در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد، باز هم شاهد موج جدیدی از کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود. وی ادامه داد: اگر در چند روز آینده نرخ ارز آزاد در قیمت‌های فعلی به ثبات برسد، بسیاری از کسانی که پیش از این اقدام به خرید و نگهداری خودرو با هدف افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، فروشنده شده و با افزایش عرضه در بازار قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. وی افزود: همچنین در صورتی‌که در روزهای آتی علاوه بر تثبیت نرخ، شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار آزاد باشیم، کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو بیشتر و قابل توجه‌تر خواهد شد.


Page Generated in 0/0292 sec